Nut en Noodzaak van 3-12-afleidingen en andere medische apparatuur voor "leken"

Auteur Topic: Nut en Noodzaak van 3-12-afleidingen en andere medische apparatuur voor "leken"  (gelezen 11628 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
  • Een ABCD instabiele patient aan een monitor leggen, terwijl die toch de gele taxi in moet, is dus bijna per definitie een onzinnige handeling.
  • Een patient aan pulse-oxymeter leggen terwijl die toch al 100% zuurstof krijg is een onzinnige handeling.

Toch kan ik me bij beiden wel iets voorstellen

In het eerste geval is het voor je overdracht en verdere behandeling mogelijk handig om aanvalsgewijs optredende rimtestoornissen te kunnen documenteren
In het tweede geval kun je de invloed van je 100% O2 op de saturatie van je patient doorgeven. (onderdeel van de MIST: treatment and effects)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Sorry er ging ff iets mis, mijn bericht stond er in eens twee keer.. ff gecorrigeerd.

Toch kan ik me bij beiden wel iets voorstellen

In het eerste geval is het voor je overdracht en verdere behandeling mogelijk handig om aanvalsgewijs optredende rimtestoornissen te kunnen documenteren
In het tweede geval kun je de invloed van je 100% O2 op de saturatie van je patient doorgeven. (onderdeel van de MIST: treatment and effects)


Als die gele auto er met 7 minuten is (A1), dan is dat kolder..  Komt de gele auto met A2 en over 40 minuten, en je hebt heel veel tijd over, waar je echt niets beters mee kan doen en je hebt deskundigheid echt in huis,, ach ik zal je niet villen.. Maar ik weet zeker dat ik dan nog wel een boel andere dingen kan verzinnen die kwaliteitsbeleving van de patient over de diensten die levert kan vergroten..   Met die urgentie zijn leuke dames op de EHBO-post die patienten met een beetje humor vertroetelen een veel betere afleiding en vinden patienten leuker, dan een lelijke vent, die intelligent loopt te doen met draadjes en plakkertjes.. Een leuk gesprekje met familie of begeleiders..  ;D,
veel goedkoper, levert net zo tevreden klanten op.

Een saturatiewaarde opgeven bij je melding.. Dan ben je in principe al te laat met het doen van je melding, want de vervoersindicatie was dan al veel eerdere helder.. Of je weet hoofdzaken niet te onderscheiden van bijzaken..
Bij de overdracht naar de AMBU..  Dat zien ze vrijwel direct, als zelf hun monitor aansluiten.. Want daar kunnen ze direct meebeginnen, want de patient ligt al geprepareerd klaar..

Een slimme organisatie van totale hulpverlening levert meer op aan goede zorg, dan welk gadget dan ook.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Das niet veel reactie Peter  ;)
Sorry, er ging ff wat mis op mijn laptop. terwijl ik me reactie aan posten was, bovenstaand bericht aangepast met de eigenlijke reactie.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Ik zei dat ik me er iets bij kon voorstellen, dat is iets anders als dat ik vind dat het altijd zou moeten gebeuren.
Overigens op vele evenementen zijn er bij de organisaties waar ik wel eens voor werk een ambupleeg en/of arts aanwezig en die doen toch echt het zelfde, namelijk de monitor aansluiten en daarbij saturatie meten. (of je moet het nog steeds over het gebruik door leken hebben, dan ben ik het uiteraard met je eens)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Is dit hetzelfde?

http://www.telegraaf.nl/binnenland/3954809/__KPN_Zorg_komt_met_hartritmemeter__.html

KPN Zorg komt met hartritmemeter op afstand RIJSWIJK -  Het hart van een hartpatiënt kan nu op afstand worden gecheckt op hartritme-afwijkingen. Dat gebeurt via een recorder die de gegevens via de mobiele telefoon naar een medische centrale stuurt, waar de ernst van de afwijking wordt beoordeeld.

De 'hartritmemeter' wordt op de markt gebracht door KPN Zorg. Patiënten houden met het apparaat hun bewegingsvrijheid, maar zijn wel verzekerd van een goede bewaking van het hart en controle.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Ik zei dat ik me er iets bij kon voorstellen, dat is iets anders als dat ik vind dat het altijd zou moeten gebeuren.
Overigens op vele evenementen zijn er bij de organisaties waar ik wel eens voor werk een ambupleeg en/of arts aanwezig en die doen toch echt het zelfde, namelijk de monitor aansluiten en daarbij saturatie meten. (of je moet het nog steeds over het gebruik door leken hebben, dan ben ik het uiteraard met je eens)


Ook als je deskundheidsniveau op artsen of (ambu)pleeg niveau is, zet ik er me vraag tekens bij... Zeker als daardoor de reguliere gele auto word voor vertraagd....  
Over deskundigheidsniveau van artsen op evenementen kan je een hele aparte discussie voeren..  (Bekende uitspraken van organisatoren : als er maar arts op z'n visitekaartje staat, want dan zijn we voor verzekering gedekt.. En bijvoorkeur niet te duur is )

Een chirurg of een anestesist die alleen in het ziekenhuis die alleen op de OK staat en 0 veld ervaring heeft, kan echt geen patient planken in de blubber op de schuine helling. (In de regel vinden ambu-teams dat al een lastige klus.)

Is dit hetzelfde?

http://www.telegraaf.nl/binnenland/3954809/__KPN_Zorg_komt_met_hartritmemeter__.html

KPN Zorg komt met hartritmemeter op afstand RIJSWIJK -  Het hart van een hartpatiënt kan nu op afstand worden gecheckt op hartritme-afwijkingen. Dat gebeurt via een recorder die de gegevens via de mobiele telefoon naar een medische centrale stuurt, waar de ernst van de afwijking wordt beoordeeld.

De 'hartritmemeter' wordt op de markt gebracht door KPN Zorg. Patiënten houden met het apparaat hun bewegingsvrijheid, maar zijn wel verzekerd van een goede bewaking van het hart en controle.
Dit is een zelfde apparaat, gebasseerd op dezelfde technieken..  Echter KPN verdient dan aan de mobiele netwerk verbindingen, daar ligt hun belang.