Handelaarskentekens & kurzzeit kentekens op hulpverleningsvoertuigen

Auteur Topic: Handelaarskentekens & kurzzeit kentekens op hulpverleningsvoertuigen  (gelezen 17820 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !

@EHBjOOST:
Die Schipholbordjes die jij bedoeld geven alleen aan dat je het Luchthaventerrein betreedt. De openbare weg gaat tot aan het hekwerk en doorgangen naar Schiphol Air-side. Op Schiphol-Airside rijden veel ongekentekende voertuigen rond. Deze mogen dus niet de openbare weg op en worden teruggestuurd (en eventueel geverbaliseerd) als zij dat wel doen.


Dan hebben een hoop catering bedrijven toch wel een helestapel bekeuringen. De cateringtrucks hebben geen kenteken alleen een schiphol registratie. En je komt echt tegen op het openbare deel van schiphol.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Eerst even over Schiphol crashtenders. De Chrashtenders van Schiphol zijn niet bestemd voor gebruik buiten Schiphol-Airside, behoudens bijzondere gevallen zoals de Bijlmercrash, de scheepsbrand in Beverwijk en laatst natuurlijk de TK-Crash. Noem dit maar een geval van overmacht. De Schipholbrandweer is, klinkt raar, ook helemaal niet blij met inzet van Crashtenders buiten Schiphol-Airside. De voertuigen zijn er niet voor gemaakt (rubber vliegt alle kanten op), tevens bestaat de kans dat er te weinig (voorgeschreven) vliegtuig bluscappaciteit voorhanden is, waardoor Schiphol banen zou moeten sluiten. Dat wil men absoluut vermijden ivm gevaarzetting. (en kosten)

@EHBjOOST: Klopt, Schiphol Crashtenders komen wel eens van Air-side af en krijgen dan vaak begeleiding van de KMar. (was nu niet het geval) Er vinden zelfs gezamelijke verkenningsritten plaats om te kijken of alles wel past op de smalle weggetjes rond het luchtvaartterrein. Tja, geen idee of deze crashtender op een dieplader past. Dat is natuurlijk geen probleem van de wetgever. Een handelaarskenteken is ook geen oplossing. Met bedrijfsactiviteiten worden de activiteiten (proefrit, verplaatsing naar andere garage etc.) van bv een garage bedoeld. Geen beurs in Katwijk.

@Ron-Almere: Klopt nog steeds niet wat je schrijft Ron. Behoudens inzet bij calamiteiten en oefeningen/verkenningen onder begeleiding komen deze crashtenders nooit op het normale wegennet van Schiphol, zijnde openbare weg. Zij blijven (normaal gezien) altijd achter de hekken, dwz op "Air-side" en dat gedeelte is geen openbare weg. Verder kan je wel zo flauw stellen dat het wel is toegestaan om een niet gekentekend voertuig zo over de openbare weg te laten rijden, maar dat ga je nergens terugvinden. Lees die link naar het RDW nog eens. Daar staat het enige correcte antwoord.


Overigens zijn ze naar de Scheepsbrand in Velsen en de papierloods in Velsen laatst wél begeleid door de regio Kennemerland. Dit zijn namelijk aanvragen van de regio aan de luchthavenbrandweer en zijn dus in zoverre ''planbaar'' dat het lukt om twee of drie motorrijders naar een punt te sturen, en daar de begeleiding van de KMar over te nemen.
Overigens is de crashtander bij de brand in de papierloods in Velsen wel defect gegaan, omdat ze dr dus niet voor gemaakt zijn, geruime tijd water ''hozen''.

Volgens mij kun je op een kentekenloos voertuig (wat niet toebehoort aan de handels of bedrijfsvoorraad) nooit en te nimmer een handelaarskenteken hangen en is dat ook strafbaar.

Ik zit hier met de ''Informatiemap voor de voertuigbranche'' voor mijn neus en die bevestigd het verhaal van Sheriff.


Dan hebben een hoop catering bedrijven toch wel een helestapel bekeuringen. De cateringtrucks hebben geen kenteken alleen een schiphol registratie. En je komt echt tegen op het openbare deel van schiphol.

Heel simpel, niet toegestaan. Kijk maar naar het bedrijf aan de Schipholweg (Roze met grijze vrachtwagens) die hebben gewoon een kenteken er op  ;)


En voor het transport van dit voertuig mag men gebruik maken van groene platen. Maarja daar is niet iedereen van op de hoogte.

Kun je me vertellen waar dit staat ?  ???
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !


Heel simpel, niet toegestaan. Kijk maar naar het bedrijf aan de Schipholweg (Roze met grijze vrachtwagens) die hebben gewoon een kenteken er op  ;)


Die wel ja. Maar de bedrijven op de cateringweg hebben ze volgens mij niet. Of dit moet veranderd zijn. Volgens mij reed de nationale trots met cateringtrucks zonder kenteken, alleen een 3 cijferige nummerplaat.
http://www.airliners.net/photo/KLM---Royal/Boeing-737-306/0224973/L/&sid=105373e8e7d4d86f3f7a6fa1be4fdc5f zoom maar eens in op de catering truck. dit type kom/kwam je op de dienstweg op weg naar de catering gewoon tegen.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


camende

  • Reddingsbrigade & LOTUS & Sigma
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Discussie over het al dan niet openbare weg zijn van het luchthaven terrein lijkt mij niet on topic....
Dus MOD's als het nodig is verplaats maar ff....
Overigens is Schiphol bij mijn weten prive terrein van de NV Luchthaven schiphol , Dit betekend dat je niet in het bezit hoeft te zijn van een rijbewijs.
Echter het terrein (Behalve air-side) wordt echter wel gezien als openbare weg. Derhalve dient het voertuig op het luchthaven terrein voorzien te zijn van een kenteken (Dit hoeft volgens mij geen officieel RDW erkent kenteken te zijn en mag dus een 3 cijferig bord zijn, mits door middel van dat bord maar te achterhalen is wie de eigenaar is)


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Discussie over het al dan niet openbare weg zijn van het luchthaven terrein lijkt mij niet on topic....
Dus MOD's als het nodig is verplaats maar ff....
Overigens is Schiphol bij mijn weten prive terrein van de NV Luchthaven schiphol , Dit betekend dat je niet in het bezit hoeft te zijn van een rijbewijs.
Echter het terrein (Behalve air-side) wordt echter wel gezien als openbare weg. Derhalve dient het voertuig op het luchthaven terrein voorzien te zijn van een kenteken (Dit hoeft volgens mij geen officieel RDW erkent kenteken te zijn en mag dus een 3 cijferig bord zijn, mits door middel van dat bord maar te achterhalen is wie de eigenaar is)


http://brandweerhoofddorp.web-log.nl/photos/uncategorized/2009/05/13/01.jpg zoals het bordje met 700 op de achterkant van de crashtender.

Dit stukje discussie begon naar aanleiding of een crashtender op schiphol buiten de airside hekken mocht komen. Het verlaten van luchthaven terein is de eigenlijke discussie.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.rdw.nl/nl/voertuigbranche/rdw_erkenningen/bedrijfsvoorraad/toezicht_erkenning_+bevoegdheden_HAkentekens.htm

Toezicht erkenning, bevoegdheden en handelaarskentekens

De RDW houdt toezicht op de naleving van de regels die voortvloeien uit:
- de Wegenverkeerswet 1994,
- het Kentekenreglement,
- de Regeling erkenning bedrijfsvoorraad
- de Regeling handelaarskentekens en -kentekenbewijzen.

In verband daarmee heeft de RDW een toezichtbeleidsbrief gepubliceerd.

In deze brief wordt beschreven wat het beleid is van het toezicht op de erkenning bedrijfsvoorraad, bevoegdheden en handelaarskentekens. Bij de brief zit een bijlage met daarin een opsomming van veel voorkomende situaties die kunnen leiden tot het opleggen van een sanctie.

Voor de bevoegdheid Versnelde Afgifte is er een afzonderlijke toezichtsbeleidsbrief gemaakt. Deze brief heeft als ingangsdatum 1 januari 2007 en is een aanvulling op de brief over de erkenning bedrijfsvoorraad.
   
Toezichtbeleidsbrieven downloaden
Hier kunt u de toezichtbeleidsbrieven downloaden.
Geen Acrobat Reader? Klik dan hier
   
pdf document    Toezichtbeleidsbrief Erkenninghouders RDW 2008  (PDF)  (796kB)  downloaden
http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/8E601B75-5F30-4F7E-B0D1-6DBDA4F91D5D/0/ToezichtbeleidsbriefErkenninghoudersRDWjuli20081.pdf


pdf document    Toezichtbeleidsbrief VA  (PDF)  (48kB)  downloaden
http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/58A7BD0F-8583-4927-989F-0A66FC8B4CDF/0/3B0864ahettoezichtbeleidopdebevoegdheidversneldeafgifte.pdf






http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/8E601B75-5F30-4F7E-B0D1-6DBDA4F91D5D/0/ToezichtbeleidsbriefErkenninghoudersRDWjuli20081.pdf


(...)

Bijlage Bedrijfsvoorraad & Handelaarskentekenbewijzen (versie 1 juni 2008)

(...)

6.2 Handelaarskentekenbewijzen zonder erkenning bedrijfsvoorraad

U bent in het bezit van een handelaarskentekenbewijs, omdat u heeft aangetoond dat u exploitant bent
van een onderneming waarin reparaties en andere bewerkingen aan voertuigen kunnen worden
uitgevoerd. U mag uw handelaarskentekenbewijs alleen in het kader van uw bedrijfsactiviteiten
gebruiken.
Het vervoeren van goederen of personen met het handelaarskenteken is alleen toegestaan als dit voor
de uitoefening van uw bedrijfsvoering nodig is. Bijvoorbeeld om na schadeherstel de prestaties van het
voertuig te testen als het volgeladen is. De goederen en personen die u vervoert moeten op dezelfde
plek het voertuig verlaten als waar ze zijn ingeladen of zijn ingestapt.
RDW - Toezichtbeleidsbrief Erkenninghouders RDW


6.3 Handelaarskentekenbewijzen in combinatie met de erkenning bedrijfsvoorraad

Als u het handelaarskentekenbewijs heeft verkregen op basis van de erkenning bedrijfsvoorraad, mag
u het alleen gebruiken voor voertuigen uit uw bedrijfsvoorraad. Dit betekent dat het
handelaarskentekenbewijs alleen gebruikt mag worden voor:
- proefritten;
- het halen en brengen van voertuigen voor de verkoop;
- het halen en brengen van voertuig naar de autospuiter, restaurateur of garage;
- het halen en brengen van voertuigen voor de verkoop in verband met consignatie;
- overige activiteiten in het kader van uw erkenning bedrijfsvoorraad.


vuurst

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 76
    • John´s persoonlijke wiki
Vriendelijke reactie Ron, maar niet zo slim. Natuurlijk heb ik die groene handelaarsplaat zien zitten, maar dat gaat naar mijn mening niet op in deze. Voor deze Crashtenders zijn überhaupt geen kentekens afgegeven, omdat zij nimmer op de openbare weg komen. Kijk maar eens op deze site vh RDW en denk dan nog eens na over mijn (overigens zeer serieuze) opmerking.

http://www.rdw.nl/nl/voertuigbranche/het_kentekenbewijs/handelaarskentekenbewijs/gebruik-handelaarskentekenplaten.htm

Ik ben het oneens met je dat ze nimmer op de openbare weg komen... Even in herinnering, Turkish Air, maar ook langer geleden op 4 oktober 1992, stonden crashtenders van Schiphol klaar in de lus van A9 naar Amsterdam Zuid-Oost om bijstand te verlenen.
En het komt met enige regelmaat voor dat crashtenders, gezien hun enorme hoeveelheid water en schuim soms ter assistentie worden gevraagd bij grote branden. Was een maand geleden op MVK de Kooy, bij de luchthavenbrandweer aldaar (zelfde type crashtender als op Schiphol trouwens), en daar werd mij verteld dat ze soms de brandweer van Den Helder assisteerden. Maar nu ik er over nadenk, de crashtendens op MVK de Kooy, zijn voorziek van een "KM"-defensie plaat.

Dus op de openbare weg komen ze wel...
John van der Vuurst Hoofd BHV - gebouw Dynatos IBM


vuurst

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 76
    • John´s persoonlijke wiki
Dan hebben een hoop catering bedrijven toch wel een helestapel bekeuringen. De cateringtrucks hebben geen kenteken alleen een schiphol registratie. En je komt echt tegen op het openbare deel van schiphol.



Dat klopt, maar dan wel op het Schiphol terrein zelf, dus naar Schiphol-Noord of Schiphol-Zuid.
(Enne, ik heb zelf een schiphol pas, en kom regelmatig op airside, en als je dan over de randwegen heen loopt, kom je inderdaad de meest vreemdsoortige voertuigen tegen, me de meest creatieve kentekens, bijvoorbeeld de donkerblauwe, met witte letters, bedrukte borden van de KLM, die ook beginnen met "KL". )
John van der Vuurst Hoofd BHV - gebouw Dynatos IBM


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Gaarne het verzoek om het al dan niet openbare weg gedeelte van Schiphol even te beëindigen en verder te gaan met deze situatie
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Sheriff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Goed plan. Schiphol is al een topic op zichzelf. Mogelijk dat er nog eens wat info vrijkomt vwb dit ongeval. Ik wens de VOA Kennemerland veel succes.