Ontruiming n.a.v. bommelding, waar doe je goed aan?

Auteur Topic: Ontruiming n.a.v. bommelding, waar doe je goed aan?  (gelezen 19911 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #10 Gepost op: 8 juni 2009, 05:40:22
Een paar maanden geleden op onze kazerne weer een ontruimings oefening geweest en wie stond buiten op de verzamel plaats ?
Juist de lotus en waar waren een aantal  militairen ? juist ...............


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #11 Gepost op: 26 juli 2009, 11:35:14
Elke minuut is er een die een mogelijke explosie dichterbij brengt.
Hoe groot is het gebied wat ontruimd moet worden en hoe gaat het ontruimingsalarm (omroep en/of claxons) in zijn werk.

Bij een bommelding is de situatie, tot de knal, "normaal" en hoe maak je dan duidelijk waar het pakje ligt.
Als je niets zegt over de reden, dan lopen de mensen naar buiten en ongetwijfeld lopen een aantal langs het bewuste pakje.
Als je aangeeft dat er een verdacht pakje in de hal ligt en daarom ontruimd gaat worden, hangt het er van af of iemand in paniek het gebouw uit gaat rennen.
 
Uit de praktijk blijkt dat, als het ontruimingsalarm afgaat, om welke reden dan ook, mensen de weg volgen waarlangs zij binnen gekomen zijn, tenzij ze regelmatig ontruimingsoefeningen gehad hebben.

Ik zou zo snel mogelijk laten ontruimen, waarbij de BHV, op veilige afstand de mensen, die richting het pakje lopen, een andere weg naar buiten te wijzen.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #12 Gepost op: 26 juli 2009, 14:43:32
Met een glimlach en een grap los je inderdaad al veel op. Ik moet er ook bij zeggen dat het meestal de hogeren in rang zijn, die denken dat de ontruiming niet voor hen geldt...
lekker laten zitten, ook als het geen oefening is
als BHV-er geef je aan dat er ontruimt moet worden, wil de persoon in kwestie geen gehoor geven aan je bevel
(waar ze eigenlijk gehoor aan moeten geven want op het moment van BHV is de BHV-er functioneel meerdere)
dan zeg het nog 1 keer en dan ga je door naar de volgende kamer. Noteer naam, rang en kamernummer van de betreffende persoon.
Meld het na oefening aan de oefenleiding, wat de oefenleiding er mee doet dat is voor de oefenleiding
Meld het tijdens "het eggie" aan diegene die de leiding heeft.

Iedereen zijn/haar eigen verantwoording ja het is heel makkelijk om het te typen maar hoe meer tijd jij aan dit soort types gaat besteden hoe minder tijd  je hebt voor gewillige mensen.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #13 Gepost op: 26 juli 2009, 16:31:05
Iedereen zijn/haar eigen verantwoording ja het is heel makkelijk om het te typen maar hoe meer tijd jij aan dit soort types gaat besteden hoe minder tijd  je hebt voor gewillige mensen.

Nou, ik verzeker je dat diegene mee naar buiten gaat hoor. Dat zijn de krenten in de pap, die bewaar ik voor het laatst.  ::) ;D