Algemeen ambulancenieuws

Auteur Topic: Algemeen ambulancenieuws  (gelezen 299935 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Gepost op: 22 januari 2004, 22:21:32
Vandaag bereikte ons het bericht dat Leo R. Schwartz op 82 jarige leeftijd is overleden. Schwartz was voormalig hoofd van de National Highway Traffic Safety Administration Emergency Medical Services. Binnen de medische hulpverlening kennen wij Leo Schwartz als ontwerper van de EMS Star of Life, het symbool dat ook op alle Nederlandse ambulances is terug te vinden.

link naar het hele artikel.
http://www.meduca.nl/pages/frame-nieuws.html




Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #1 Gepost op: 22 januari 2004, 22:37:12
René, ik wil dit verhaal graag posten op ambulancenet. Wil je het naar me door mailen? Ik kan de tekst namelijk niet kopiëren. ;)

Christian


Karim

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 21 mei 2004, 01:21:24
Een Belgische bus met 55 kinderen aan boord is vanochtend op de snelweg A6 in de Franse plaats Lyon tegen een ambulance gebotst, nadat de chauffeur van de ziekenwagen ingedommeld was. Hierdoor kwamen twee inzittenden van de ambulance om het leven en raakten drie volwassen buspassagiers gewond.

De 28-jarige ambulancechauffeur sliep rond half vijf 's ochtends kort in, waardoor zijn voertuig tegen de vangrails aankwam en over de kop sloeg. De achteropkomende bus kon de ziekenwagen niet meer ontwijken en verpletterde de wagen. De ingeslapen bestuurder van de ambulance en zijn bijrijder overleefden het ongeval niet. De twee buschauffeurs en een begeleidster moesten met verwondingen naar het ziekenhuis worden vervoerd. Geen van de kinderen, die onderweg waren naar een sportevenement in Zuid-Frankrijk, raakte gewond.



Ik lees niks over een patient dus ik denk dat ze niemand achterin hadden liggen, maar 't lijkt me toch dat je als pleeg het wel merkt als je chauff. in slaap valt, tenzij ie zelf ook lag te pitten natuurlijk.
Heel tragisch.  :(


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #3 Gepost op: 21 mei 2004, 08:09:08
Inderdaad erg triest, maar toch blijf ik met een vraag zitten.

Gezien de afloop, hoe weet men dat de chauffeur in slaap gevallen was ? Had hij soms een wekker gezet of de meldcentrale gevraagd om hem na een kwartiertje op te roepen ?


Karim

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 24 mei 2004, 19:52:16
Kwam op 't web dit artikeltje tegen, best maf eigenlijk :)


Binnenkort worden mensen die een hartaanval krijgen misschien wel gered door hun ondergoed. Onderzoekers van Philips Research hebben namelijk een systeem bedacht dat het hartritme registreert en analyseert via sensoren in de onderkleding. Met behulp van draadloze technologie en een mobiele telefoon stuurt het systeem automatisch een signaal naar een alarmcentrale of ambulancedienst in geval van nood.

Deze techniek is vergelijkbaar met het maken van een hartfilmpje (ECG) zoals dat in ziekenhuizen gebeurt. Bij een ECG spoort men eventuele hartritmestoornissen op via elektroden die op het lichaam geplakt worden. De sensoren van deze Philips-uitvinding doen hetzelfde, maar hoeven niet op de huid geplakt te worden. De sensoren zijn gevoelig genoeg om via de kleding te meten.

Hartritme wordt ongemerkt gecontroleerd

K. Joosse van Philips Research in Eindhoven vindt het een belangrijk voordeel van dit systeem dat de patiënt die het gebruikt er bijna niets van merkt. "Toch wordt, anders dan bij een eenmalig hartfilmpje, continu het hartritme in de gaten gehouden. Een soort mini-computertje legt alle gegevens vast en kan de patiënt en artsen - via draadloze verbindingen - waarschuwen als er iets misgaat."

Volgens Joosse sluit deze uitvinding aan op de huidige trend dat steeds meer medische zorg verplaatst wordt van het ziekenhuis naar mensen thuis. "Dat is gunstig voor zowel patiënten als artsen. Mensen hoeven niet keer op keer naar de cardioloog voor onderzoek. En de medici kunnen hun patiënten eventueel op afstand onder controle houden."

Ook andere toepassingen voor in kleding ontwikkeld

De wasbestendige sensoren kunnen worden aangebracht in een bh, hemd of onderbroek van de patiënt. Er is nog niet bekend wie die kleding gaat produceren. Naar alle verwachting wordt dit systeem over twee jaar op de markt gebracht. De technologie, die werd ontwikkeld in een laboratorium van Philips in het Duitse Aken, is inmiddels beschikbaar. Philips wil de komende tijd overleggen met artsen en zorgverzekeraars over hoe het systeem kan worden ingezet.

Philips verwerkte al eerder elektronica in kleding: samen met jeansfabrikant Levi's ontwikkelde het concern jasjes met mobiele telefoons en mp3-spelers erin. Ook andere bedrijven ontwikkelen kleding waarin medische toepassingen zijn verwerkt. Anderhalf geleden presenteerde een Belgisch bedrijf een pyjama die wiegendood tegen zou gaan. Ook bestaan er inmiddels zogenaamde life-belts, apparaatjes die via sensoren een zwangere vrouw kunnen waarschuwen als er iets fout is met haar ongeboren baby.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #5 Gepost op: 28 mei 2004, 01:35:53
Als er dan maar meteen een GPS mee ingebouwd wordt anders is de patient nog niet te traceren als er wat gebeurd  :D
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Karim

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 6 september 2004, 01:08:10

Motorambulanceberijder gewond na aanrijding

vrijdag 3 september 2004

DEN HAAG - Op de Laan van Meerdervoort in Den Haag is donderdagmiddag een motorambulanceberijder gewond geraakt. De ambulance reed met optische- en geluidssignalen over de busbaan. Een bestuurder van een personenauto sloeg plotseling af en schepte op de busbaan de motor. De bestuurder van de motorambulance stelde zelf de diagnose. Hij is met een gebroken pols vervoerd naar een ziekenhuis.


Gelukkig vielen de verwondingen nog mee, maar ik vraag me echt af wanneer de mensen nu eens die 2 dingen die aan de zijkant van de auto (en van binnen) hangen gaan gebruiken....  ::)

Berichtje komt trouwens van 't prikbord van ambulance.pagina.nl


GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
Reactie #7 Gepost op: 6 september 2004, 01:20:35
ja...idd

en de radio eens wat zachter zetten..


frankj

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 18 juli 2006, 12:54:42
UTRECHT -  Tientallen nieuwe ambulances worden teruggeroepen voor controle. Importeur Daimler Chrysler Nederland in Utrecht doet dat vanwege een incident in Zeeland.

Daar zakte pas geleden een ziekenwagen door zijn veren. Volgens de importeur is er geen sprake van een constructiefout, maar was de Mercedes te zwaar belast.

Tijdens de controle wordt gekeken naar het gewicht van de wagens en de afstelling. De nieuwe wagens zijn geleverd aan ambulancediensten in onder meer Utrecht, Zeeland en Gelderland.


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #9 Gepost op: 18 juli 2006, 12:58:07
Zie bericht van Arnoud in:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=7500.270

Nieuwe ambulance onveilig

GOES - De nieuwste Mercedessen van de ambulancediensten in Nederland vertonen dermate ernstige gebreken, dat de veiligheid van het personeel in het geding is. In Zeeland reden tot gisteren zes van deze auto’s rond, landelijk gaat het om zestig voertuigen. Ambulancediensten rijden voorlopig met gehuurd materieel en met afgeschreven wagens, die weer rijklaar worden gemaakt.
Onderzoek bij het onafhankelijk keuringsstation Dekra in Eindhoven heeft aangetoond dat de achterassen van de Mercedessen ondeugdelijk zijn geconstrueerd. Zware belasting kunnen ze niet aan. Ook zijn er problemen met de luchtvering. Onderdelen daarvan kunnen kapot gaan door aanraking met de schokbrekers. Reden genoeg voor de ambulancediensten om de auto’s aan de kant te zetten. De zestig voertuigen gaan terug naar carrosseriebouwer Visser in Leeuwarden. De ondeugdelijke Mercedessen zijn geleverd aan ambulancediensten in Zeeland, Utrecht en Gelderland.

Technische problemen

Directeur J. van de Velde van het Regionaal Ambulancevervoer Zeeland (RAV) bevestigt dat er technische problemen zijn met de onderstellen van de nieuwste ambulances. Nadat de auto’s in gebruik waren genomen, kwamen vanuit de medewerkers klachten. Er is een onderzoekbureau in de arm genomen en dat bevestigde dat er technisch wat schort aan de onderstellen.

Kinderziektes

Volgens Van de Velde gaat het om zes auto’s, waarvan vijf inzetbaar in Midden- en Noord- Zeeland en één in Zeeuws- Vlaanderen. De ambulances zijn uit de roulatie genomen en teruggestuurd naar de leverancier. Bekeken wordt of de problemen afdoende op te lossen zijn of dat er andere auto’s moeten komen. Van de Velde heeft een voorkeur voor behoud van het type dat nu weer bij de leverancier staat. „De auto’s bevallen op zich goed. Ze zijn ook volledig gekeurd en voldoen aan alle eisen, ook internationaal. Het gaat om een soort kinderziektes in het onderstel.“

Dat er zes auto’s bij het RAV-Zeeland niet inzetbaar zijn, heeft geen invloed op de paraatheid van het ambulancevervoer, beklemtoont directeur Van de Velde. Hij heeft voordat de ambulances teruggingen naar de importeur, maatregelen genomen. „We hebben 23 auto’s in ons gebied en we rijden er continu met zeventien. De zes zijn onze reserve-auto’s. We hebben twee ambulances tijdelijk elders geleased. Komende dagen worden vier auto’s al aangepast“, aldus Van de Velde. „Ik voorzie geen problemen.“
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!