Algemeen ambulancenieuws

Auteur Topic: Algemeen ambulancenieuws  (gelezen 301541 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Koos Grandioos

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 613
Reactie #20 Gepost op: 3 december 2008, 12:14:44
Senaat stemt in met nieuwe aansturing ambulancezorg

DEN HAAG - In iedere veiligheidsregio komt er één regionale ambulancedienst. Dat betekent dat minister Klink van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) in totaal 25 vergunningen gaat verlenen. Dit staat in het wetsvoorstel ambulancezorg waar de Eerste Kamer mee heeft ingestemd. Doel van de wet is verhoging van kwaliteit, doelmatigheid en toegankelijkheid van de ambulancezorg en een betere afstemming met het openbaar bestuur.

De wet voorziet in een duidelijkere aansturing van de ambulancezorg. Ambulancediensten die voldoen aan prestatie-eisen op het gebied van onder meer kwaliteit kunnen een vergunning aanvragen. Provincies verlenen niet langer de vergunning maar krijgen wel een adviserende rol. Ook zorgverzekeraars en het verantwoordelijke bestuur bij grootschalige ongevallen en rampen hebben zo’n rol.

Verder moeten de zorgverzekeraars onderhandelen met aanbieders over het effectief inzetten van het beschikbare geld. In elke regio is een ambulancedienst die een vergunning krijgt voor onbepaalde tijd. Samenwerking tussen de ambulancediensten wordt essentieel, aangezien ambulances van de ene regio ook in andere regio’s kunnen worden ingezet.

De wet markeert de ontwikkeling van een vooral op vervoer gerichte ambulancedienst naar een volwaardige zorginstelling in de keten van acute zorg. De ambulancesector heeft de laatste jaren laten zien haar zorg- en vervoerstaken professioneel in te kunnen vullen. Ook draagt de sector effectief bij aan het verbeteren van de prestaties in de acute zorgketen en daarmee direct aan het redden van levens. Dat proces is nog volop gaande. De wet vergemakkelijkt dit proces en biedt daarbij meer mogelijkheden voor innovaties in de ambulancesector.

De wet gaat in op 1 januari 2011. Voor die tijd dient het gehele traject van vergunningverlening te worden afgerond.

bron: minVWS
Verbeter de wereld, begin bij je zelf!


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #21 Gepost op: 24 december 2008, 19:02:00
Goedendag,

De huidige ambulancezorg kenmerkt zich door een hoge gemiddelde leeftijd met weinig uitstroom en hoge instromingseisen.

http://www.brouwerk.nl/pdf/118.pdf

Nu heb ik gelezen dat er steeds meer veranderingen plaats gaan vinden. Voorbeelden zijn differentiatie in vervoer, loopbaanwisseling (bijv verpleegkundigen werken ook op SEH en IC) en lagere instroomeisen gekoppeld aan een loopbaanbeleid (begeleiding).

Wat zijn jullie verwachtingen hierin ?

gr martien


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #22 Gepost op: 5 januari 2009, 11:51:03
Na al het geweld tegen hulpverleners het afgelopen jaar denk ik dat dit positieve nieuws ook even een eigen topic verdient!  O0

Ambulancebroeders Amsterdammers van het Jaar 2008

Zondag 4 januari 2009  - AT5

Ambulancebroeders Ron Sitek en Ray Flu zijn de Amsterdammers van het jaar 2008 geworden. De winnaars werden bekend gemaakt in de Stadsschouwburg door Parooljournalist Albert de Lange.
De ambulancebroeders zeggen dat zij symbool staan voor alle hulpverleners in de stad. Zij beschouwen de prijs dan ook als een eerbetoon aan die hele groep.
Ron Sitek en Ray Flu werden gekozen uit 10 kandidaten, waar Amsterdammers wekenlang op konden stemmen.

Bekijk de video
Samen sterk in de hulpverlening!


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #23 Gepost op: 5 januari 2009, 16:06:36
Het gebak was lekker O0 8)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #24 Gepost op: 1 juni 2010, 08:07:31
Ambulance krijgt groen licht
REGIO - Alle ambulances van de regionale ambulancedienst Hollands-Midden zijn sinds kort uitgerust met een systeem waardoor verkeerslichten op groen springen zodra de ambulance eraan komt.
Al het overige verkeer krijgt automatisch rood licht. Het zogeheten KAR-systeem werkt met een radioverbinding. Negen kruispunten in de regio Hollands-Midden reageren op het signaal. De provincie Zuid-Holland en Rijkwaterstaat willen binnen enkele jaren alle verkeerslichten uitrusten het KAR-systeem.
De kosten bedragen tot nu toe 300.000 euro.
www.rtvwest.nl


ceesbo

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Reactie #25 Gepost op: 1 juni 2010, 22:39:48
Werkt dit geen misbruik in de hand, of is e.e.a. goed beveiligd?
Ik kan me best voorstellen dat er een markt is voor illegale KAR-transponders...


ceesbo

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Reactie #26 Gepost op: 1 juni 2010, 22:47:43
En slaat het systeem niet op hol als vanuit meerdere richtingen KAR-transponders naderen?


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #27 Gepost op: 7 juni 2010, 00:19:50
Werkt dit geen misbruik in de hand, of is e.e.a. goed beveiligd?
Ik kan me best voorstellen dat er een markt is voor illegale KAR-transponders...

Misbruik? door wie?
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #28 Gepost op: 7 juni 2010, 00:24:22
voor een illigaal 'KAR-systeem' voor de 'normale' weg gebruiker, neem ik aan..;-)
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Dave1989

  • Leerling-verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
  • 4e jaars Leerling-vpk,Hartslagnu hulpverlener
Reactie #29 Gepost op: 12 juni 2010, 12:40:00
Ja, dat lijkt me ook wel een gevaar.Ze zullen het wel goed hebben onderzocht;)
Geinteresseerd en werkzaam binnen de hulpverlening  [