Algemeen ambulancenieuws

Auteur Topic: Algemeen ambulancenieuws  (gelezen 301798 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #470 Gepost op: 29 december 2017, 19:08:27
Hopen dat niemand er serieus letsel aan overhoudt..

Ik vind dit wel heel erg zonde van die mooie OVDG auto!  998765

https://twitter.com/WIS_EricG/status/946801872094064640


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #471 Gepost op: 2 januari 2018, 11:50:57
Een trillend navigatiesysteem in de stoel, zodat je bij hoge snelheid niet altijd op je navigatie hoeft te kijken. UMCG Ambulancezorg gaat daarmee een proef doen in een ambulance in Emmen.



Eerste ambulance uit Emmen navigeert op gevoel
Deze week is een ambulance uit Emmen uitgerust met zogeheten tactiele navigatie. Het Utrechtse bedrijf Sentaz BV heeft een matje met zes trilmotoren ingebouwd in de stoel van de ambulancechauffeur en aangesloten op de navigatie software. Het matje geeft door trilling aan dat de ambulancechauffeur de bocht naar links of rechts moet nemen. Doordat de ambulancechauffeur de instructie voelt hoeft hij minder op het navigatiescherm te kijken. Ogen en oren blijven vrij voor het verkeer en communicatie en het reactievermogen van de ambulancechauffeur neemt toe. Dit vergroot de veiligheid.

Sommige Axira-leden hebben al eens een test gedaan met de tactiele navigatie. Dit beviel zeer goed waardoor UMCG Ambulancezorg als koploper binnen de RAV gaat starten met een uitgebreide pilot.   Als dit bevalt, volgen vele andere ambulances binnen UMCG Ambulancezorg.

Brandweer Groningen maakt er al wel gebruik van en hebben daarmee ook de Jan van der Heyden innovatieprijs gewonnen. Een chauffeur bij een hulpdienst wordt tijdens een spoedrit blootgesteld aan een verhoogde mentale belasting. Tactiele navigatie is een goed hulpmiddel om juist die mentale belasting terug te dringen.

Kijk voor meer informatie over tactiele navigatie, en een heldere uitleg door brandweerman Richard Lubben, op www.sentaz.com.



Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #472 Gepost op: 2 januari 2018, 12:33:46




En hoe doe je dat bij een 5-punt (kruispunt met 5 afslagen), middelste baan op een snelweg etc. Leuke toegevoegde waarde, maar op beeld zien waar je heen moet is misschien een stuk fijner.


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #473 Gepost op: 2 januari 2018, 14:01:51


Zou het niet een combi blijven tussen scherm van de navigatie en een heeeerlijk trillend stoeltje.
Ik kan mij bijna niet anders voorstellen. Ik gebruik het scherm van de navigatie ook vaak als omgevingsscan.

In het midden zat ook nog een rijtje trilmodules. Maar die hebben ze weggehaald omdat dat onvoorziene bijwerkingen gaf....  098uo


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #474 Gepost op: 2 januari 2018, 14:54:27
Als ambulancechauffeur of chauffeur van een hulpverleningsvoertuig moet je gewoon je omgeving kennen en zonder hulp naar een plek op de kaart kunnen rijden. Prima als je je navigatie gebruikt voor exacte locatie van huisnummer of welke zeistraat je moet hebben. Maar niet meer dan dat.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #475 Gepost op: 1 februari 2018, 10:56:48
Op maandag 5 februari houden de ambulancemedewerkers van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Hollands-midden stiptheidsacties, vanwege de te hoge werkdruk in de sector.

Deze actiedag is de aftrap van een reeks waarbij andere regio’s later zullen aansluiten. ‘Afgelopen november hebben we de aangekondigde acties opgeschort toen minister Bruins extra geld beschikbaar stelde voor verbetering van de ambulancezorg’ zegt Fred Seifert, bestuurder FNV Zorg & Welzijn. ‘Omdat we met de werkgevers niet tot een goede verdeling van het geld kwamen, ziet het ambulancepersoneel geen andere optie dan alsnog actie te voeren.’

Ambulancezorg onder druk
Voor het ambulancepersoneel is de maat vol. Door tekort aan personeel en daardoor tekort aan beschikbare ambulances, kunnen de medewerkers niet meer voldoen aan de wettelijke vereisten van paraatheid en het verlenen van goede zorg. De toegestane aanrijtijden voor ambulancevervoer worden niet meer voldoende gehaald, zoals de 15 minuten-grens bij spoed en de wachttijden voor ziekenvervoer nemen toe. Seifert: ‘Dat verhoogt de werkdruk enorm voor het ambulancepersoneel. Om de werkgevers te laten inzien hoe de inzet in het gedrang komt met de huidige bezetting en middelen, houden de werknemers zich maandag strikt aan de geldende wet- en regelgeving. Uiteraard blijft de veiligheid van patiënten altijd gewaarborgd.’

Stiptheidsacties
Bij de acties worden regelgevingen strikter nageleefd; zo houdt het ambulancepersoneel zich volgens de Wegenverkeerswet aan de maximale snelheid. Verder houden ze zich strikt aan hun werk- en rusttijden volgens de Arbeidstijdenwetgeving en eisen ze pauzes. Bij behandeling van patiënten worden alle hygiënerichtlijnen keurig gehanteerd ter voorkoming van infecties en leveren de medewerkers voldoende zorg aan de patiënt zoals vermeld in de beroepscode. Ook wordt er niet onnodig zwaar getild, zoals is bepaald  in de Arbowetgeving. Seifert: ‘Deze werkzaamheden en richtlijnen klinken als heel normaal en zijn niet voor niets opgesteld, maar in de praktijk kunnen medewerkers zich hier nauwelijks aan houden vanwege de aanhoudende drukte op de ambulances.’

Naast het strikt houden aan de regelgeving, voert het personeel ook bepaalde werkzaamheden niet meer uit die hun werkdruk standaard verhogen. ‘Denk daarbij aan het invullen van allerlei formulieren voor wetenschappelijk onderzoek of de digitale administratie ten tijde van het verplegen en vervoeren van ernstig zieke patiënten. Nu rijdt het ambulancepersoneel vaak van patiënt naar patiënt en komt men niet altijd aan de vereiste hygiëne toe, omdat er te weinig collega’s paraat staan op de standplaats. Verder zal het personeel de patiënten volgens recente wetgeving op klachtenprocedures wijzen.

https://www.fnv.nl/over-fnv/pers/persberichten/persarchief/2018/februari/Maandag-stiptheidsacties-ambulancepersoneel-in-grote-steden/


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #476 Gepost op: 1 februari 2018, 11:03:24
Op maandag 5 februari houden de ambulancemedewerkers van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Hollands-midden stiptheidsacties, vanwege de te hoge werkdruk in de sector.

https://www.fnv.nl/over-fnv/pers/persberichten/persarchief/2018/februari/Maandag-stiptheidsacties-ambulancepersoneel-in-grote-steden/

De ambulancebroeders maken zich nu opeens weer zorgen over de 15 minuten terwijl je ze er normaliter nooit over hoort. De ambulancebroeders gaan nu patienten wijzen op klachtenprocedures terwijl je het altijd hoort te doen. De ambulancebroeders gaan nu zorgen voor hygienische omstandigheden voor de patient terwijl ze het normaal gesproken worst zal zijn.

De ambulancebroeders gaan zich zelfs houden aan de maximale snelheid zoals vastgelegd in de wegenverkeerswet terwijl ze dat altijd moeten doen omdat ze geen ontheffing hebben de wet te overtreden.

Je hoort ze alleen als ze zelf extra geld willen, iets wat niet terug te vinden is het persbericht van de FNV.

Citaat
Eind november stelde minister Bruins (medische zorg) extra budget beschikbaar om de problemen in de sector op te lossen. Het gaat om 19,5 miljoen euro. Van dat bedrag wordt 6 miljoen euro besteed aan het opleiden van nieuwe mensen. De vakbond wil dat de rest van het bedrag, 13,5 miljoen euro, gebruikt wordt om de lonen te verhogen.

https://nos.nl/artikel/2214812-ambulancepersoneel-in-grote-steden-houdt-maandag-stiptheidsacties.html


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #477 Gepost op: 4 februari 2018, 13:07:18
Directeur Ambulance Amsterdam bezorgd over stakingsacties

Citaat
Jaap Frank Ponstein, directeur van Ambulance Amsterdam, is bezorgd over de komende stakingsacties van zijn personeel.

Komende maandag worden er stiptheidsacties uitgevoerd. Dat betekent dat het ambulancepersoneel zich strikt houdt aan de maximale snelheid en dat werk- en rusttijden tot de seconde worden nageleefd. Ze protesteren daarmee onder meer tegen de in hun ogen te hoge werkdruk.

http://www.at5.nl/artikelen/178163/directeur-ambulance-amsterdam-bezorgd-over-stakingsacties


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #478 Gepost op: 4 februari 2018, 13:44:42
Directeur Ambulance Amsterdam bezorgd over stakingsacties

http://www.at5.nl/artikelen/178163/directeur-ambulance-amsterdam-bezorgd-over-stakingsacties

Citaat: "De directeur vreest dat het besteld vervoer, de niet spoed-eisende ambulanceritten, door de actie moet worden verminderd. 'Extra jammer, want dat besteld vervoer stáát al onder enorme druk. Maar minder werkende collega’s betekent dat er keuzes moeten worden gemaakt en dan gaan de spoedeisende gevallen vanzelfsprekend voor.'"

Volgens mij zegt de directeur hier dat het overtreden van verkeerswetgeving en arbeidstijdenwet normaal is...
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!