Algemeen ambulancenieuws

Auteur Topic: Algemeen ambulancenieuws  (gelezen 299860 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest12562

  • Gast
Reactie #450 Gepost op: 12 januari 2017, 10:13:22
Citaat van: Embalage link=msg=1473358 date=1484212010
Telemedicine zal ook in Nederland de standaard worden...........ooit. Het gaat hier niet zo snel als daar in Quatar. De eerste projecten hiervan beginnen te lopen, maar dat is nog prematuur.

Ook hier worden leken vriendelijk bedankt voor hun inzet en gevraagd om de inzetlokatie te verlaten na overdracht aan ambulance. Dat geeft rust, patientenprivacy en werkruimte. Al hebben sommige leken daar nogal moeite mee. Maar die discussie is hier al heel vaak uitgekauwd. De ambulancedienst heeft de leiding ter plaatse: als gevraagd wordt te gaan, dan hoor je dat te accepteren.

Helemaal goed, wij willen ook graag zo efficient mogelijk werken, wat me wel opvalt is dat de ambulance eigenlijk nooit vraagt of er iemand weg kan, eerder erbij om bijv. de Lucas te pakken of om te helpen tillen.
Maar zoals je zegt, ik stel ons als ploeg dienend op aan de ambulance medewerkers. U roept wij draaien, het is immers een assistentie ambulance!


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #451 Gepost op: 12 januari 2017, 10:31:00
Citaat van: Breathe link=msg=1473361 date=1484212402
Helemaal goed, wij willen ook graag zo efficient mogelijk werken, wat me wel opvalt is dat de ambulance eigenlijk nooit vraagt of er iemand weg kan, eerder erbij om bijv. de Lucas te pakken of om te helpen tillen.
Maar zoals je zegt, ik stel ons als ploeg dienend op aan de ambulance medewerkers. U roept wij draaien, het is immers een assistentie ambulance!

Het moet natuurlijk ook van twee kanten komen. Ik weet ook zeker als je het ambulancepersoneel in Qatar de kans geeft ze ook de brandweer laten sjouwen.

De bevelvoerder mag de ambulancebroeders ook vragen of ze polio hebben, als het niet geval is kunnen ze ook zelf de LUCAS pakken.

Komt het in Nederland ook voor dat de ambulancedienst bij brand staat te kijken en de straalpijp voor de brandweer op gaat halen?

Als brandweerbevelvoerders vaker klagen bij hun eigen korpsleiding komt er wel een keer een brandweerchef verhaal halen bij de ambulancechef. De brandweer wil geen knechtje, slaafje of loopjongen voor de ambulancedienst zijn. Als ambulancebroeders heel veel spullen mee willen nemen naar de patient  kan je de brandweer er voor misbruiken of de ambulancechef laat gewoon grotere tassen kopen voor zijn eigen ambulancemedewerkers waardoor ze zelf alles kunnen meesjouwen.



oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #452 Gepost op: 12 januari 2017, 10:57:34
Citaat van: Embalage link=msg=1473358 date=1484212010
Telemedicine zal ook in Nederland de standaard worden...........ooit. Het gaat hier niet zo snel als daar in Quatar. De eerste projecten hiervan beginnen te lopen, maar dat is nog prematuur.

Je moet je daarom ook collectief schamen in een steenrijk land zoals Nederland. Het is al jaren normaal in Nederland dat iedereen real-time het wereldkampioenschap veterstrikken in Zimbabwe kan volgen tot in detail maar het lukt nog niet een cardioloog rechtstreeks mee te laten kijken met de ambulanceverpleegkundige om samen de hoogst mogelijke kwaliteit van zorg te bieden. Een van de voordelen is dat de dotterkamer al gereed kan worden gemaakt in opdracht van de cardioloog iets wat de ambulanceverpleegkundige niet kan en mag beslissen. Het maakt voor de patient nogal veel uit als de cardioloog het al ziet op moment dat de ambulance nog niet eens onderweg is met patient naar de kliniek. Tijd is hartspier toch?


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #453 Gepost op: 12 januari 2017, 12:05:01
Citaat van: oma link=msg=1473371 date=1484215054
Je moet je daarom ook collectief schamen in een steenrijk land zoals Nederland. Het is al jaren normaal in Nederland dat iedereen real-time het wereldkampioenschap veterstrikken in Zimbabwe kan volgen tot in detail maar het lukt nog niet een cardioloog rechtstreeks mee te laten kijken met de ambulanceverpleegkundige om samen de hoogst mogelijke kwaliteit van zorg te bieden. Een van de voordelen is dat de dotterkamer al gereed kan worden gemaakt in opdracht van de cardioloog iets wat de ambulanceverpleegkundige niet kan en mag beslissen. Het maakt voor de patient nogal veel uit als de cardioloog het al ziet op moment dat de ambulance nog niet eens onderweg is met patient naar de kliniek. Tijd is hartspier toch?

Beste Oma,

Een kleine Hollandse update.
In Groningen hebben we Corpulsnet. Dat kan ik activeren en dan kan de interventiecardioloog in het Groningse academisch ziekenhuis real time meekijken met het ECG, en andere controles zoals RR en Spo2. Ik bel ze dan ook direct en overleg over het te voeren beleid. Resultaat hiervan is dat de dotterkamer als wordt klaargezet nog voordat ik vanaf huislocatie met het slachtoffer ben vertrokken. En dan gaat het heel snel. Mijn record is 20 minuten. 2 straten vanaf de ambulancepost in de stad. Stond al buiten voor de deur naar zijn borst te graaien. In de ambulance getrokken en mijn protocol doorlopen. Met spoed naar UMCG, ook in de stad. Meneer lag vanaf zijn eerste 112 telefoontje 20 minuten later op de dotterkamer.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #454 Gepost op: 12 januari 2017, 12:22:55
Citaat van: Juffie link=msg=1473379 date=1484219101
Beste Oma,

Een kleine Hollandse update.
In Groningen hebben we Corpulsnet. Dat kan ik activeren en dan kan de interventiecardioloog in het Groningse academisch ziekenhuis real time meekijken met het ECG, en andere controles zoals RR en Spo2. Ik bel ze dan ook direct en overleg over het te voeren beleid. Resultaat hiervan is dat de dotterkamer als wordt klaargezet nog voordat ik vanaf huislocatie met het slachtoffer ben vertrokken. En dan gaat het heel snel. Mijn record is 20 minuten. 2 straten vanaf de ambulancepost in de stad. Stond al buiten voor de deur naar zijn borst te graaien. In de ambulance getrokken en mijn protocol doorlopen. Met spoed naar UMCG, ook in de stad. Meneer lag vanaf zijn eerste 112 telefoontje 20 minuten later op de dotterkamer.

Het is een prachtig resultaat maar jij weet heel goed dat het absoluut niet nationaal zo geregeld en de meeste RAV-en niet eens kunnen garanderen dat er binnen 20 mintuen een ambulance voor de deur staat bij een spoedpatient.

Groningen haalde onlangs de media omdat ze een proeftuin gaan worden voor 5G (internet of things) waardoor je nog veel meer kan met je ambulancedienst en moderne technologie.

Jij weet ook dat de Nederlandse overheid miljoenen pompt in burgerhulpverleningsprojecten terwijl er wetenschappelijk geen bewijs is dat dispatched AED/reanimatie zorgt voor een hogere overleving. Er is voldoende evidence beschikbaar waardoor we weten dat snelheid wel zorgt voor een hogere overleving. De snelheid van het proces verhogen en kwaliteit verbeteren doe je door gebruik te maken van moderne technologie waardoor je de cardioloog via het internet bij je in de ambulance krijgt.

Het is ook vreemd als een chirurg in zijn vrije tijd op de tablet kan zien dat de pakketbezorger al in je straat is, nog 2 bezorgadressen heeft voordat hij je nieuwe paar schoenen bij jou over 5:24 min komt afleveren bij je thuis, terwijl hij op de traumakamer geen flauw benul heeft waar de ambulance met een traumapatient precies is en wat de verwachte aankomsttijd is. Bij ons kunnen de wachtenende teams zien als de ambulance ergens stil staat, hoe snel de ambulance rijdt, waar de ambulance rijdt en het systeem rekent continue de verwachte aankomsttijd uit.

Paaltjes, slagbomen, verkeerslichten, deuren en hekken weten dankzij internet of things precies wanneer er een spoedambulance aankomt omdat ze continue met elkaar praten en zelf weten dat ze open moeten gaan. Het zijn allemaal van die moderne dingetjes die bijdragen aan een hogere kwaliteit van zorg.


helm

  • Gast
Reactie #455 Gepost op: 12 januari 2017, 12:40:43
Citaat van: oma link=msg=1473384 date=1484220175
Paaltjes, slagbomen, verkeerslichten, deuren en hekken weten dankzij internet of things precies wanneer er een spoedambulance aankomt omdat ze continue met elkaar praten en zelf weten dat ze open moeten gaan. Het zijn allemaal van die moderne dingetjes die bijdragen aan een hogere kwaliteit van zorg.

Dat heb je enkel in moderne, ontwikkelde landen. Niet of nauwelijks in Nederland.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #456 Gepost op: 12 januari 2017, 12:48:35
Citaat van: René van der Helm link=msg=1473386 date=1484221243
Dat heb je enkel in moderne, ontwikkelde landen. Niet of nauwelijks in Nederland.

Een land waar 1 EHBO-aanbieder vooruitstrevender en moderner kan zijn dan 25 RAV-en bij elkaar.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #457 Gepost op: 12 januari 2017, 17:07:51
Citaat van: oma link=msg=1473371 date=1484215054
Je moet je daarom ook collectief schamen in een steenrijk land zoals Nederland. Het is al jaren normaal in Nederland dat iedereen real-time het wereldkampioenschap veterstrikken in Zimbabwe kan volgen tot in detail maar het lukt nog niet een cardioloog rechtstreeks mee te laten kijken met de ambulanceverpleegkundige om samen de hoogst mogelijke kwaliteit van zorg te bieden. Een van de voordelen is dat de dotterkamer al gereed kan worden gemaakt in opdracht van de cardioloog iets wat de ambulanceverpleegkundige niet kan en mag beslissen. Het maakt voor de patient nogal veel uit als de cardioloog het al ziet op moment dat de ambulance nog niet eens onderweg is met patient naar de kliniek. Tijd is hartspier toch?
In Haaglanden lukte dat in 2005 al, Amsterdam lukt dat nog steeds niet anno 2017..  In Haaglanden werd op basis van anamnese en verkregen ECG na ROSC of tussendoor wanneer er ECG gemaakt kon worden van hartritme, overlegd met Haga Leyenburg PCI cardioloog en ging patient snel en route naar EHH PCI kamer. Met Lucas II ging en gaat dat helemaal handig en kan door uitwisselproject tussen RAV en Haga meteen een schone/nieuwe LUCAS II worden meegenomen en ging patient direct met LUCAS II erop voor PCI. Geen onnodige delays.

In Amsterdam nog steeds vaak gewoon stay & play op de shockroom met behoorlijk delay voordat definitieve therapie kan worden bedreven op de PCI kamer, kansloze patienten vaak door kansrijke maar niet benutte situatie... Lijkt wel alsof de EHH's en SEH's in Amsterdam er nog steeds niet klaar voor zijn, beleid is in ieder ziekenhuis weer anders, of het nu ECG beoordeling voor PCI of een reanimatie betreft. ook teamafhankelijk. Overigens zou 1 regiecentrum tbv PCI in de regio het handigste zijn, die verdeelt welke PCI en ROSC patient waar naar toe gaat.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #458 Gepost op: 12 januari 2017, 17:11:27
Citaat van: René van der Helm link=msg=1473386 date=1484221243
Dat heb je enkel in moderne, ontwikkelde landen. Niet of nauwelijks in Nederland.
Niet of nauwelijks in Europa vrees ik....
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #459 Gepost op: 12 januari 2017, 17:19:05
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1473423 date=1484237487
Niet of nauwelijks in Europa vrees ik....

Volgens mij ook niet of heel kleinschalig als innovatieve pilot "Best wel handig dat internet, ambulancedienst op weg naar 2018". Bij reanimaties is 1 nationaal electronisch patientendossier dat direct door de ambulanceverpleegkundige ingezien kan worden ook handig. Je weet dan wanneer je niet meer hoeft te beginnen of mag staken.

Zelfs je probleem van "niet reanimeren verklaringen" is gelijk opgelost omdat het niet meer afhangt van de patient die een penning koopt bij een vereniging maar afhangt van artsen en patienten die met elkaar over dit onderwerp spreken en het vastleggen in het medisch dossier.

Het gaat natuurlijk niet alleen om data vanuit de ambulance richting de kliniek maar ook om belangrijke data vanuit de kliniek naar de ambulanceverpleegkundige.