Algemeen ambulancenieuws

Auteur Topic: Algemeen ambulancenieuws  (gelezen 157176 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

braboz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
Reactie #490 Gepost op: 3 juli 2019, 21:59:54
Vaste vergoedingen per rit en per km hebben het nadeel dat er alleen meer ambulances aangeschaft worden als er meer ritten gemaakt kunnen worden. De kwaliteit is goed, maar om de aanrijtijd terug te dringen moeten er landelijk meer ambulances komen voor dezelfde inkomsten die er nu zijn. Om van 15 naar 10 minuten terug te gaan, zullen er ongeveer 40% meer ambulances moeten komen met goed opgeleid personeel. Wie gaat die hogere vergoeding per rit en km dan betalen om dit mogelijk te maken? Of is dan een geheel andere financiering nodig?

Niet alleen 40% meer ambulances, maar ook een stuk meer posten. Hoe meer de ambulances gespreid worden hoe sneller de aanrijtijden. Zijn een hoop blind spots nu nogsteeds, terwijl we een hoop posten hebben waar gewoon 4-6 of zelfs meer ambulances overdag bezet zijn.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,024
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #491 Gepost op: 3 juli 2019, 22:42:46
Niet alleen 40% meer ambulances, maar ook een stuk meer posten. Hoe meer de ambulances gespreid worden hoe sneller de aanrijtijden. Zijn een hoop blind spots nu nogsteeds, terwijl we een hoop posten hebben waar gewoon 4-6 of zelfs meer ambulances overdag bezet zijn.

Je hoeft toch niet perse een post te hebben waar de ambulancehulpverleners met hun benen omhoog op een melding wachten. Je kunt toch voor dienst je voertuig ophalen en vervolgens in een bepaald gebied rijden. De benen kunnen dan even omhoog in de koffiekamer van bijvoorbeeld een ziekenhuis.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,361
  • Openbare Orde en Veiligheid
Reactie #492 Gepost op: 5 juli 2019, 14:07:43
Weet niet of dit de juiste plek is maar ik zie net onderstaande tweet langs komen.


https://twitter.com/ArjenLittooij/status/1147107193004670976
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Be the change you want to see
Reactie #493 Gepost op: 5 juli 2019, 16:56:23
Het systeem is sowieso gek;

De verzekeringsmaatschappijen betalen aan het begin van het jaar de prijs per rit.
De verzekeringsmaatschappijen betalen aan de RAV een X-bedrag per jaar om voor ambulance zorg zorg te dragen (voor het bouwen van een post, aanschaffen van voertuigen etc. is altijd overleg met de verzekeraars nodig).
De patiënt betaald voor een rit, is daarvoor verzekerd bij, jawel, de verzekeringsmaatschappij.

Oftewel, alles komt uit hetzelfde potje en het zelfde bedrag wordt van links naar rechts weer terug naar links geschoven.

Overigens, aanrijtijden van 15 minuten worden niet meer overal in het land als norm gezien, omdat dit met het huidige tekorten simpelweg niet haalbaar is, in de grote steden is dit niet meer altijd haalbaar

https://www.ambulancezorg.nl/nieuws/nivel-onderzoek-naar-urgentie-indeling-inspireert-ambulancezorg


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,682
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #494 Gepost op: 5 juli 2019, 20:39:45
Misschien moeten we ook maar accepteren dat aanrijtijden in het buitengebied wat langer kunnen zijn. Andere voorzieningen zoals brievenbussen, supermarkten en scholen zijn daar immers ook dunner bezaaid. Je betaalt daar in zekere zin ook naar doordat het een stuk goedkoper is om daar te wonen in veel gevallen. In stedelijk gebied betaal je stukken meer om er te wonen, maar krijg je dan ook meer terug. Het zijn keuzes.


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Be the change you want to see
Reactie #495 Gepost op: 5 juli 2019, 21:16:58
Misschien moeten we ook maar accepteren dat aanrijtijden in het buitengebied wat langer kunnen zijn. Andere voorzieningen zoals brievenbussen, supermarkten en scholen zijn daar immers ook dunner bezaaid. Je betaalt daar in zekere zin ook naar doordat het een stuk goedkoper is om daar te wonen in veel gevallen. In stedelijk gebied betaal je stukken meer om er te wonen, maar krijg je dan ook meer terug. Het zijn keuzes.

niet helemaal mee eens, de aanrijtijden zijn in sommige regios uberhaupt om te huilen, grote stad duurt soms net zo lang als buiten gebied. Terwijl ik ook regio's ken waar tot op de dag van vandaag nog nooit één dienst is uitgevallen en dit helemaal niet speelt. Het is maar tot op zekere hoogte een keus


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,930
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #496 Gepost op: 13 augustus 2019, 13:32:13
Je hoeft toch niet perse een post te hebben waar de ambulancehulpverleners met hun benen omhoog op een melding wachten. Je kunt toch voor dienst je voertuig ophalen en vervolgens in een bepaald gebied rijden. De benen kunnen dan even omhoog in de koffiekamer van bijvoorbeeld een ziekenhuis.
Daar wordt je op een gegeven moment toch echt wel weggekeken, die willen ook een "eigen" plekje, en dat is voor de ambu niet anders, daarnaast is het ook een soort uitlaatklep, het delen van ervaringen met collega's onderling...
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-