BHV opleiding

Auteur Topic: BHV opleiding  (gelezen 14681 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

q300r_bc2

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 27 mei 2009, 12:34:14
maar hoe kan het dan dat er bedrijven zijn die de BHV opleiding in 1 dag doen 8 uur incl. lunch en de herhalingen in een halve dag incl. wat drinken
nu moet ik zeggen dat het ook niet veel voorsteld de opleiding met 2 vingers in je neus en je hebt het gehaald.
en een EHBO diploma duurd nu even uit mijn hoofd 12x 2 uur en dan nog examen OK plus elk jaar je verplichte aantal uren volgen.  
Volgens mij is de omslag van EHBO'ers naar BHV gekomen door de zogenaamde hoger opgeleide ;D ;D :-[ :-[
Ik kan me nog heel goed herinneren dat toen mijn vader die werkte bij een groot verzekeringsbedrijf je 3 onderdelen had 1 Bedrijfsbrandweer 2 EHBO'ers  en 3 de Redding die waren er voor als er bv een deel van het gebouw ingestort was en er personen via touwen en takels naar beneden moesten mijn vader was de commandant van de redding en tevens de oudste die gediplomeerd werd voor persluchtdrager de diploma's heeft hij nog steeds volgens mij brandwacht 1 toen hij met met de vut ging heefd hij nog de gouden lijnrem gekregen ik ben als klein joggie als slachtoffer (het is maar hoe je het bekijkt) wat van het dak (ongeveer 10 hoog) naar beneden getakeld gemiddeld 1x per maand vastgebonden op een brancard en ladders of een aantal keren in Crailo in het oefendorp van het leger geweest.
Volgens mij kan een bedrijf niet meer alleen EHBO'ers of brandweer hebben maar moeten die allemaal BHV hebben.
totdat er iemand vond dat het in 1 geheel gevormd moest worden werd dat BHV nu moeten jullie mij anders even verbeteren als dat niet klopt  

Iets meer leestekens her en der zou helpen ;)

Denk dat jouw vader nog de periode van de BedrijfsZelfBescherming (BZB) heeft meegemaakt, of de naweeën daarvan. Stamt bij mijn weten uit de tijd dat ook de Bescherming Burgerbevolking (BB) actief was en is vervallen met het komen van de Arbowetgeving. Idee was dat bedrijven hun eigen boontjes konden doppen als 'de Rus' een halve stad zouden wegbombarderen. :|

Het is natuurlijk aan bedrijven zelf om de BHV adequaat in te richten. Als een bedrijf daar een eigen bedrijfsbrandweer/reddingsteam/EHV'ers voor nodig denkt te hebben, richten ze die in. Dat gebeurt echt niet alleen bij grote industriën. Ken bijvoorbeeld het geval van een hoog kantoorgebouw in Rotterdam waar de huurder een eigen persluchtteam e.d. inzetbaar heeft vanuit de BHV-vrijwilligers. Maar als ze aantoonbaar (RI&E etc.) weinig incidenten verwachten en regelen een groepje BHV'ers met een jaarlijks herhalingsdagje, is dat wat de wetgever betreft ook akkoord...


redcross

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #11 Gepost op: 27 mei 2009, 13:00:29
Ook onze Rode Kruis afdeling mag blij zijn met de slechte BHV opleiding die we hebben gehad. Na de opleiding voelde ik me totaal nog geen hulpverlener. Kon een klein brandje buiten blussen en een beetje reanimeren op een in elkaar zet popje. De EHBO was heel erg beknopt. 1 keer stabiel gedaan en ergens aan de andere kant van het lokaal liet de instructeur een verband aanleggen zien.

Nee, ik vind de BV opleiding die wij gekregen hebben en waar we nog steeds de herhaling volgen geen goede training voor een echte calamiteit. Ben al bezig met een andere opleider zoeken maar ja...... de centjes die het kost he. Ricas had een goed verhaal en maakte een uitstekende indruk. Echter hangt daar logisch een ander kostenplaatje aan dan aan onze huidige opleider.

Overigens is het NIBHV gecertificeerd en de regels die hier voor staan worden netjes uitgevoerd. Maar niks meer ook. En helaas zijn er ook cursisten die er zijn omdat ze gestuurd zijn en daar heb je ook niks aan.
EHBO, verbandleer, AED, BHV, O&V


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #12 Gepost op: 27 mei 2009, 21:51:42
Puntje bij paaltje:

BHV is gewoon een kostenpost en word door veel bedrijven gewoon gezien als een noodzakelijk kwaad.
Vroeger hadden we bij ons op het bedrijf een brandweer, EHBO-ers en ontruimingsleiders. De brandweer is niet meer ( geen wettelijke verplichting en de verzekering vind alles best zolang we de premie maar betalen) , de EHBO-ploeg gedecimeerd en de ontruimingsleiders afgeroomd en samengevoegd met de overgebleven EHBO-ers tot EHV-ers.  

Geen dure bedrijfsbrandweer, geen dure EHBO-ers met die berg uren die ze kwijt zijn aan het bijhouden van hun diploma. Lekker goedkoop, dat EHV. 1 dag per jaar effe op herhaling incl. reanimatie en klaar is klara.

Of dat ook zorgt voor kwalitatief een goed hulpverlening als er echt stront aan de knikker is....

Ik heb mijn twijfels.

Pardon....

Oefeningen tussen door...?

Welke oefeningen tussendoor...?  ???


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Reactie #13 Gepost op: 28 mei 2009, 02:01:26
Sterker nog ik heb een maand geleden les gegeven op een accountantskantoor.
De vaardigheden waren echt om te huilen, zo slecht was het niveau van de medewerkers.
Wat bleek? Het was twee jaar geleden dat ze de laatste cursus hadden gehad. Hun werkgever vond het niet nodig.  >:( >:(

Het was zelfs op aandringen van een aantal medewerkers dat ik daar nu voor de groep stond les te geven.
En nog zaten er mensen tussen die liever drie keer extra gingen koffie drinken dan de stabiele zijligging en de reanimatie te oefenen  :o :o :o


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #14 Gepost op: 26 juli 2009, 11:16:27
Kern van het verhaal is dat de werkgever moet waarborgen dat binnen enkele minuten adequate hulp verleend kan worden.
Daarbij heeft de wetgever minimumeisen gesteld, waaraan de werkgever minimaal moet voldoen.
Het vervelende is, dat veel opleidingen voldoen aan de "minimale eisen" en dan roepen dat ze daarmee dus aan de arbo-eisen voldoen.
niets is minder waar. voor de meeste winkels zal dat voldoende zijn, maar in de industrie zal dat zeker niet het geval zijn.

Certificaten zijn zoveel waard als de waarde die je zelf er aanhecht.
Want het is niet zozeer de opleiding, maar de opleider, die de waarde van jouw opleiding bepaald.  
Wanneer een opleiding door een externe organisatie de kwaliteit van de opleiding laat doorlichten, dan biedt dat zeker betere garanties voor de kwaliteit daarvan.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #15 Gepost op: 26 juli 2009, 11:28:21
Kern van het verhaal is dat de werkgever moet waarborgen dat binnen enkele minuten adequate hulp verleend kan worden.
Daarbij heeft de wetgever minimumeisen gesteld, waaraan de werkgever minimaal moet voldoen.
Het vervelende is, dat veel opleidingen voldoen aan de "minimale eisen" en dan roepen dat ze daarmee dus aan de arbo-eisen voldoen.
niets is minder waar. voor de meeste winkels zal dat voldoende zijn, maar in de industrie zal dat zeker niet het geval zijn.
je kan als werkgever wel willen dat er binnen enkele minuten adequate hulp verleend kan worden maar dan moeten de werknemers wel mee willen werken
veel "vastgeroeste" personeelsleden hebben geen zin in om BHV-er te zijn, hierdoor kan de werkgever maar met moeite aan de gestelde eisen voldoen

zie de commentaar van Krelis en
toen ik bij mijn vorige werkgever ging werken als uitzendkracht (!) werd mij gevraagd of ik BHV-er wilde worden. Daar zij op de afdeling niet voldoende BHV-ers hadden (en weer hebben)
bij de werkgever daarvoor wilde de BHV-ers een fim over EHBO zien, ipv zelf oefenen


Ik vraag me af wat een werkgever tegen zulkde werknemers kan doen

dezelfde werknemers die nu geen BHV willen zijn, verwachte wel van de diezellde werkgever dat er hulp is als hen wat overkomt......


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #16 Gepost op: 26 juli 2009, 11:41:46
Ik vraag me af wat een werkgever tegen zulke werknemers kan doen

Ze uit de BHV gooien en de kosten van de opleiding op hun verhalen.
Maar dat lost het probleem van de werkgever niet op, hij zal andere mensen moeten motiveren om als bhv'er op te treden.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #17 Gepost op: 26 juli 2009, 14:33:29
hoe kom je aan personeel dat de BHV wilt doen?

- vergoeding
- voorlichting
- bij aanname van nieuw personeel als arbeidsvoorwaarde stellen (werkt niet bij het vastgeroeste personeel)

en ???


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #18 Gepost op: 27 juli 2009, 19:04:13
Heel simpel: vrijwilligers aanwijzen - aldan niet afhankelijk van hun functie binnen het bedrijf.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #19 Gepost op: 27 juli 2009, 19:35:59
Heel simpel: vrijwilligers aanwijzen - aldan niet afhankelijk van hun functie binnen het bedrijf.
mensen aanwijzen, deze zijn niet gemotiveerd

wie en waarom juist die mensen:   de meeste bazen zullen dit niet durven

als het niet anders kan, dan zou het idd zo moeten