BHV opleiding

Auteur Topic: BHV opleiding  (gelezen 14690 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #20 Gepost op: 27 juli 2009, 23:40:50
Overigens is het NIBHV gecertificeerd en ......

Door wie en welke status heeft dat dan ?
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #21 Gepost op: 28 juli 2009, 19:59:23
Het is de praktijk. Ploegchefs, afdelingshoofden en plaatsvervangers hebben dat gewoon in hun functieomschrijving erbij gekregen. En weigeren is natuurlijk not done.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #22 Gepost op: 30 juli 2009, 22:16:14
Het is de praktijk. Ploegchefs, afdelingshoofden en plaatsvervangers hebben dat gewoon in hun functieomschrijving erbij gekregen. En weigeren is natuurlijk not done.

En hoe pakt dat uit in de praktijk ?

Je kunt dingen afdwingen, maar motivatie afdwingen lukt niemand.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #23 Gepost op: 5 augustus 2009, 16:25:31
Men gaat. Men volgt de cursus. Men geniet de gratis lunch. Men krijgt het papiertje. Iedereen blij.  ( en nu maar hopen dat het werkt...  :-X )


frank1984

  • BHV, RK Rolde
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #24 Gepost op: 5 augustus 2009, 20:18:23
En het is natuurlijk altijd fijn om door een BHV-er geholpen te worden die er geen zin in had, niet opgelet heeft en bij het minste of geringste volledig in de stress schiet. O nee, das waar, dat is niet fijn, silly me ::)

Bij ons op het werk werd er gewoon gevraagd (onafhankelijk van de functie) of er mensen waren die de cursus wilde volgen. Het resultaat is dat ongeveer 40% nu in het bezig is van een BHV-opleiding. Maar dat zal natuurlijk niet overal zo zijn.


Gieske

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 6 augustus 2009, 00:39:25
Bhv-ers zijn bij ons de mensen die in iedergeval op vrijdag werken. O0 Anders moeten de uren van deze mensen of op een ander tijdstip gecompeseerd worden of uitbetaald worden. >:( En dat vind de werkgever niet leuk >:(). Aangezien de herhalings-lessen bij ons de afgelopen jaren op de laatste 2 vrijdagmiddagen van September vallen. 8)
 Het wettelijk aantal mensen wordt binnen het bedrijf/vestiging net gehaald, maar dan moet iedereen wel aanwezig zijn. De aflopen 2 weken waren er 3 van de 4  op vakantie  en nummer 4 met rugklachten thuis zat  :-X Verder zijn er daabij 2 mensen die een dagje (k)ehbo op jaarbasis erbij doen..... ik omdat ik het simpel weg niet wil laten verlopen. En de tweede persoon leidinggevende is dus het qua funtie moet doen. ;)
 Beide zijn met gemak te doen, bhv met 25 andere mensen is de eerst middag z'n power-pointje met thee/koffie en koek erbij. De tweede middag is het echt werken hoor ;D, dan mogen we een deksel op een pan met brandende olie leggen.  O0 O0 O0
(k)ehbo is wel echt hard werken hoor, 3 uur lang met 30 andere praten over wat te doen als O0.... En dan komt de geheel verzorgde lunche incl. een uur pauze 8). Dan spreek je nog eens iemand hé. s'middags ook nog eens voordoen wat je  zou doen als iemand "een bloed neus heeft". Kijken we gezellig met de rest of je het goed doet of niet, incl. de thee/koffie en koekjes. O0 O0 O0 Laatste half uurtje mogen wel nog even snel op een "Annie" te keer gaan :o. En dan zit de dag er al weer op hé, het wat gezellig en tot volgend jaar maar weer. (Opbrengst van de dag aan gebruikte matrialen, 3X rolletje verband, 1x metaline gaasje, 2x 16'tje en 30 x spraytje alcohol voor Annie. En dan natuurlijk nog de thee/koffie, koekje en de kosten van de lunche ;))

En dan meteen puntje 2;
Onze ehbo kisten staan op kantoor achter slot in een kastje . Het sleuteltje van dit kastje , zit aan de sleutelbos van onze leidinggvende.
Omdat ze bang zijn  anders watten gebruiken als sneeuw, en gaasje voor het schoonmaken van kwasten of zo. :'(
Doosje pleistertje liggen wel op de groepen, maar daarna.......

Gelukkig oefenen wel geteld 2 x per jaar aansluitende aan teamvergaderingen O0 O0 (zonder kids dus, wel makkelijk scheuren dan met die evacuatiebedjes)
Maar dan mag ik op dat moment wel keurig in z'n hesje lopen, waar ik 3x in kan qua breedte en lengte*.  ;) En die ik qua veiligheid voor mij en de kinderen nooit zou aantrekken.
Waarom zijn die dingen niet in maten te verkrijgen, maat bouwvakker pas iedereen gedachte of zo :-\

Nu breng je je kind toch met een gerust gevoel naar het kdv morgen hé, en geloof mijn bij vele scholen is het nog tragischere gesteld. >:( >:( >:(
Daar wil je al helemaal niet in de ehbo-trommeltje kijken

Wanneer komt er nu eens een echte test van bekwaamheid. Waarin je niet 3kg zware weggaat, dan dat je gekomen bent :-[. Waarbij je kunt zaken of slagen. Waarbij je niet met je boekje open op tafel antwoorden mag roepen.
Je nog even in je "brandweerjas gaat staan voor de foto".

Ik heb zelf een ehbo/oranje kruis achtergrond, en geloof mij. Ik verlang na dit soort dagen terug naar de terugkomavonden, waarin je moet laten zien dat je verbandje niet te strak zat om het polsje van een ander. Waarin je rustig 10 minuten op "Annie zat te pompen", voordat er eens iemand kwam kijken of je het eigenlijk wel goed deed. En het meelopen of staan bij de avond-vierdagse enz.

Het antwoord hierop lijkt...geef het aan....maar dit heb ik in iedergeval al meedere jaren gedaan. En krijg als antwoord dat we met een algemeen niveau te maken hebben. :-X


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #26 Gepost op: 6 augustus 2009, 15:00:59
Certificering
Er zijn in Nederland instanties (bedrijven!) die u graag doen geloven dat alleen zij de kwaliteit van de BHV cursussen borgen. Dit borgt men door theorie examens aan te leveren, criteria te bepalen voor de praktijktoets en een pasje namens die organisatie uit te brengen. Even het volgende: In de Arbo-wetgeving staat al nergens dat er een examen moet worden afgenomen. Ook staat er in de wet niemand, behoudens de Arbeidsinspectie, die toezicht moet uitoefenen. Dus waar baseer je het recht op om iemand een pasje te weigeren. Natuurlijk zijn er tientallen voorbeelden waarom iemand geen pasje kan krijgen maar dat heeft vaak met de praktijk te maken en niet met de theorie. Het kan zijn dat iemand halverwege de dag binnenkomt en de helft heeft gemist, het kan zijn dat iemand met twee gebroken polsen binnenkomt, deze persoon kan niet reanimeren of andere fysieke handelingen uitvoeren, hierbij heb je het gelijk aan je kant om geen certificaat uit te geven, en dat doen we dan ook niet. Wij vinden het belangrijk dat iedereen goed de praktijk weet toe te passen we hameren daar ook op tijdens de opleidingen. Pas als wij overtuigd zijn van de deskundigheid van de BHV’er dan wordt de lijst afgetekend door de docent en krijgt de opdrachtgever (bedrijf) de certificaten toegestuurd.
Ook het afsluiten van dure verzekeringen is vaak onnodig. Meestal is het (uw) bedrijf al verzekerd, dus waarom een aparte verzekering afsluiten. Neem voor de zekerheid anders even contact op met uw tussenpersoon of uw verzekeraar, zij kunnen u vrijwel gelijk een antwoord geven.

Dit kreeg ik vandaag in mijn mailbox.
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


helm

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 6 augustus 2009, 15:25:15
Dit kreeg ik vandaag in mijn mailbox.

Van wie?


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #28 Gepost op: 6 augustus 2009, 16:27:13
Rene heb je een pm gestuurd
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


helm

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 6 augustus 2009, 16:32:47
Dank je wel. Het is duidelijk.