welke hulp verleners zijn ook bloeddonor?

Auteur Topic: welke hulp verleners zijn ook bloeddonor?  (gelezen 4141 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Twentse

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Gepost op: 17 mei 2009, 22:58:37
Ik zit op  een bloeddonor hyves en daar werd de vraag gestelt of het nodig was of de hulpverleners verplicht bloeddonor moesten zijn.

Wat vinden jullie van deze stelling?, ik zelf ben dan ook net bloeddonor en dit heb ik gedaan omdat je mensen er mee kunt helpen die het hard nodig hebben.

Maar ik persoonlijk vind het wel dat het voor ieder voor zich  moet kunnen beslissen en niet de werkgever, hoe staan jullie daar tegenover??


Je zult me moeten nemen zoals ik ben!


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #1 Gepost op: 17 mei 2009, 23:04:21
Nodig: ja, verplicht stellen: nee


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #2 Gepost op: 17 mei 2009, 23:29:34
Verplicht stellen kan en mag je m.i. zoiets nooit.

Geheid dat daar vast wel iets over terug te vinden is met betrekking tot de Rechten van de mens.
ik denk aan art. 3 en art. 8 uit het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.


6301

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 319
  • BHV er Hulpv. NRK. {sigma} NRK verbindingsdienst.
Reactie #3 Gepost op: 18 mei 2009, 09:17:46
Nodig: ja, verplicht stellen: nee

Helemaal mee eens.
Ik ben al 18 jaar bloeddonor.
Ik vind dat iedereen vrij moet zijn in de keuze
wel of geen donor te zijn.
Verbeter de wereld maar begin bij je zelf.


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #4 Gepost op: 18 mei 2009, 23:15:37
Nodig: ja, verplicht stellen: nee

Ook ik ben het hiermee eens.
Ik ben zelf ook al jaren bloeddonor en heb mij jaren geleden ook opgegeven voor beenmerg donor.


security88

  • Hoofdbeveiliger, manager en centralist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • EHBO-er, BHV-er, Hoofdbeveiliger en ex-NRK
Reactie #5 Gepost op: 23 mei 2009, 18:17:44
ben wel parttime/vrijwillig/geeft het maar een kreet hulpverlener, en orgaandonor. bloeddonor heb ik zelf eigenlijk nog niet over nagedacht. en het zal ongetwijfeld nodig zijn, maar ik vind dat dat iets is waar je zelf over moet kunnen beslissen.

en meen dat jehova's ook geen bloedtransfusies mogen krijgen? weet niet hoe het zit met bloed doneren. maar als het verplicht gesteld zou worden zou een jehovas getuige dus geen hulpverlener kunnen worden omdat hij wegens geloofsovertuiging geen bloed mag doneren??(correct me if im wrong) en ter info ben zelf overtuigd atheist ::)
Leef in het hier en nu, alles kan zomaar anders zijn!


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #6 Gepost op: 23 mei 2009, 19:18:35
ben wel parttime/vrijwillig/geeft het maar een kreet hulpverlener, en orgaandonor. bloeddonor heb ik zelf eigenlijk nog niet over nagedacht. en het zal ongetwijfeld nodig zijn, maar ik vind dat dat iets is waar je zelf over moet kunnen beslissen.

en meen dat jehova's ook geen bloedtransfusies mogen krijgen? weet niet hoe het zit met bloed doneren. maar als het verplicht gesteld zou worden zou een jehovas getuige dus geen hulpverlener kunnen worden omdat hij wegens geloofsovertuiging geen bloed mag doneren??(correct me if im wrong) en ter info ben zelf overtuigd atheist ::)

Verplicht stellen is m.i. totaal totaal flauwekul, en zal ook nooit lukken.
Hulpverlener of niet, we kunnen allemaal zelf wel beslissen of we het willen ja of nee.

Jehova's getuigen mogen inderdaad geen bloedtransfusie volgend het geloof. Hoe het precies in elkaar zit weet ik niet. Zal te maken hebben dat je alleen je eigen bloed mag gebruiken o.i.d. ? Heb er iig ooit een casus van meegekregen in de praktijk. Pat. had dringend een bloedtransfusie nodig anders zou hij het niet halen. Pat. was goed aanspreekbaar en gaf duidelijk aan dit niet te willen. Paar dagen later overleed Pat., wat hij nog liever wilde als andersmans bloed in zijn eigen lichaam.


Kaktus

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
Reactie #7 Gepost op: 23 mei 2009, 22:25:20
Nodig: ja, verplicht stellen: nee

Ook helemaal mee eens!

Ben zelf ook bloeddonor.
Ik heb echter een collega die helemaal niet tegen naalden kan. Ze heeft zelf geen problemen met injecteren, maar als ze zelf geprikt moet worden, valt ze flauw. Die kun je het niet aandoen om verplicht te doneren!
Zo is ze op een dag 2x onderuit gegaan. Had zich geprikt aan een injectienaald die al bij een patient was gebruikt. Daardoor ging ze de 1e keer. Op de CSO werd bloed afgenomen ivm het prikaccident, ging ze weer.  :-\


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #8 Gepost op: 15 juni 2009, 09:31:30
Jehova's getuigen mogen inderdaad geen bloedtransfusie volgend het geloof. Hoe het precies in elkaar zit weet ik niet. Zal te maken hebben dat je alleen je eigen bloed mag gebruiken o.i.d. ?

Citaat van: Wikipedia

Bloedtransfusies en vaccinaties

Jehova's getuigen weigeren bloedtransfusie. Hierbij beroepen zij zich onder andere op de passage in Handelingen 15:28, 29: "Want het heeft de heilige geest en ons goedgedacht U geen verdere last toe te voegen dan deze noodzakelijke dingen: U te blijven onthouden van dingen die aan afgoden ten slachtoffer zijn gebracht en van bloed en van al wat verstikt is en van hoererij."

(Gedoopte) Getuigen worden geacht steeds een document bij zich te hebben waarin ze verklaren geen bloedtransfusies bij hun behandeling te aanvaarden. Hierin beroepen zij zich onder andere op het recht van zelfbeschikking en het recht van de patiënt op het weigeren van een behandeling. Het Wachttorengenootschap schrijft voor dat transfusies van vol bloed en bepaalde bestanddelen van bloed (plasma, erytrocyten, leukocyten, trombocyten) niet acceptabel zijn (op straffe van uitsluiting). Op het accepteren van andere bestanddelen (zoals albumine) is geen sanctie van toepassing; er is een lijst van de bestanddelen die de Getuige mag accepteren zonder dat sancties volgen. Dit wordt vastgelegd in het document zoals hiervoor genoemd.

De placenta wordt gehanteerd als norm om vast te stellen wat wel en wat niet acceptabel is: alles wat door de placenta gescheiden wordt gehouden, is niet acceptabel als het gaan om transfusies of gebruik in medicijnen. Alles wat door de placenta van de moeder naar het kind (en omgekeerd) kan gaan is wel acceptabel.

Ten onrechte wordt soms gedacht dat de Getuigen altijd vaccinaties weigeren. Hoewel dit voorheen wel het geval was, is dit een inmiddels tientallen jaren geleden verlaten standpunt. Het accepteren van vaccinaties is een vrije keus, waarbij ieder lid wordt geacht te handelen naar zijn of haar eigen geweten. Echter, omdat bepaalde vaccinaties ook fracties van bloedbestandelen bevatten, weigeren sommige JG op grond hiervan heden ten dage nog steeds vaccinaties.

Uiteindelijk wordt het aan de individuele getuigen overgelaten om zelf te bepalen welke medische behandelingsmethoden acceptabel zijn en welke niet (behalve bij bloedtransfusie).


Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Jehova's_getuigen#Bloedtransfusies_en_vaccinaties

En tja, als een patient echt een bloedtransfusie weigert mag je hem geen transfusie geven, tenzij het kinderen betreft. Bij weigering moet dit wel duidelijk vastgelegd worden!


security88

  • Hoofdbeveiliger, manager en centralist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • EHBO-er, BHV-er, Hoofdbeveiliger en ex-NRK
Reactie #9 Gepost op: 6 augustus 2009, 12:28:42
krijg binnenkort de aanmeldingsformulieren en de informatie folders...dus wie weet kan ik binnenkort zeggen dat ik ook bloeddonor ben(A)
Leef in het hier en nu, alles kan zomaar anders zijn!