Sensoren voor betere brandbestrijding

Auteur Topic: Sensoren voor betere brandbestrijding  (gelezen 3930 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #10 Gepost op: 29 mei 2009, 21:26:12
Nooit een idee helemaal afschieten voordat je je er in verdiept hebt...  ;)

Ik schiet niets en niemand af hoor, Palmpie...  ;)

Het kwam me alleen ff allemaal zo bekend voor.  ;D
En het deed me denken aan iemand die we al een hele tijd niet meer gezien hebben.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #11 Gepost op: 29 mei 2009, 21:38:33
Zit hij toevallig niet op de Universiteit Twente?
:P

Nee, gekheid...

Wat ik me voor zou kunnen stellen, als leek:
(stukje fictie) :-X
Er vliegen een stuk of 10 modelbouw (30 centimeter lange) helicoptertjes met die sensors aan boord, naar het brandterrein, daar worden ze in het brandende gebouw gestuurd, door het vuur, door de rook, door ruimtes die gesloten zijn, etc....(oplossing voor gevonden?), en verspreiden in het gebouw die sensors...
Als zo'n heli tijdens de vlucht "verongelukt" is er niet veel aan de hand, dat is voor de hulpverlening niet relevant, (hoop dat die heli's niet op een vloeibare brandstof gaan vliegen O0, maar op een accu/batterij).
Dan zou je van buitenaf kunnen zien waar de brand het heftigst is, waar de verschillende temperatuurverschillen het grootst zijn, (kans op doorslag), en waar je een snel te bevrijden slachtoffer hebt...(of een ruimte die goed geblust kan worden, zodat andere ruimtes minder kans op brand krijgen...)


Laten we maar hopen op betere en snellere blusmiddelen/alarmeringsmogelijkheden, en (bijvoorbeeld) een optie om tegelijk met het maken van een gsm-filmpje, ook te bellen (met 112, soort video-phone verbinding), zodat de melding optijd bij de hulpdiensten gemeld wordt, en ze gelijk een goed beeld van de situatie hebben...
*indien een grotere uitslaande brand, kan er dan gelijk flink opgeschaald worden*
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #12 Gepost op: 29 mei 2009, 21:53:37
Zit hij toevallig niet op de Universiteit Twente?
:P

Nee, gekheid...

Wat ik me voor zou kunnen stellen, als leek:
(stukje fictie) :-X
Er vliegen een stuk of 10 modelbouw (30 centimeter lange) helicoptertjes met die sensors aan boord, naar het brandterrein, daar worden ze in het brandende gebouw gestuurd, door het vuur, door de rook, door ruimtes die gesloten zijn, etc....(oplossing voor gevonden?), en verspreiden in het gebouw die sensors...
Als zo'n heli tijdens de vlucht "verongelukt" is er niet veel aan de hand, dat is voor de hulpverlening niet relevant, (hoop dat die heli's niet op een vloeibare brandstof gaan vliegen O0, maar op een accu/batterij).
Dan zou je van buitenaf kunnen zien waar de brand het heftigst is, waar de verschillende temperatuurverschillen het grootst zijn, (kans op doorslag), en waar je een snel te bevrijden slachtoffer hebt...(of een ruimte die goed geblust kan worden, zodat andere ruimtes minder kans op brand krijgen...)


Laten we maar hopen op betere en snellere blusmiddelen/alarmeringsmogelijkheden, en (bijvoorbeeld) een optie om tegelijk met het maken van een gsm-filmpje, ook te bellen (met 112, soort video-phone verbinding), zodat de melding optijd bij de hulpdiensten gemeld wordt, en ze gelijk een goed beeld van de situatie hebben...
*indien een grotere uitslaande brand, kan er dan gelijk flink opgeschaald worden*

Ik heb me verbaasd over het idee van die sensoren en kwam daarmee op iemand die ook dergelijke voorstellen deed.
Of hij op die universiteit zit weet ik niet. Zou kunnen.
Jouw ideeën zijn ook wel goed vindt ik. Maar ik ga me niet mengen in een discussie waar ik toch geen verstand van heb.  :)
Zou er in brandweerland ook niet nagedacht worden over zulke nieuwe werkwijzes en futuristische noviteiten?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #13 Gepost op: 29 mei 2009, 21:55:05
Als je zo nodig sensoren wil toepassen dan kan je ze ook met het bluswater het gebouw in 'spoelen'...  ;)


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #14 Gepost op: 29 mei 2009, 22:05:10
Als je zo nodig sensoren wil toepassen dan kan je ze ook met het bluswater het gebouw in 'spoelen'...  ;)

Is ook een optie, mini helicopter met een hogedruk/lagedrukslang als bagage, die kan dan als een "echte slang" zelfstandig door het pand heen gaan, middels die heli's...;-)

voorbeeldje:



En dan ipv de auto's etc. een kilometer brandweer (hoge of lagedruk) slang.

Dan heb je ook geen brandweermensen meer nodig die het brandende gebouw in gaan...

(ook een stukje risicobeheersing)
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #15 Gepost op: 29 mei 2009, 23:49:58
Is ook een optie, mini helicopter met een hogedruk/lagedrukslang als bagage, die kan dan als een "echte slang" zelfstandig door het pand heen gaan, middels die heli's...;-)

voorbeeldje:



En dan ipv de auto's etc. een kilometer brandweer (hoge of lagedruk) slang.

Dan heb je ook geen brandweermensen meer nodig die het brandende gebouw in gaan...

(ook een stukje risicobeheersing)



 ;D ;D
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.