Alcohol & redden gaat niet samen!

Auteur Topic: Alcohol & redden gaat niet samen!  (gelezen 25294 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #90 Gepost op: 15 februari 2004, 21:19:26
Bij een brandweer (Bussum bv) praat je over 60 leden. Bij ons is echter twee man genoeg om de boot uit te laten rukken, dus kunnen wij met veel minder mensen toe. Ook een KNRM station heeft vaak maar een man of 8 in de alarmploeg. Dat is zat. En vaak is het de zelfde schipper die altijd uitvaart. Zo is dat ook bij ons.

Maar tekort aan mensen hebben we altijd, Er was eens een tijd dat we met 35 man uit zwemmen gingen. Die tijd is wel voorbij, er is nu een veel strengere selektie met de boot die we nu hebben kun je je geen geintjes veroorloven.

Henk


Dave

  • Gast
Reactie #91 Gepost op: 15 februari 2004, 23:25:35
als ik dit zo lees hebben jullie ook een personeelstekort ???

Nee hoor  bij ons valt het wel mee, maar zoals Henk hier boven al aangeeft... ook wij kunnen altijd nieuwe mensen gebruiken  ;D

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #92 Gepost op: 16 februari 2004, 11:17:07
Afhankelijk van het type boot heb je een aantal opstappers nodig, er kunnen ook niet onbeberkt opstappers mee in alle boten. De meeste boten varen met minimaal 3 man, de grotere boten met meer. Als je met piket diensten gaat werken moet je groep ook verdubbelen om goed te functioneren. Dit houdt in dat je ook meer moet oefenen om iedereen geoefend te houden.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #93 Gepost op: 16 februari 2004, 12:18:37
Afhankelijk van het type boot heb je een aantal opstappers nodig, er kunnen ook niet onbeberkt opstappers mee in alle boten. De meeste boten varen met minimaal 3 man, de grotere boten met meer. Als je met piket diensten gaat werken moet je groep ook verdubbelen om goed te functioneren. Dit houdt in dat je ook meer moet oefenen om iedereen geoefend te houden.

9910001

Dat is nog maar de vraag, meerdere opstappers vind ik niet een voorwaarde tot uitvaren. Als er niet direkt een derde man beschikbaar is, ga ik daar niet op wachten. Ik zou zelfs bijna alles alleen kunnen, dus met z'n tweeën gaat 't zeker. Met vier man vind ik voor een uitruk zelfs te veel. Collega's rukken zelfs met z'n zessen uit, dat vind ik wat te veel van 't goede.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #94 Gepost op: 16 februari 2004, 13:22:54
Bij jullie niet nodig, op grotere boten weer wel, op een valentijd, jahannes frederik of zelf een arie visser kan je bijna niets met twee man. Je hebt 1 iemand nodig die vaart, 1 die navigeet en 1 voor de communicatie. Hiernaat heb je mensen nodig die de hulpverlenen, dus overstappen, EHBO en andere zaken. OP een rubberboot vind ik drie man noodzakelijk 1 persoon om te varen, 1 om over te stappen en 1 om op de eigen boot de rest te doen. Ook met zoekactie is het handig om twee op de uitkijk te hebben en 1 die zich bezig houd met het varen.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #95 Gepost op: 16 februari 2004, 16:07:42
9910001,

Ik ben van mening, dat je met twee of drie man prima hulp kan verlenen!

Op een rib heb je één schipper nodig (die ook kan navigeren) en tenminste één bemanningslid (die de hulpverleent, ehbo verleent) eventueel een tweede bemanningslid...

Ook op een type Valentijn kun je gemakkelijk met z'n drieen af....

De volledige bemanning moet op een boot meerdere taken tegelijk kunnen uitoefenen.

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #96 Gepost op: 16 februari 2004, 16:16:54
Kan deze mening niet geheel ondersteunen, mensen moeten meerdere dingen gelijkertijd kunnen doen maar niet alles kan gelijkertijd. Als je tijdens het maken van een sleepverbinding 1 opstaaper over laat stappen, heb je er 1 nodig om de het aan boord van de reddingsboot te regelen en man drie moet op het varen letten. Hoe moet je nu nog de communicatie en andere zaken regelen???

99100001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #97 Gepost op: 16 februari 2004, 16:27:03
Kan deze mening niet geheel ondersteunen, mensen moeten meerdere dingen gelijkertijd kunnen doen maar niet alles kan gelijkertijd. Als je tijdens het maken van een sleepverbinding 1 opstaaper over laat stappen, heb je er 1 nodig om de het aan boord van de reddingsboot te regelen en man drie moet op het varen letten. Hoe moet je nu nog de communicatie en andere zaken regelen???

99100001

Bij het slepen moeten minimaal twee mensen aan boord van het slepende vaartuig blijven. Dus als je met z'n tweeën bent zal de schipper zelf aan het roer moeten. Soms is het ook niet nodig een runner over te brengen. Het heeft echter wel mijn voorkeur een over te zetten.
De bestuurder regelt bij ons ook vaak de communicatie. Daar wordt de boot toch altijd even stil voor gelegd, want anders is er niets van te verstaan.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #98 Gepost op: 16 februari 2004, 16:44:20
Als het de voorkeur heeft om iemand over te zetten dan moet je dus met drie man gaan varen. Ook bij zoekacties is drie man zeer wenselijk omdat je dan 1 schipper kan laten varen en twee om aan iedere kant uit te kijken. Ook met drenkelingen is het prettig om de schipper bij de bediening van de motor te laten en twee man om het slachtoffer aan boord te nemen.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #99 Gepost op: 16 februari 2004, 17:03:36
Zoals Henk hierboven ook al heeft aangegeven, rukken wij het liefst met drie man uit. Maar soms gaat dat niet, of gaat er te veel tijd verloren, waardoor wij met twee man uitrukken.

Aangezien wij ook trainen met een tweemans configuratie weet iedereen wat hij moet doen in een dergelijke situatie en is het voor ons dus geen probleem.

Dave