EHBO Vlaggen

Auteur Topic: EHBO Vlaggen  (gelezen 24649 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #40 Gepost op: 7 september 2009, 14:55:42
En op de star of life zit geen exclusief eigendomsrecht. Iedereen kan hem vrij gebruiken.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #41 Gepost op: 5 mei 2011, 11:14:42
Waarom niet gewoon een oranje vlag met een wit kruis???

Om een oud topic nog maar eens op te rakelen, ik kwam dit tegen op de twitter:



Ik neem aan dat dit een eigen ontwerp is van Reddingsbrigade Monster, maar wat mij betreft worden ze door RN geadopteerd en aangewezen als EHBO-vlag voor de Reddingsbrigade.

Zeer duidelijk, mooi en passend bij de Reddingsbrigade-vlag
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #42 Gepost op: 5 mei 2011, 12:52:22
Om een oud topic nog maar eens op te rakelen, ik kwam dit tegen op de twitter:



Ik neem aan dat dit een eigen ontwerp is van Reddingsbrigade Monster, maar wat mij betreft worden ze door RN geadopteerd en aangewezen als EHBO-vlag voor de Reddingsbrigade.

Zeer duidelijk, mooi en passend bij de Reddingsbrigade-vlag

Leuk bedacht, maar dit mag dus niet. Lijkt te veel op het Rode Kruis.
Voor EHBO is het groene vlak met een wit kruis beschikbaar... Maar dat is volgens mij niet echt nieuws. Waarom er dan zoveel variaties bedacht worden is mij een raadsel.

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #43 Gepost op: 5 mei 2011, 15:39:21
Leuk bedacht, maar dit mag dus niet. Lijkt te veel op het Rode Kruis.
Voor EHBO is het groene vlak met een wit kruis beschikbaar... Maar dat is volgens mij niet echt nieuws. Waarom er dan zoveel variaties bedacht worden is mij een raadsel.

Volgensmij voldoet deze vlag nou niet helemaal aan de omschrijving "rood kruis", of ben ik nou kleurenblind? 998765 En waarom zou een groen kruis wel mogen en een oranje niet. ???

Wij hebben ongeveer zo'n zelfde teken op de post staan, alleen een iets andere kleurstelling. En zolang er vanuit RN geen input komt, zal iedereen toch zelf wat verzinnen. We hebben immers niet zo heel veel te maken met ehbo verenigingen en dergelijke, dus wat er voor hun wordt bedacht is niet per definitie voor de reddingsbrigade verplicht c.q. geschikt.

Denk bijvoorbeeld eens na over de vraag; Waarom zouden reddingsbrigades nou géén groene EHBO vlag willen? ::)


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #44 Gepost op: 5 mei 2011, 16:36:05
Ik zou zeggen stuur een mailtje naar het rode kruis met je ontwerp en vraag of het mag.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #45 Gepost op: 5 mei 2011, 19:15:14
Om een oud topic nog maar eens op te rakelen, ik kwam dit tegen op de twitter:



Ik neem aan dat dit een eigen ontwerp is van Reddingsbrigade Monster, maar wat mij betreft worden ze door RN geadopteerd en aangewezen als EHBO-vlag voor de Reddingsbrigade.

Zeer duidelijk, mooi en passend bij de Reddingsbrigade-vlag

Dit is geen inbreuk op het rode kruis logo... Dan zou het eerder een inbreuk op het KNV EHBO logo..  en daar is het al zo afwijkend van.. dat niemand daar echt bezwaar tegen zou kunnen hebben...

Het groene First Aid logo, word vrijwel over al herkend.. daar is ook niets mis mee..   En voor georganiseerde teams, kan het SOL ook goed..


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #46 Gepost op: 6 mei 2011, 11:42:07
Leuk bedacht, maar dit mag dus niet. Lijkt te veel op het Rode Kruis.
Voor EHBO is het groene vlak met een wit kruis beschikbaar... Maar dat is volgens mij niet echt nieuws. Waarom er dan zoveel variaties bedacht worden is mij een raadsel.

Remco

ROOD kruis, de naam zegt het al: alleen in de kleur rood is het een beschermd logo ;)

Waarom die variaties worden bedacht kun je teruglezen in de eerdere berichten in dit topic: veel Reddingsbrigades willen op hun post laten zien dat ze ook EHBO verlenen, maar daarbij wel meteen laten zien dat het EHBO is die verleend wordt door de Reddingsbrigade. Groen vlak met wit kruis is dan een optie, maar dat vloekt wel een beetje met het oranje van de Reddingsbrigade-vlag en zou ook nog verwarring kunnen opleveren met de groene vlag die sommige brigades hangen om aan te geven dat het veilig is om te zwemmen. De internationale standaard is trouwens dat dat laatste tegenwoordig een rood-gele vlag is ;)

Ik vind dat oranje wel echt mooi en heel duidelijke. Enige waar je nog gedoe mee zou kunnen krijgen is Het Oranje Kruis (www.oranjekruis.nl), maar daar maakt RN ook deel van uit dus zou geen probleem moeten zijn.

 98uiye 98uiye 98uiye 98uiye 98uiye (witte vlag, ook mooi)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #47 Gepost op: 6 mei 2011, 12:02:24
Groen vlak met wit kruis is dan een optie, maar dat vloekt wel een beetje met het oranje van de Reddingsbrigade-vlag en zou ook nog verwarring kunnen opleveren met de groene vlag die sommige brigades hangen om aan te geven dat het veilig is om te zwemmen. De internationale standaard is trouwens dat dat laatste tegenwoordig een rood-gele vlag is ;)

De rood/gele vlag geeft aan dat er bewaking aanwezig is, en wordt ook gebruikt om de relatief veilige en bewaakte sectoren aan te geven in het buitenland. Het betekend dus net wat anders dan de groene, die in princiepe ook niet meer moet wordt gehesen volgens RN. (Immers, het is nooit veilig om te zwemmen in zee...)

Maar stel; je hebt geel uithangen (= gevaarlijke condities), met daarnaast de groene EHBO vlag. Dan vindt ik het knap als een leek vanaf een afstandje gaat begrijpen wat er bedoelt wordt. Net zoiets als dat je met een geel veiligheidshesje op een circuit gaat lopen, of met een oranje op het spoor. ::)


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #48 Gepost op: 6 mei 2011, 13:17:53
ROOD kruis, de naam zegt het al: alleen in de kleur rood is het een beschermd logo ;)

Waarom die variaties worden bedacht kun je teruglezen in de eerdere berichten in dit topic: veel Reddingsbrigades willen op hun post laten zien dat ze ook EHBO verlenen, maar daarbij wel meteen laten zien dat het EHBO is die verleend wordt door de Reddingsbrigade. Groen vlak met wit kruis is dan een optie, maar dat vloekt wel een beetje met het oranje van de Reddingsbrigade-vlag en zou ook nog verwarring kunnen opleveren met de groene vlag die sommige brigades hangen om aan te geven dat het veilig is om te zwemmen. De internationale standaard is trouwens dat dat laatste tegenwoordig een rood-gele vlag is ;)

Ik vind dat oranje wel echt mooi en heel duidelijke. Enige waar je nog gedoe mee zou kunnen krijgen is Het Oranje Kruis (www.oranjekruis.nl), maar daar maakt RN ook deel van uit dus zou geen probleem moeten zijn.

 98uiye 98uiye 98uiye 98uiye 98uiye (witte vlag, ook mooi)

Tja, volgens mij lijkt oranje best wel op rood. MIJN inschatting is dat het niet mag. Als je een mailtje stuurt naar service@redcross.nl t.a.v. Afdeling HOR dan krijg je vast een reactie.

Verder vraag ik mij af waarom je zou moeten verduidelijken dat een Reddingsbrigade eerste hulp verleend.... Is dat niet juist het idee van een Reddingsbrigade? Eerste hulp verlenen aan beide kanten van de waterrand...?

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #49 Gepost op: 6 mei 2011, 14:39:01
Tja, je wilt niet weten hoe vaak je mensen hebt die denken dat je van parkeerbeheer, de waterfietsenverhuur of een toiletjufvrouw bent... Of bijvoorbeeld mensen die denken dat wij wel even rustig kunnen wachten met een spoedmelding, als hun recht voor de uitrukloods geparkeerd hebben.

En daarnaast is het zoals mijn naamgenoot al zij, vaak de achterliggende gedachte om te benadrukken dat de eerste hulpverlening door de reddingsbrigade wordt verzorgt en niet door een andere instantie. Vandaar dat de voorkeur uitgaat naar een "eigen" vlag. En dat onderscheid wordt gemaakt om verschillende redenen, waaronder het niet geassocieerd willen worden met bepaalde (niet nader te noemen) andere (lokale) organisaties.