Gevaren van waterstofsulfide (H2S)

Auteur Topic: Gevaren van waterstofsulfide (H2S)  (gelezen 89450 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Gepost op: 30 mei 2009, 23:52:37
Topic afgesplitst van: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,20242.0.html

Palmpie
mod



Mocht het incident veroorzaakt zijn door "rioolgassen", dan is waterstofsulfide (H2S) daarin de meest gevaarlijke component. H2S is in zeer lage concentraties al te ruiken als een rotte eierenlucht. Vanaf ca 100 ppm wordt de reukzenuw door dit gas lamgelegd en ruik je het dus niet meer - maar daaronder ruik je het des te beter! H2S is gemakkelijk te meten (de meeste multicel explosiegevaarmeters kunnen H2S meten).  Volgens mij heeft er destijds niemand H2S aangetoond en is er ook geen melding gemaakt van rotte eierenlucht. Ik vind de conclusie zoveel tijd na dato dus nogal vreemd. Wie kan hier zijn of haar licht op laten schijnen?

Hee, dit is wel een heel interessant gegeven voor mij. In ons gebouw is deze lucht ook regelmatig waarneembaar.
Ik heb nooit geweten dat dit soort gas voor dergelijke onaangename gevolgen kan zorgen.
Het gebeurt bij ons voornamelijk na een zeer droge periode dat er rioolgassen ruikbaar zijn.
Wie moet ik in zo'n geval waarschuwen of wat valt er aan te doen?
Is het spuiten met een luchtverfrisser een oplossing of ventileren of moet je andere maatregelen nemen?
En moet je in zo'n geval mensen toelaten tot zo'n ruimte of moet je dat ten alle tijde voorkomen, ook nadat er geventileerd is?


Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #1 Gepost op: 31 mei 2009, 00:45:29
Hee, dit is wel een heel interessant gegeven voor mij. In ons gebouw is deze lucht ook regelmatig waarneembaar.
Ik heb nooit geweten dat dit soort gas voor dergelijke onaangename gevolgen kan zorgen.
Het gebeurt bij ons voornamelijk na een zeer droge periode dat er rioolgassen ruikbaar zijn.
Wie moet ik in zo'n geval waarschuwen of wat valt er aan te doen?
Is het spuiten met een luchtverfrisser een oplossing of ventileren of moet je andere maatregelen nemen?
En moet je in zo'n geval mensen toelaten tot zo'n ruimte of moet je dat ten alle tijde voorkomen, ook nadat er geventileerd is?
Vraag 1 De brandweer en mensen die onwel zijn geworden naar veilige plaats brengen en absoluut niets laten eten of drinken
Vraag 2 alleen ventileren
Vraag 3 alleen na veel ventileren
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #2 Gepost op: 31 mei 2009, 01:01:33
onzin

H2S ruik je meteen
boven elk andere geur (ik kan het weten)

Hangt dat niet af van de concentratie van het goedje? De hoeveelheid?
Jij kan het weten.

Ik heb  heel wat voetstappen in de Europoort, de Botlek, 1e pet. en 2e pet (Vlaardingen), Vopak etc. staan.
Daar hangt soms van alles in de lucht, zeker als wij zelf een of andere rommel (vloeibare oliën en vetten / zuren) lagen te laden of te lossen. Mijn ervaring is dat je gevaar lang niet altijd tijdig ruikt, ondanks ervaring. Hangt af van temperaturen, windrichting, samenstellingen van allerlei producten door elkaar, etc.

Maar, het goedje waar jij over rept kende ik nog niet. Al herken ik wel de geur van rotte eieren.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #3 Gepost op: 31 mei 2009, 01:10:35
Vraag 1 De brandweer en mensen die onwel zijn geworden naar veilige plaats brengen en absoluut niets laten eten of drinken
Vraag 2 alleen ventileren
Vraag 3 alleen na veel ventileren

Je gaat er dan vanuit dat er al een incident is denk ik.
Ik ruik alleen die eierlucht nog maar en probeer dan meteen te ventileren.
Is dit gas ook gevaarlijk? Ik bedoel is er ontploffingsgevaar en zo ja, bij welke concentratie?
Volgens mij maak je duidelijk dat de brandweer gewaarschuwd moet worden als je die eierlucht waarneemt maar is dit ook b.v. op te lossen door misschien de gemeente te bellen en te vragen om de riolen te spoelen?
Ik "praat" hier over een gesloten ruimte van ca. 15 bij 30 m2. De ruimte is ca. 6 mtr hoog.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #4 Gepost op: 31 mei 2009, 01:13:36
Volgens mij maak je duidelijk dat de brandweer gewaarschuwd moet worden als je die eierlucht waarneemt

Dan bel ik v.d. week de brandweer voor mijn doucheputje. En voor de adem van 1 van mijn collega's.... ;D

Nee gekheid, ik meng me weer ergens in maar ik heb er onvoldoende kennis van. Scusi, en weltrusten.  ;)


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #5 Gepost op: 31 mei 2009, 01:15:27
Hangt dat niet af van de concentratie van het goedje? De hoeveelheid?
Onze neus is gemiddeld zeer gevoelig voor H2S - de geurgrens ligt bij de meeste mensen dik onder de 1 ppm.
De wettelijke grenswaarde ligt (uit mijn hoofd) momenteel op 1,6 ppm.

Zoals ik al in een eerdere reactie zei, verlamt H2S het reusvermogen wanneer de concentratie in de buurt van 100 ppm of meer komt.
vanaf ca. 1000 ppm kan 1 ademteug al leiden tot bewusteloosheid en dood.

Voor de lichamelijke effecten, zie  
http://www.hartwig-instruments.com/html/Gasdetectie/gevaarlijkestoffen.html

WATERSTOFSULFIDE - H2S - ZWAVELWATERSTOF

Waterstofsulfide is een giftig, brandbaar en explosief gas met de bekende "rotte eieren" geur.

Echter boven een bepaalde waarde (ca. 100 ppm) ruikt men het gas niet meer omdat dit het zenuwstelsel uitschakelt. Het niet waarnemen van de "rotte eieren" lucht kan dan zorgen voor een vals gevoel van veiligheid, terwijl juist dan het gas in hoge concentraties aanwezig is.

Vanwege het feit dat het zwaarder is dan lucht zal het zich ophopen in pompkamers, leiding-tracées, etc.
Waterstofsulfide komt veel voor in rioleringen en afvalwaterinstallaties, maar ook in veel crudesoorten en geraffineerde producten zoals: stookolie, gasolie, naphtha en benzine's. Een te hoge concentratie kan directe dood tot gevolg hebben.


De effecten zijn afhankelijk van de duur van blootstelling.


Concentratie Effecten bij de mens

0,1 ppm Geur is waarneembaar.

5,0 ppm Sterke rotte eieren geur.

10 ppm MAC-waarde.

50 ppm Ontsteking en irritatie ademhalingsorganen.

100 ppm Hoesten, onregelmatige ademhaling, slaperigheid. Ernstige irritatie

ogen en ademhalingsorganen. Speeksel/slijm opgeven.Bloedingen met dood tot

gevolg bij blootstelling 8…24 uur

200 ppm Moeilijke ademhaling, lichtschuw. Bloedingen met dood tot gevolg bij

blootstelling 8…24 uur.

250 ppm Traanvorming, vermoeidheid, neuspijn, lichtschuw, moeilijke

ademhaling. Bloedingen met dood tot gevolg bij blootstelling 4…8 uur.

500 ppm Hoesten, haperende ademhaling, hartkloppingen, duizeligheid, hevig

bibberen, ernstige verzwakking. Bloedingen met dood tot gevolg bij

blootstelling 0,5…1 uur.

800 ppm Bewusteloosheid, dood tot gevolg bij blootstelling 0…2 min.

1000 ppm Onmiddellijke bewusteloosheid met dood tot gevolg...................................
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #6 Gepost op: 31 mei 2009, 01:22:33
Vanwege het feit dat het zwaarder is dan lucht zal het zich ophopen in pompkamers, leiding-tracées, etc.
Waterstofsulfide komt veel voor in rioleringen en afvalwaterinstallaties, maar ook in veel crudesoorten en geraffineerde producten zoals: stookolie, gasolie, naphtha en benzine's. Een te hoge concentratie kan directe dood tot gevolg hebben.

Verdomd. Ik heb in het verleden wel eens gasolietanks (behoorlijk smerige, aankoeksels e.d.) schoongemaakt. Enige luchttoevoer was een overloopbeveiliging en een mangat waar ik net doorheen paste. Enige bescherming was een lap gebonden voor de mond. Ik weet nog dat het verschrikkelijk meurde in die tanks.

Bedankt voor je toelichting, zeer interessant.
Wat kan je tegen dit soort vervuiling doen? Nee beter; hoe kun je je leidingen, bv. doucheputje, eens goed reiningen? Buiten bleek en andere huishoudeljke rommel?


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #7 Gepost op: 31 mei 2009, 01:40:11
Dank tijgernest voor je uitgebreide informatie.  O0

Ik heb me nooit beseft dat dit zo'n gevaarlijk gas kan zijn.
Maar wat is nou het beste om te doen als je die rotte eierenlucht waarneemt.
Brandweer toch maar waarschuwen?
Ik wil geen overdreven reactie richting brandweer maar wel zekerheid dat er niets of niemand gevaar gaat lopen.
Ik draag n.l. de verantwoordelijkheid.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #8 Gepost op: 31 mei 2009, 11:31:49
Je gaat er dan vanuit dat er al een incident is denk ik.
Ik ruik alleen die eierlucht nog maar en probeer dan meteen te ventileren.
Is dit gas ook gevaarlijk? Ik bedoel is er ontploffingsgevaar en zo ja, bij welke concentratie?
Volgens mij maak je duidelijk dat de brandweer gewaarschuwd moet worden als je die eierlucht waarneemt maar is dit ook b.v. op te lossen door misschien de gemeente te bellen en te vragen om de riolen te spoelen?
Ik "praat" hier over een gesloten ruimte van ca. 15 bij 30 m2. De ruimte is ca. 6 mtr hoog.

Ja, dat is waar. als er niemand onwel is dan gewoon ventileren en putje vol met water zetten.
H2S is zeer explosief en brandgevaarlijk. De exacte concentratie zou ik ff op moeten zoeken....
Als je H2S ruikt dan kan je besluiten om de brandweer te bellen aangezien je niet de concentratie weet, verder als er een flinke H2S wolk hangt merk je dat echt wel...... kijk naar de post van tijgernest.
 @tijgernest je heb gelijk van je 1.6 ppm,  maar het wordt verlaagd naar 1 ppm plafond waarde dus MAC- C

Verder nog een belangrijke toevoeging: een H2S slachtoffer mag je NIET beademen....
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #9 Gepost op: 31 mei 2009, 12:10:26
Verdomd. Ik heb in het verleden wel eens gasolietanks (behoorlijk smerige, aankoeksels e.d.) schoongemaakt. Enige luchttoevoer was een overloopbeveiliging en een mangat waar ik net doorheen paste. Enige bescherming was een lap gebonden voor de mond. Ik weet nog dat het verschrikkelijk meurde in die tanks. ........

Lieve help, dan heb je wel engeltjes op je schouders gehad. Dit was potentieel levensgevaarlijk.
Ga NOOIT een tank (= besloten ruimte) in zonder een aantal basale veiligheidsmaatregelen:
- controleer de atmosfeer op zuurstofgehalte, aanwezigheid van brandbare en/of giftige gassen (niet alleen vooraf, maar ook tijdens de inzet)
- ventileer zonodig de ruimte
- draag bij voorkeur een veiligheidsharnas, zodat je zonodig naar buiten kunt worden getakeld (driepoot), en indien nodig adembescherming
- stationeer buiten een veiligheidsman/vrouw die zonodig de hulpdiensten kan waarschuwen en een takelpoging kan doen

Bij bedrijven mogen zulke werkzaamheden eigenlijk alleen worden gedaan met een werkvergunning, waarin is vastgelegd aan welke eisen moet zijn voldaan om veilig te kunnen werken.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter