Gevaren van waterstofsulfide (H2S)

Auteur Topic: Gevaren van waterstofsulfide (H2S)  (gelezen 89076 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #10 Gepost op: 31 mei 2009, 12:12:40
Ja, dat is waar. als er niemand onwel is dan gewoon ventileren en putje vol met water zetten.
H2S is zeer explosief en brandgevaarlijk. De exacte concentratie zou ik ff op moeten zoeken....
Als je H2S ruikt dan kan je besluiten om de brandweer te bellen aangezien je niet de concentratie weet, verder als er een flinke H2S wolk hangt merk je dat echt wel...... kijk naar de post van tijgernest.
 @tijgernest je heb gelijk van je 1.6 ppm,  maar het wordt verlaagd naar 1 ppm plafond waarde dus MAC- C

Verder nog een belangrijke toevoeging: een H2S slachtoffer mag je NIET beademen....

Dank SRich voor je aanvullende informatie.  O0
Als er nu weer eens een nare lucht hangt dan zal ik de brandweer eens bellen voor een meting.
En misschien dat ik ook eens een belletje richting gemeente ga doen hoe zoiets te voorkomen is.
Misschien moet het rioolstelsel eens een nadere inspectie ondergaan.
We kampen hier n.l. al -tig jaren mee. Het werd/wordt bij ons afgedaan als "ach, het is de laatste tijd zo droog geweest dus is het normaal".
Niet wetende dat er hier wel degelijk een groot gevaar kan schuilen.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #11 Gepost op: 31 mei 2009, 12:17:52
......Wat kan je tegen dit soort vervuiling doen? Nee beter; hoe kun je je leidingen, bv. doucheputje, eens goed reiningen? Buiten bleek en andere huishoudeljke rommel?

De leidingen regelmatig goed doorspoelen is de beste preventie - en inderdaad zorgen dat zwanenhalzen altijd gevuld staan. En tsja - zo weinig mogelijk organisch materiaal door gootsteen en doucheputje gooien. H2S wordt namelijk door bacteriën gevormd tijdens het afbreken van organisch materiaal. Het gebruik van roostertjes in de afvoer scheelt een berg in de hoeveelheid vuil in de leidingen.
Verderop in de leiding kun je er zelf niet bij, en wordt het reinigen een klus voor de loodgieter. Voorkomen is altijd beter dan genezen.
Het gebruik van gootsteenontstopper raad ik af - je creéert dan een sterke base in je afvoer, waar ook diverse risico's aan zitten, zoals de vorming van bijtende dampen en spetters en het heet worden en mogelijk bezwijken van de leiding.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #12 Gepost op: 31 mei 2009, 12:29:08
Even een opmerking terzijde... het onderwerp H2S heeft een totaal andere discussie aangenomen als de topic-titel doet vermoeden.
Misschien tijd voor een afsplitsing?

En dan even een extra vraag.
Het spuiten met b.v. wc-geurtjes, heeft dat invloed in negatieve zin bij H2S?
Je "neutraliseert" het oorspronkelijke gevaar door b.v. een dennengeur te verspreiden.
Maar kan het ook een nog groter probleem veroorzaken door een chemische reactie?

@tijgernest.. ook weer dank voor je info.  O0
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #13 Gepost op: 31 mei 2009, 12:38:59
Het spuiten met b.v. wc-geurtjes, heeft dat invloed in negatieve zin bij H2S?
Je "neutraliseert" het oorspronkelijke gevaar door b.v. een dennengeur te verspreiden.
Maar kan het ook een nog groter probleem veroorzaken door een chemische reactie?

Ik heb nooit geprobeerd om H2S-lucht te maskeren met een dennengeur. Maar ik vrees dat je dan alleen een vieze combinatie krijgt en de stank er toch doorheen blijft piepen.
Zolang je het nog ruikt, zit de concentratie H2S onder de 100 ppm. Kan me bij zo'n concentratie wat betreft chemische reacties met een geurstof niets ernstigs voorstellen.

Wat het explosiegevaar betreft: dat is voor mensen zonder ademlucht volstrekt niet belangrijk, omdat ze bij een explosieve concentratie allang dood zijn.
Zoals gezegd: bij 1000 ppm of hoger is 1 ademteug in principe al genoeg voor "einde bericht". De onderste explosiegrens (OEG of LEL) = 4,3 volumeprocent = 43.000 ppm
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #14 Gepost op: 31 mei 2009, 12:56:23
Discussie even afgesplitst van het incident in Hoogeveen: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,20242.0.html


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #15 Gepost op: 31 mei 2009, 12:59:49
Bedankt Palmpie.  :)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #16 Gepost op: 31 mei 2009, 13:08:42
Ik heb nooit geprobeerd om H2S-lucht te maskeren met een dennengeur. Maar ik vrees dat je dan alleen een vieze combinatie krijgt en de stank er toch doorheen blijft piepen.
Zolang je het nog ruikt, zit de concentratie H2S onder de 100 ppm. Kan me bij zo'n concentratie wat betreft chemische reacties met een geurstof niets ernstigs voorstellen.

Wat het explosiegevaar betreft: dat is voor mensen zonder ademlucht volstrekt niet belangrijk, omdat ze bij een explosieve concentratie allang dood zijn.
Zoals gezegd: bij 1000 ppm of hoger is 1 ademteug in principe al genoeg voor "einde bericht". De onderste explosiegrens (OEG of LEL) = 4,3 volumeprocent = 43.000 ppm

Ok, dank je.  :)
Ik hoop ook idd niet dat het zover komt. Ik zal in ieder geval vragen gaan stellen bij de gemeente of er iets gedaan kan worden aan het probleem.
En ik zal de mensen (beheerders) instrueren wat te doen in zo'n geval als het weer voorkomt. (want dit is best vaak)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #17 Gepost op: 31 mei 2009, 15:51:57
Lieve help, dan heb je wel engeltjes op je schouders gehad. Dit was potentieel levensgevaarlijk.
Ga NOOIT een tank (= besloten ruimte) in zonder een aantal basale veiligheidsmaatregelen:
- controleer de atmosfeer op zuurstofgehalte, aanwezigheid van brandbare en/of giftige gassen (niet alleen vooraf, maar ook tijdens de inzet)
- ventileer zonodig de ruimte
- draag bij voorkeur een veiligheidsharnas, zodat je zonodig naar buiten kunt worden getakeld (driepoot), en indien nodig adembescherming
- stationeer buiten een veiligheidsman/vrouw die zonodig de hulpdiensten kan waarschuwen en een takelpoging kan doen

Bij bedrijven mogen zulke werkzaamheden eigenlijk alleen worden gedaan met een werkvergunning, waarin is vastgelegd aan welke eisen moet zijn voldaan om veilig te kunnen werken.

zit je ook op een fabriek ?
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #18 Gepost op: 31 mei 2009, 15:59:46
zit je ook op een fabriek ?

nee, ik ben Adviseur Gevaarlijke Stoffen (AGS) bij brandweer Amsterdam Amstelland met een speciale interesse voor H2S. Een groot deel van mijn vrije tijd besteed ik aan het volgen en analyseren van incidenten met gevaarlijke stoffen - en dan kom je heel vaak incidenten tegen met besloten ruimten (internet: zoek maar eens op CSE, confined space entry).

Als ik BP zie, denk ik altijd aan die lekkende benzinetank (gezonken floating roof) in Amsterdam, enkele jaren geleden. Was jij daar ook bij betrokken?
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #19 Gepost op: 31 mei 2009, 18:48:04
Lieve help, dan heb je wel engeltjes op je schouders gehad. Dit was potentieel levensgevaarlijk.
Ga NOOIT een tank (= besloten ruimte) in zonder een aantal basale veiligheidsmaatregelen:
- controleer de atmosfeer op zuurstofgehalte, aanwezigheid van brandbare en/of giftige gassen (niet alleen vooraf, maar ook tijdens de inzet)
- ventileer zonodig de ruimte
- draag bij voorkeur een veiligheidsharnas, zodat je zonodig naar buiten kunt worden getakeld (driepoot), en indien nodig adembescherming
- stationeer buiten een veiligheidsman/vrouw die zonodig de hulpdiensten kan waarschuwen en een takelpoging kan doen

Bij bedrijven mogen zulke werkzaamheden eigenlijk alleen worden gedaan met een werkvergunning, waarin is vastgelegd aan welke eisen moet zijn voldaan om veilig te kunnen werken.

Nou...het was toen ''heel normaal''. En dan heb ik het niet eens over lang geleden, een jaar of zes a tien jaar geleden. Op een of andere manier krijgt de arbo maar moeizaam voet aan boord. Ik heb regelmatig meegemaakt dat ik met dit soort klusjes aan de gang was, en dat ik moest opgeven omdat ik het braken niet meer kon ophouden. (met name met het ''sweepen'' van tanks bij 70 graden of meer) Dan ging ik terug aan dek, dronk wat, collega naar beneden, en weer wisselen. Maar goed, ik was een jaar of 17. Het verdiende goed en niemand stelde vragen. Op een gegeven moment vond ik het aantal misstanden te veel worden en ben ik met knallende ruzie van boord gestapt. (werkweken van 120 uur in 5 dagen, geen uitzondering)  ;D Wat ik hiermee wil zeggen is dat er nog steeds (waarschijnlijk) veel gebeurt aan boord van schepen wat niet door de beugel kan. Deadline's zijn belangrijker; morgen laden in Duitsland, z.s.m. lossen in België, z.s.m. weer naar Europoort om te laden voor Basel. Noem maar op. Tijd is geld, dus je gaat eerder die tank in dan gezond voor je is.

Ik denk dat er nog weinig veranderd is, in de scheepvaart, of het nou binnenvaart of zeevaart is. Maar ik kan er naast zitten.  O0

Waar ik altijd het meest tegen ageerde, was het feit dat we te snel ''naar beneden'' gingen om restvocht-en olie op te ruimen. Er werd gebruikt gemaakt van ''jet-machines''. Dit zijn apparaten die je aansluit op de schoonmaakleidingen en die met zeer hoge druk de tanks schoon ''jetten'', om vervolgens ander product te kunnen laden.

Je moet je voorstellen dat de schoonmaaktanks altijd tegen de 100 graden werden gehouden, maar hoe meer restproduct (olie) er in de schoonmaaktanks zat, des te heter kon je dat spul opstoken. Het was dus geen uitzondering dat wij ''jetten'' met een mix van water en olie, van rond de 110 graden. Zodra zo'n tank (b.v. 500m2 tank) was schoongedraaid, moesten we z.s.m. naar beneden om de laatste restjes en plasjes op te dweilen / sweepen.

Regelmatig, als wij de nieuwe laadplek aan het naderen waren, werd de tijdsdruk steeds groter. Je moest tenslotte ''schoon'' zijn, zodra je afmeerde op de nieuwe laadplek. Want, er kwam altijd een controleur aan boord, en die scheen met een zaklamp in je tanks, en als hij een plasje o.i.d. zag liggen, waren de rapen gaar. Gevolg was dat wij bij schrikbarende temperaturen naar beneden moesten, met poetslappen om ons hoofd, mond nek (over-all atijd aan +laarzen). Alleen de ogen lieten we een spleetje vrij. Het is te vergelijken met een sauna, maar dan 10 keer erger. Je deed het gewoon, want iedereen deed het, als je weigerde, had je gelijk ''een naam'' binnen de vloot. Arbo? Het leek wel of die niet bestond. En tien jaar geleden vind ik kort.  O0

Dit verhaaltje heeft weinig met het topic te maken, maar wou e.e.a. toch ff kwijt.  ;)