Gevaren van waterstofsulfide (H2S)

Auteur Topic: Gevaren van waterstofsulfide (H2S)  (gelezen 89409 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #20 Gepost op: 31 mei 2009, 19:08:46
Ik denk dat het tegenwoordig niet veel anders gaat in de scheepvaart.
Heb ook een tijdje hierin gewerkt en de arbo is er ver te zoeken. Dat komt ook omdat er natuurlijk vrijwel geen controle mogelijk is.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #21 Gepost op: 31 mei 2009, 19:11:18
Ik denk dat het tegenwoordig niet veel anders gaat in de scheepvaart.
Heb ook een tijdje hierin gewerkt en de arbo is er ver te zoeken. Dat komt ook omdat er natuurlijk vrijwel geen controle mogelijk is.

Ik heb m'n verhaal even uitgebreid. Ik had geen reacties verwacht. Maar hoe meer ik erover nadenk en hoe meer ik op dit forum lees en spit...eigenlijk is het gewoon een schande, dat cultuurtje.  ::) :)

Blij dat ik er weg ben.

Wat heb jij vervoerd?


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #22 Gepost op: 31 mei 2009, 22:04:51
nee, ik ben Adviseur Gevaarlijke Stoffen (AGS) bij brandweer Amsterdam Amstelland met een speciale interesse voor H2S. Een groot deel van mijn vrije tijd besteed ik aan het volgen en analyseren van incidenten met gevaarlijke stoffen - en dan kom je heel vaak incidenten tegen met besloten ruimten (internet: zoek maar eens op CSE, confined space entry).

Als ik BP zie, denk ik altijd aan die lekkende benzinetank (gezonken floating roof) in Amsterdam, enkele jaren geleden. Was jij daar ook bij betrokken?

Nee ik zit op de raff in Rotterdam, mijn fabriek waar ik op zit ruik je het elke dag.......
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


skydevil

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
  • judge not before you judge yourself !!!
Reactie #23 Gepost op: 31 mei 2009, 22:22:06
nee, ik ben Adviseur Gevaarlijke Stoffen (AGS) bij brandweer Amsterdam Amstelland met een speciale interesse voor H2S. Een groot deel van mijn vrije tijd besteed ik aan het volgen en analyseren van incidenten met gevaarlijke stoffen - en dan kom je heel vaak incidenten tegen met besloten ruimten (internet: zoek maar eens op CSE, confined space entry).

Als ik BP zie, denk ik altijd aan die lekkende benzinetank (gezonken floating roof) in Amsterdam, enkele jaren geleden. Was jij daar ook bij betrokken?

Is het dan niet handig om contact op te nemen met DCMR in rotterdam, dat is de AGS club daar, die kan je erg veel vertellen over h2s, daar hebben ze er erg veel ervaring mee.

H2S is natuurlijk in het gewone leven geen stof die je veel tegenkomt, in hoeveelheden waar H2S gevaarlijk is moet je eigenlijk alleen denken aan raffinaderijen, chemische bedrijven en opslagtanks (land, weg, schip), met Crude (ruwe aardolie), en evt. stookolie maar daar is de meeste H2S ook uit omdat H2S een gas is wat in de chemie veel gebruikt wordt, en verkocht wordt door de raffinaderijen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #24 Gepost op: 31 mei 2009, 22:29:45

Is het dan niet handig om contact op te nemen met DCMR in rotterdam, dat is de AGS club daar, die kan je erg veel vertellen over h2s, daar hebben ze er erg veel ervaring mee.

H2S is natuurlijk in het gewone leven geen stof die je veel tegenkomt, in hoeveelheden waar H2S gevaarlijk is moet je eigenlijk alleen denken aan raffinaderijen, chemische bedrijven en opslagtanks (land, weg, schip), met Crude (ruwe aardolie), en evt. stookolie maar daar is de meeste H2S ook uit omdat H2S een gas is wat in de chemie veel gebruikt wordt, en verkocht wordt door de raffinaderijen.

Ik geloof dat Tijgernest voldoende eigen ervaring heeft en deze ook deelt met haar collega's...  ;) En als ze kent vast wel de collega's van de DCMR...  ;)


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #25 Gepost op: 31 mei 2009, 22:40:48
.............................H2S is natuurlijk in het gewone leven geen stof die je veel tegenkomt, in hoeveelheden waar H2S gevaarlijk is moet je eigenlijk alleen denken aan raffinaderijen, chemische bedrijven en opslagtanks (land, weg, schip), met Crude (ruwe aardolie), en evt. stookolie maar daar is de meeste H2S ook uit omdat H2S een gas is wat in de chemie veel gebruikt wordt, en verkocht wordt door de raffinaderijen.

belangrijke aanvulling: H2S vormt het belangrijkste gasgevaar in mestputten en mestsilo's, in biogasinstallaties en in rioolwaterzuiveringen. Daarnaast is het een belanrijk risico bij leerfabrieken waar verse huiden worden verwerkt en bij aardgasbronnen. Vooral de biogasinstallaties zijn een groeiend aandachtspunt

en wees niet bang, mijn DCMR-collega's en ik kennen elkaar goed en werken regelmatig samen
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #26 Gepost op: 31 mei 2009, 23:59:46
@Tijgernest: Wederom weer dank voor je aandacht en uitleg.  Weer een hoop geleerd; Kan je geen Teleac cursus beginnen op het forum :) Ik zal vaste lezer worden :):)

Even wat anders; Ik las in het topic dat een S.O. niet beademt mag worden. Ik kan zelf wat redenen verzinnen, maar misschien kan iemand de juiste reden hiervoor geven. dank
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #27 Gepost op: 1 juni 2009, 09:23:15
.... Ik las in het topic dat een S.O. niet beademt mag worden. Ik kan zelf wat redenen verzinnen, maar misschien kan iemand de juiste reden hiervoor geven. dank
Goed dat je ernaar vraagt. Toen ik het zag, dacht ik direct dat ik daar iets over moest zeggen, maar ik was het vervolgens vergeten.
Natuurlijk moet je een slachtoffer met H2S-vergiftiging niet laten creperen. Beademen moet - maar dan NIET MET DE MOND! Het slachtoffer heeft namelijk H2S in de longen (en in de kleding!), en het is niet de bedoeling dat de hulpverlener dat inademt. De eerste hulp bij een niet ademend slachtoffer met H2S-vergifiting zou daarom moeten bestaan uit beademing met een ballon (GGD, AED-team?), zonodig gecombineerd met hartmassage. In eerste instantie, zolang het slachtoffer nog sterk uitdampt, indien mogelijk door brandweermensen met ademlucht. Intussen moet het slachtoffer zo snel mogelijk uitdampen, óf in de wind, óf met behulp van een ventilator. Uitkleden kan ook. Het slachtoffer zou op H2S-restbesmetting moeten worden gecontroleerd (vooral op werkhoogte boven de borststreek, liefst met een electronische H2S-meter, eventueel na enige tijd met de neus) voordat ambulancepersoneel het overneemt.
Discussie is nog, hoe lang het slachtoffer H2S uitademt: alleen bij de eerste paar ademteugen, waarschijnlijk. Dus als ook het H2S uit de kleding in de buitenlucht is verwaaid, zou alsnog al snel met de mond kunnen worden beademd (als er geen ballon is), desnoods na enkele hartmassages, wanneer de "oude lucht" uit de longen is. Maar of dat kan, moet voor de veiligheid wel eerst worden gecontroleerd!
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Bart S

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 1 juni 2009, 11:01:28
Goed dat je ernaar vraagt. Toen ik het zag, dacht ik direct dat ik daar iets over moest zeggen, maar ik was het vervolgens vergeten.
Natuurlijk moet je een slachtoffer met H2S-vergiftiging niet laten creperen. Beademen moet - maar dan NIET MET DE MOND! Het slachtoffer heeft namelijk H2S in de longen (en in de kleding!), en het is niet de bedoeling dat de hulpverlener dat inademt. De eerste hulp bij een niet ademend slachtoffer met H2S-vergifiting zou daarom moeten bestaan uit beademing met een ballon (GGD, AED-team?), zonodig gecombineerd met hartmassage. In eerste instantie, zolang het slachtoffer nog sterk uitdampt, indien mogelijk door brandweermensen met ademlucht. Intussen moet het slachtoffer zo snel mogelijk uitdampen, óf in de wind, óf met behulp van een ventilator. Uitkleden kan ook. Het slachtoffer zou op H2S-restbesmetting moeten worden gecontroleerd (vooral op werkhoogte boven de borststreek, liefst met een electronische H2S-meter, eventueel na enige tijd met de neus) voordat ambulancepersoneel het overneemt.
Discussie is nog, hoe lang het slachtoffer H2S uitademt: alleen bij de eerste paar ademteugen, waarschijnlijk. Dus als ook het H2S uit de kleding in de buitenlucht is verwaaid, zou alsnog al snel met de mond kunnen worden beademd (als er geen ballon is), desnoods na enkele hartmassages, wanneer de "oude lucht" uit de longen is. Maar of dat kan, moet voor de veiligheid wel eerst worden gecontroleerd!

Interessant!! Ik zal dit eens voorleggen aan de werkbegeleiders; lijkt me leuk om eens in een oefening te verwerken.


skydevil

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
  • judge not before you judge yourself !!!
Reactie #29 Gepost op: 1 juni 2009, 12:42:39
Ik geloof dat Tijgernest voldoende eigen ervaring heeft en deze ook deelt met haar collega's...  ;) En als ze kent vast wel de collega's van de DCMR...  ;)

joh, wat fijn dat jij voor haar praat zeg, maar dat kan ze zelf denk ik ook wel, of hou je altijd haar handje vast, het was maar een tipje, of mag dat hier niet, moet ik dat eerst aan jou vragen???