Gevaren van waterstofsulfide (H2S)

Auteur Topic: Gevaren van waterstofsulfide (H2S)  (gelezen 89509 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #30 Gepost op: 1 juni 2009, 14:57:37
joh, wat fijn dat jij voor haar praat zeg, maar dat kan ze zelf denk ik ook wel, of hou je altijd haar handje vast, het was maar een tipje, of mag dat hier niet, moet ik dat eerst aan jou vragen???

Skydevil,  ik zie dat je nog maar net op dit forum zit en dat je blijkbaar nog niet gewend bent aan de manier waarop wij hier gewend zijn met elkaar om te gaan. Inderdaad heb ik Palmpie niet nodig om mijn hand vast te houden - daar ben ik mans/vrouws genoeg voor. maar misschien ervoer Palmpie dezelfde ergernis als ik op je eerste reactie. En zijn steun waardeer ik wel.

Je opmerking "H2S is natuurlijk in het gewone leven geen stof die je veel tegenkomt, in hoeveelheden waar H2S gevaarlijk is moet je eigenlijk alleen denken aan raffinaderijen, chemische bedrijven en opslagtanks (land, weg, schip), met Crude (ruwe aardolie), en evt. stookolie" getuigde van een beperkte kennis van de breedheid aan gebieden waarin H2S een probleem kan zijn. Ik wilde je daar niet op aanvallen, maar probeerde je zachtjes te corrigeren met mijn aanvullingen.

Aangezien ik een ervaren AGS ben, met ook redelijk wat ervaring op H2S-gebied (vooral buiten de raffinaderijwereld), heb ik je opmerking "Is het dan niet handig om contact op te nemen met DCMR in rotterdam, dat is de AGS club daar, die kan je erg veel vertellen over h2s, daar hebben ze er erg veel ervaring mee." persoonlijk als wat neerbuigend ervaren. Ik koos er echter voor, daar niet op te reageren omdat ik dacht "hij zal het wel goed bedoelen".

Als je echter off topic op zulke zaken blijft doorgaan, in plaats van nuttig inhoudelijk te discussiëren, is het voor alle partijen misschien beter wanneer je het bij 3 postings houdt. Ik wil je dan ook vragen, je verder te beperken tot het onderwerp zelf en sneren achterwege te laten, Dat is zonde van de forumruimte.

Jetty Middelkoop
AGS brandweer Amsterdam Amstelland
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #31 Gepost op: 1 juni 2009, 15:59:24
Wat doet H2S nu precies? Werkt het verstikkend? Vernietigd het de longblaasjes? Of ... ?? Waardoor is het nu zo dodelijk?


Wil890

  • LTFO inzetleider LE politie, AGS, CVE
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
Reactie #32 Gepost op: 1 juni 2009, 16:57:29
Jetty,

Wat was ook al weer de site waarop je via een forum informatie kunt lezen?
Groeten Wil.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #33 Gepost op: 1 juni 2009, 19:04:50
Wat doet H2S nu precies? Werkt het verstikkend? Vernietigd het de longblaasjes? Of ... ?? Waardoor is het nu zo dodelijk?

H2S is een zogenaamd "breed spectrum gif", waarvan de effecten lijken op die van blauwzuurgas. Het kan verschillende systemen in het lichaam vergiftigen. Het belangrijkste effect is echter dat op het zenuwstelsel.  Het verstoort in hoge concentraties de besturing van de ademhaling vanuit de hersenen. Daarnaast verstoort het het vermogen van het bloed om zuurstof te transporteren - en het vermogen van cellen om zuurstof op te nemen (celademhaling). Kort door de bocht: verstikking op alle fronten. Dit betreft de dodelijke concentratie. Ook lagere concentraties kunnen tot een veelheid aan effecten leiden. Zie bijvoorbeeld:  http://www.atsdr.cdc.gov/mhmi/mmg114.html#bookmark02

Niet alleen hoge concentraties vormen een risico. Ook bij chronische blootstelling aan lage concentraties kan schade aan het zenuwstelsel ontstaan. Daarom zijn de grenswaarden de afgelopen jaren diverse malen verlaagd.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #34 Gepost op: 1 juni 2009, 19:08:14
Jetty, Wat was ook al weer de site waarop je via een forum informatie kunt lezen? Groeten Wil.

Hallo Wil,
er zijn verschillende fora waar ik op rondneus (ook het hulpverleningsforum is er één). Op alle fora kun je wel informatie lezen - de ene keer diepgaand, de andere keer oppervlakkig. Waar doel je precies op?
Jetty
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #35 Gepost op: 1 juni 2009, 19:09:01
Hallo Wil,
er zijn verschillende fora waar ik op rondneus (ook het hulpverleningsforum is er één). Op alle fora kun je wel informatie lezen - de ene keer diepgaand, de andere keer oppervlakkig. Waar doel je precies op?
Jetty

Misschien even per PM..  ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #36 Gepost op: 1 juni 2009, 19:13:13
H2S is een zogenaamd "breed spectrum gif", waarvan de effecten lijken op die van blauwzuurgas. Het kan verschillende systemen in het lichaam vergiftigen. Het belangrijkste effect is echter dat op het zenuwstelsel.  Het verstoort in hoge concentraties de besturing van de ademhaling vanuit de hersenen. Daarnaast verstoort het het vermogen van het bloed om zuurstof te transporteren - en het vermogen van cellen om zuurstof op te nemen (celademhaling). Kort door de bocht: verstikking op alle fronten. Dit betreft de dodelijke concentratie. Ook lagere concentraties kunnen tot een veelheid aan effecten leiden. Zie bijvoorbeeld:  http://www.atsdr.cdc.gov/mhmi/mmg114.html#bookmark02

Niet alleen hoge concentraties vormen een risico. Ook bij chronische blootstelling aan lage concentraties kan schade aan het zenuwstelsel ontstaan. Daarom zijn de grenswaarden de afgelopen jaren diverse malen verlaagd.  

Dat document geeft idd nog heel wat gevaren aan. Ik was zelf ook al een beetje aan het zoeken geweest en kwam hier een L*ser tegen die van H2S een stinkbom wil maken....  :-X :-X :-X :-X

Is het proces van vergiftiging nog omkeerbaar?  ???


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #37 Gepost op: 1 juni 2009, 19:35:31
Wat heb jij vervoerd?

Ik heb op een multipurpose schip gevaren dus van alles en nog wat vervoerd.
Bij alle ladingen,in de afgesloten ruimen, zou ik achteraf een zuurstof,explosie en gevaarlijke stoffen meting niet verkeerd gevonden hebben maar ik dat gebeurde vrijwel nooit.
Ook op het gebied van werken op hoogte e.d. valt er daar nog genoeg te doen.
Wat ik dan weer vreemd vind is dat men op produktie en boorplatformen wel erg strict is op het gebied van veiligheid.
Na het varen heb ik een tijdje op een AWZI gewerkt en daar werd me het gevaar van H2S pas duidelijk.


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #38 Gepost op: 1 juni 2009, 20:47:40
Goed dat je ernaar vraagt. Toen ik het zag, dacht ik direct dat ik daar iets over moest zeggen, maar ik was het vervolgens vergeten.
..........hartmassages, wanneer de "oude lucht" uit de longen is. Maar of dat kan, moet voor de veiligheid wel eerst worden gecontroleerd!

Dank voor, een wederom goed verklarend en duidelijk, antwoord :). Blijft natuurlijk de vraag oe we dit als brandwacht gaan ervaren. Zo gauw het boven de 100PPM komt ruik je het niet meer. Dan blijven de explosie gevaar meter, de CO meter en de NH3 (in ons geval) meter over. We kunnen moeilijk bij iedere melding de gehele WVD koffer meezeulen en alle buisjes testen.

Ik kan mij voorstellen dat je bij een inzet in een Gierkelder etc bijvoorbaat al je maatregelen kan treffen (contact AGS, ademlucht, aangelijnd, tweede team paraat). Maar hoe kan je de detectie van hogere concentraties versnellen als brandwacht, BV of complete TS eenheid

Heb je daar nog tips bij?
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #39 Gepost op: 1 juni 2009, 21:45:22
Ik heb op een multipurpose schip gevaren dus van alles en nog wat vervoerd.
Bij alle ladingen,in de afgesloten ruimen, zou ik achteraf een zuurstof,explosie en gevaarlijke stoffen meting niet verkeerd gevonden hebben maar ik dat gebeurde vrijwel nooit.
Ook op het gebied van werken op hoogte e.d. valt er daar nog genoeg te doen.
Wat ik dan weer vreemd vind is dat men op produktie en boorplatformen wel erg strict is op het gebied van veiligheid.
Na het varen heb ik een tijdje op een AWZI gewerkt en daar werd me het gevaar van H2S pas duidelijk.

Bedankt voor je antwoord. Ik barst nog van de verhalen omtrent ''foute taferelen'' in de vaart, maar laten we het hier on-topic houden.  O0