Gevaren van waterstofsulfide (H2S)

Auteur Topic: Gevaren van waterstofsulfide (H2S)  (gelezen 89067 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #40 Gepost op: 1 juni 2009, 22:07:30
..................Is het proces van vergiftiging nog omkeerbaar? ???

omdat ons lichaam zelf ook een kleine hoeveelheid H2S maakt, bezitten wij ook enzymen om het af te breken. Het H2S kan dus door ons lichaam zelf worden weggewerkt.
Of er restverschijnselen optreden, hangt af van de mate van vergiftiging en vooral van hoelang ons lichaam (met name de hersenen ! ) zonder zuurstof is/zijn geweest. Bij zware H2S-vergifitiging kan men - soms lange tijd - in coma raken en er als kasplantje uit komen, met blijvende schade aan hart, longen en hersenen. Bij een minder zware vergiftiging is het mogelijk dat het geheugen is aangetast en men o.a. evenwichts- of coördinatiestoornissen overhoudt. Kortom: geen gas om mee te spotten.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #41 Gepost op: 1 juni 2009, 22:09:33
....Blijft natuurlijk de vraag hoe we dit als brandwacht gaan ervaren. Zo gauw het boven de 100PPM komt ruik je het niet meer. Dan blijven de explosie gevaar meter, de CO meter en de NH3 (in ons geval) meter over. We kunnen moeilijk bij iedere melding de gehele WVD koffer meezeulen en alle buisjes testen. Ik kan mij voorstellen dat je bij een inzet in een Gierkelder etc bijvoorbaat al je maatregelen kan treffen (contact AGS, ademlucht, aangelijnd, tweede team paraat). Maar hoe kan je de detectie van hogere concentraties versnellen als brandwacht, BV of complete TS eenheid. Heb je daar nog tips bij?

Als de optie "uitbreiding van meetapparatuur" niet gewenst is, dan heb ik eigenlijk maar 2 tips:
- leer de risicosituaties herkennen (kennis is niet alleen macht, kennis is ook veiligheid!)
- bij twijfel: draag ademlucht

Er zijn trouwens betaalbare losse H2S-meters, wanneer een korps niet beschikt over een multicels explosiegevaarmeter met CO, O2 en H2S. Voor korpsen die in hun uitrukgebied grote kans hebben op hoge H2S-concentraties, is de snelle beschikbaarheid van een H2S-meter naar mijn mening noodzakelijk voor een goede personeelszorg.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter




toverboer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 176
Reactie #43 Gepost op: 1 juni 2009, 22:34:30
Je opmerking "H2S is natuurlijk in het gewone leven geen stof die je veel tegenkomt, in hoeveelheden waar H2S gevaarlijk is moet je eigenlijk alleen denken aan raffinaderijen, chemische bedrijven en opslagtanks (land, weg, schip), met Crude (ruwe aardolie), en evt. stookolie"
Aangezien ik een ervaren AGS ben, met ook redelijk wat ervaring op H2S-gebied (vooral buiten de raffinaderijwereld), heb ik je opmerking "Is het dan niet handig om contact op te nemen met DCMR in rotterdam, dat is de AGS club daar, die kan je erg veel vertellen over h2s, daar hebben ze er erg veel ervaring mee." persoonlijk als wat neerbuigend ervaren. Ik koos er echter voor, daar niet op te reageren omdat ik dacht "hij zal het wel goed bedoelen".

Jetty Middelkoop
AGS brandweer Amsterdam Amstelland

denk hier ook even aan mest kelders en andere opslag vormen voor mest
                                              bio gas installatsies
meestal aanwezig op boerderijen
martin  Hageman


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #44 Gepost op: 1 juni 2009, 22:40:58
Goed dat je ernaar vraagt. Toen ik het zag, dacht ik direct dat ik daar iets over moest zeggen, maar ik was het vervolgens vergeten.
Natuurlijk moet je een slachtoffer met H2S-vergiftiging niet laten creperen. Beademen moet - maar dan NIET MET DE MOND! Het slachtoffer heeft namelijk H2S in de longen (en in de kleding!), en het is niet de bedoeling dat de hulpverlener dat inademt. De eerste hulp bij een niet ademend slachtoffer met H2S-vergifiting zou daarom moeten bestaan uit beademing met een ballon (GGD, AED-team?), zonodig gecombineerd met hartmassage. In eerste instantie, zolang het slachtoffer nog sterk uitdampt, indien mogelijk door brandweermensen met ademlucht. Intussen moet het slachtoffer zo snel mogelijk uitdampen, óf in de wind, óf met behulp van een ventilator. Uitkleden kan ook. Het slachtoffer zou op H2S-restbesmetting moeten worden gecontroleerd (vooral op werkhoogte boven de borststreek, liefst met een electronische H2S-meter, eventueel na enige tijd met de neus) voordat ambulancepersoneel het overneemt.
Discussie is nog, hoe lang het slachtoffer H2S uitademt: alleen bij de eerste paar ademteugen, waarschijnlijk. Dus als ook het H2S uit de kleding in de buitenlucht is verwaaid, zou alsnog al snel met de mond kunnen worden beademd (als er geen ballon is), desnoods na enkele hartmassages, wanneer de "oude lucht" uit de longen is. Maar of dat kan, moet voor de veiligheid wel eerst worden gecontroleerd!

Waar ik werk is het absoluut verboden om een h2s slachtoffer te beademen, maar wij hebben dan wel een zuursotf masker die we kunnen gebruiken.


H2S komt in ruwe olie (bijna) niet voor
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #45 Gepost op: 1 juni 2009, 22:58:36
Zoiets als dit? http://rae.nl/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=7&category_id=2&option=com_virtuemart&Itemid=16

dit is één van de vele 4-cels meters op de markt. Maar je  kunt natuurlijk ook kiezen voor enkelgas meters. Mocht iemand interesse hebben in meters, dan help ik graag met informatie over de diverse mogelijkheden. Zelf op internet zoeken is natuurlijk ook een prima optie: keuze genoeg!
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #46 Gepost op: 8 juli 2010, 18:12:37
Man in auto pleegde zelfmoord
donderdag 8 juli 2010 | 14:30 uur

De man die vanochtend in Borne levenloos in een auto is gevonden heeft zelfmoord gepleegd. Dat blijkt uit onderzoek van de politie.
De man in de auto was 38 jaar en woonde in Borne. Voorbijgangers zagen de man vanmorgen aan de Prins Bernhardlaan in Borne in een auto liggen. Op het dashboard lag een bordje met daarop de tekst: 'pas op, gevaarlijk gas.' Welk gas er in de auto hing is onduidelijk, wel weet de politie dat de man na het inademen van het gas is overleden. Waarom de man zichzelf van het leven heeft beroofd is niet bekend.
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=113060

Mijn eerste inschatting is H2S. Dit zou de 2e zelfmoord met deze methode in NL zijn. Zijn er hier metingen verricht door de brandweer? Hoe is ingezet? Graag nadere informatie, desnoods via een privébericht, als het te gevoelig ligt!
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #47 Gepost op: 8 juli 2010, 18:14:58
Zelfdoding in Borne

Borne, 08-07-2010 • Een 38-jarige man uit Borne heeft donderdagmorgen 8 juli middels chemische vergiftiging een einde aan zijn leven gemaakt.
Om 8.30 kreeg de politie een melding dat er een man in een auto aan de Prins Bernhardlaan in Borne lag. Achter de ruit van de auto zat een briefje met een waarschuwende tekst over gassen in het voertuig. Politie en brandweer zijn ter plaatse gekomen en hebben volgens de standaard procedure gevaarlijke stoffen de omgeving gedeeltelijk ontruimd en de weg afgesloten. Na metingen in de auto heeft de brandweer, middels een kleine opening in het raam, het gas uit de auto laten ontsnappen. Hierna is de auto weggevoerd en werd de weg weer vrijgegeven.
Door een arts van de GGD is geconstateerd dat de man is overleden door inademing van een giftig gas. Er zijn geen aanwijzingen gevonden die wijzen op een misdrijf. De politie gaat uit van zelfdoding.

Omdat de Prins Bernhardlaan een doorgaande weg is, waren veel omstanders getuige van het incident. Aan hen is Slachtofferhulp aangeboden. http://www.politie.nl/twente/nieuws/100708301zelfdodinginborne.asp
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Danny

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
  • Waalwijk (Midden- en West Brabant)
    • www.dannyijpelaar.com
Reactie #48 Gepost op: 8 juli 2010, 18:16:45
Man in auto pleegde zelfmoord
Mijn eerste inschatting is H2S. Dit zou de 2e zelfmoord met deze methode in NL zijn. Zijn er hier metingen verricht door de brandweer? Hoe is ingezet? Graag nadere informatie, desnoods via een privébericht, als het te gevoelig ligt!

livep2000
08:46:09 08-07-10BRANPRIO 1 OGS Klein-Basis HVB Accountants : PRINS BERNHARDLAAN 25 A 7622BD : BORNE 9194RBT 1171HGC
0605310BRW Twente ( Monitorcode )
0605303BRW Twente ( AGS-9194 Advies gevaarlijke stoffen )
0605205BRW Hengelo-Centrum ( HV1-1171 )
0605112BRW Twente ( OvD Midden Infocode )
0605080BRW Twente ( AGS Regio )
0605070BRW Twente ( Persvoorlichter )
0603190BRW Hengelo-Centrum ( Groep 1 )
livep2000
08:43:44 08-07-10BRANPRIO 1 Ass 1 TS HVB Accountants : PRINS BERNHARDLAAN 25 A 7622BD : BORNE 1331BRN 1091MTW
0605909BRW Borne ( Kazernetechniek )
0605310BRW Twente ( Monitorcode )
0605214BRW Borne ( TS-1331 )
0605200BRW Hengelo ( OvD )
0605112BRW Twente ( OvD Midden Infocode )
0605111BRW Twente ( OvD Midden )
0603290BRW Borne ( Groep A )


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #49 Gepost op: 8 juli 2010, 18:19:08
Straat in Borne afgezet vanwege vermoedelijke zelfdoding
donderdag 08 juli 2010 | 09:46 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 08 juli 2010 | 13:10

BORNE - In Borne is de Prins Bernhardlaan vanmorgen afgezet omdat er een auto stond met een dode man er in. De man heeft vermoedelijk zelfmoord gepleegd met behulp van een chemische stof. Politie en brandweer hebben daarom de omgeving afgezet. Omwonenden kregen het advies ramen en deuren dicht te houden.
De auto is inmiddels afgevoerd. Volgens getuigen lag achter de voorruit van de auto een bordje met de tekst 'Pas op gevaarlijk gas'. Een politiewoordvoerder ter plekke bevestigde dat het ging om 'iemand die op bijzondere wijze een einde aan zijn leven heeft gemaakt'.
De politie nam vanmorgen diverse maatregelen om te zorgen dat er met de blijkbaar dodelijke chemicaliën niet meer ongelukken konden gebeuren. Het portier van de auto werd geopend terwijl een grote ventilator van de brandweer ervoor zorgde dat de vermoede chemicaliën zich snel zouden verspreiden.

enkele foto's op: http://www.tctubantia.nl/regio/middentwente/6949500/Straat-in-Borne-afgezet-vanwege-vermoedelijke-zelfdoding.ece

De politie nam die maatregelen? Laten we hopen dat de brandweer dit praktische werk heeft gedaan met gebruik van ademlucht.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter