Gevaren van waterstofsulfide (H2S)

Auteur Topic: Gevaren van waterstofsulfide (H2S)  (gelezen 89449 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #50 Gepost op: 8 juli 2010, 18:28:15
Wie had hier dienst als AGS?
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Reactie #51 Gepost op: 8 juli 2010, 22:44:22
Het portier van de auto werd geopend terwijl een grote ventilator van de brandweer ervoor zorgde dat de vermoede chemicaliën zich snel zouden verspreiden.
Was de stofnaam bekend toen het portier geopend werd (en het gas dus alle kanten op verspreid werd door de ventilator?)


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #52 Gepost op: 10 juli 2010, 14:44:40

Mijn eerste inschatting is H2S. Dit zou de 2e zelfmoord met deze methode in NL zijn. Zijn er hier metingen verricht door de brandweer? Hoe is ingezet? Graag nadere informatie, desnoods via een privébericht, als het te gevoelig ligt!

Zelfde situatie meegemaakt in Zuid-Limburg. Eveneens H2S
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #53 Gepost op: 11 juli 2010, 12:28:26
Wie had hier dienst als AGS?

Intussen heb ik via een mailtje aan brandweer Hengelo/Borne contact gekregen met de OVD en de AGS - en gaan we de komende dagen informatie uitwisselen. Zeer nuttig - leve internet!

Ook heb ik contact opgenomen met RTV Oost, omdat ik graag hun filmpje wilde hebben. Dat gaan ze me nu belangeloos toesturen - netjes! Het filmpje gaat - onder vermelding van de bron - deel uitmaken van mijn presentatie over de gevaren van H2S. Daarnaast zal ik komende week met een journalist van RTV Oost praten over mijn ervaringen met de hier gebruikte methode. Dit is namelijk de 2e keer dat deze methode in NL is toegepast. De methode is echter al jaren zeer populair in Japan en rukt sinds 2008 ook op in Westerse landen, met name de VS (al is het afgelopen maand gelukkig rustig geweest op dit front).
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #54 Gepost op: 11 augustus 2010, 10:04:15
http://www.telegraaf.nl/binnenland/7375126/__Zelfmoordgas_gevaarlijk__.html?sn=binnenland,buitenland

wo 11 aug 2010,
Zelfmoordgas gevaarlijk voor hulpverleners

AMSTERDAM -  Interpol waarschuwt voor een zelfmoordmethode die gevaarlijk is voor hulpverleners en die ook al twee keer in ons land is toegepast.

Volgens het AD laat de zelfmoordenaar gas in zijn auto vrijkomen dat heel lang blijft hangen. Hulpverleners die de wagen openmaken, kunnen in aanraking komen met het gas. In Gulpen pleegde een chemicus onlangs zelfmoord met behulp van het gas H2S, dat langdurig gevaarlijk is.


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #55 Gepost op: 11 augustus 2010, 12:05:55
Interpol waarschuwt voor zelfmoordgas

Uitgegeven:    11 augustus 2010 11:22
Laatst gewijzigd:    11 augustus 2010 11:28

MAASTRICHT - De internationale politieorganisatie Interpol waarschuwt voor een nieuwe zelfmoordmethode waarbij een chemisch gas wordt gebruikt. Het gas levert ook levensgevaar op voor de toegesnelde hulpverlener.
Het politiekorps Limburg Zuid bevestigde woensdag berichtgeving daarover in het AD.
Tot nu toe hebben twee mensen in Nederland zich van het leven beroofd met het extreem gevaarlijk gas, in Gulpen en in Wormerveer.
In Gulpen in Zuid-Limburg vulde een chemicus zijn auto met het gas en stierf. Hij had wel een waarschuwingsbriefje op de autoruit gedaan waarin stond dat de auto vol dodelijk gas zat, zei een woordvoerder van de politie.

Rotte eieren
Het zou gaan om waterstofsulfide (H2S), dat in een lage concentratie naar rotte eieren ruikt, maar in hoge concentraties niet te ruiken en zeer dodelijk is.


Bron: nu.nl


Lemmen

  • Bevelvoerder - Instructeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 79
Reactie #56 Gepost op: 11 augustus 2010, 15:14:21
Vandaag zag ik dit wonderlijke bericht op nu.nl, niet om de informatie die erin staat maar waarom wordt dit door de pers naar buiten gebracht?

Via de brandweer organisatie waar ik werk hebben wij hierover ook bericht gehad, dat lijkt mij de juiste manier om met dit soort berichten om te gaan. Nu dit bericht via de media naar buiten gebracht wordt zal het mij niets verbazen als er mensen juist om het idee gebracht worden en het risico voor hulpverleners juist omhoog gaat.

Hoe denken jullie over dit soort berichten? Zou dit soort informatie voortaan alleen intern bij de hulpdiensten besproken moeten worden of ook via de media naar buiten gebracht worden?

Groeten,
Erwin


Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #57 Gepost op: 11 augustus 2010, 15:49:14
Hoe denken jullie over dit soort berichten? Zou dit soort informatie voortaan alleen intern bij de hulpdiensten besproken moeten worden of ook via de media naar buiten gebracht worden?

Mijn visie is het ook om deze informatie "niet te delen met de buitenwereld".


Docus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 197
Reactie #58 Gepost op: 11 augustus 2010, 16:09:14
Indeed. Het beleid rond het probleem van zelfdodingen op het spoor is toch juist ook om er in de media terughoudend over te informeren? Ik was vanmorgen al aan het kijken of dat spul dan zo makkelijk te verkrijgen was, en dan ben ik nog van plan om nog even mee te gaan. Ik weet zeker dat er meer mensen op gegoogled zullen hebben.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #59 Gepost op: 11 augustus 2010, 17:28:51
Hier zijn wij een tijdje terug op attent gemaakt nav het geval in Borne. Er komt een keer dat iemand geen briefje neerlegt, maar met zo'n persbericht werk je dat wel in de hand. ::)
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein