Gevaren van waterstofsulfide (H2S)

Auteur Topic: Gevaren van waterstofsulfide (H2S)  (gelezen 89986 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #90 Gepost op: 27 november 2010, 00:20:50
Is wel brandweer geweest maar niet met een ts/hv oid.
zie >> 14:41:16 26-11-10 GROUP-1  Prio 1 Inzet FRB MALENVELD 8 STR 1680
                   0900464  BRW Barneveld (OvD)
                   0900485  BRW Barneveld (Koppeling Voertuignavigatie)
                   0900592  BRW Barneveld (Kootwijkerbroek) (First Responder)


Meisje (2) valt in afvoerpijp van gierput in Stroe

STROE – Op het Malenveld in Stroe is vrijdagmiddag een 2-jarige peuter gewond geraakt. Het gebeurde toen het meisje in de afvoerpijp van een gierput was gestapt en op de deksel, die zich halverwege deze pijp bevond, was gaan staan. Toen het meisje hier niet zelf uit kon komen, zou zij onwel geworden zijn door de gassen die uit de gierput kwamen. Het meisje is ter plekke behandeld door het ambulance personeel. De traumaheli is ter plaatse geweest om assistentie te verlenen. De peuter is door het ambulance personeel met ademhalingsklachten overgebracht naar het UMC ziekenhuis in Utrecht onder politie begeleiding.
http://www.112vallei.nl/page/Nieuwsdetail/6259/meisje-2-valt-in-afvoerpijp-van-gierput-in-stroe

Weer een mestongeval, ditmaal met een kleuter. Hier zijn een paar engeltjes bezig geweest ! Uit het verleden ken ik maar al te veel ongevallen waarbij kleine kinderen bezweken zijn aan mestgassen.
Ik neem aan dat bij dit incident geen brandweer bij betrokken is geweest?

EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #91 Gepost op: 27 november 2010, 11:08:09
Ik heb een paar vragen over deze inzet - hopelijk kan iemand die erbij betrokken was, deze beantwoorden?

- ik snap niet wat bedoeld wordt met "de afvoerpijp van de gierput". Wordt hiermee het mix- en pompgat bedoeld? Dat is normaal toch geen pijp maar een put? Wat dat "bekneld" betreft zou het wel weer een pijp moeten zijn, want het mix- en pompgat is gewoonlijk toch veel te groot om in bekneld te kunnen raken.

- zat ze echt bekneld?

- was ze in contact met de mest of zat er nog een deksel tussen?

- een deksel halverwege de pijp? Lijkt me sowieso onveilig. Normaal liggen deksels er toch bovenop, op grondniveau?

- wie heeft het meisje ontdekt?

- is zij eruit gehaald door brandweer? Er staat nu dat ambulancepersoneel dat heeft gedaan. Als dat het geval was (en die hebben toch ook geen ademlucht) dan waren familieleden toch sneller geweest?

- zijn er nog metingen gedaan en zo ja, wat is er gemeten?

Wel absurd dat ik deze week net les over dit onderwerp heb gegeven voor (de meetploegen van) NO Gelderland en zoiets dan twee dagen later vlakbij gebeurt.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #92 Gepost op: 17 september 2012, 17:20:03
Toch maar eens een topickickje om de gevaren van dit spul maar weer eens onder ogen te brengen:

Citaat
Drama gierput om redden hond

De 22-jarige Noord-Ierse rugbyspeler Nevin Spence, die zaterdag omkwam bij een ongeluk in een gierput, wilde samen met zijn broer zijn vader uit de put halen. Die was in de put beland toen hij hun hond probeerde te redden.

Niet alleen Nevin, maar ook zijn broer Graham en zijn vader Noel kwamen bij de reddingsactie om het leven.

Het drama voltrok zich zaterdagavond op de boerderij van de familie Spence bij Hillsborough, ten zuiden van Belfast. Tot nu toe was onbekend hoe het kwam dat het drietal in de put was beland, maar nu blijkt dat vader Noel (52) hun hond in de put had zien vallen en hem eruit probeerde te halen.

Of hij toen in de put is gevallen of dat hij er ingeklommen is, is niet duidelijk. In ieder geval zijn Nevin, Graham (30) en hun 28-jarige zus Emma de gierput ingegaan om hun vader te helpen.

De drie mannen zijn overleden doordat ze gevaarlijke mestgassen hebben ingeademd, zoals waterstofsulfide. Emma is in een ziekenhuis opgenomen maar haar toestand is inmiddels stabiel.

De familie liet gisteren in een verklaring weten dat de drie mannen een zeer sterke band hadden. "Die liefde voor elkaar blijkt wel uit hun laatste momenten waarin ze hebben geprobeerd elkaar te redden."

Nevin stond te boek als een groot rugbytalent. Hij speelde voor Ulster in een van de grootste rugbycompetities in Europa en werd uitgeroepen tot 'beste jonge speler van het jaar'. Kort geleden kwam hij voor de eerste keer uit voor het nationale rugbyteam, maar hij werkte ook nog op de boerderij van zijn familie.

In Groot-Brittannië, waar rugby zeer populair is, is de dood van Nevin en zijn familie groot nieuws. Beroemdheden reageren op het drama.

De Noord-Ierse topgolfer Rory McIlroy schreef in een bericht : "Ik heb zojuist het tragische nieuws over Nevin Spence en zijn familie gehoord. Eens te meer maakt dat duidelijk dat je elke minuut op deze aarde koesteren".
http://nos.nl/artikel/419689-drama-gierput-om-redden-hond.html

Toch onbegrijpelijk, 3 doden in een gezin. Je zou toch denken dat ze, als medewerkers op een boerderij, wel weten wat de gevaren zijn.  :-\
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #93 Gepost op: 17 september 2012, 18:59:00
Toch onbegrijpelijk, 3 doden in een gezin. Je zou toch denken dat ze, als medewerkers op een boerderij, wel weten wat de gevaren zijn.  :-\
Tja, ik deel je gedachtes. Maar het blijkt dat de gevaren van H2S nog steeds worden onderschat. Forumlid Tijgernest is zich volledig aan het inzetten om dit onder de aandacht te krijgen. Bij zowel hulpverleners, maar zeer zeker ook bij de agrarische sector. Maar er is een lange weg te gaan, en de incidenten rond H2S wachten daar helaas niet op. :-\


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #94 Gepost op: 17 september 2012, 19:03:41
Blijkbaar een gevaar wat vaak genegeerd wordt door leken maar ook deskundigen.

Recent nog een voorbeeld gezien op foto door een brandweerkorps in NL die 4 kalveren uit de gier aan het halen waren zonder constant ademlucht op. Als je dan mensen aanspreekt dan krijg je het verhaal te horen dat ze alleen maar even de steiger aan het plaatsen waren en daarna wel ademlucht op hebben gedaan. Dat "even" zonder is dus al verkeerd en een groot risico.

Overigens kan het dus ook voorkomen bij het werken in kruipruimtes, riool, etc. Ik denk daarbij maar even aan het recente incident met de dode man onder de vloer bij de buren.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #95 Gepost op: 17 september 2012, 19:11:28
En dan te bedenken dat er vandaag een onderzoek heropend is naar de dood van iemand waarbij de politie een hele boerderij met mestkelder gaat uitkammen.
Ik mag hopen dat dit met de juiste voorzorgsmaatregelen en PBM's gaat gebeuren.

 :-\
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #96 Gepost op: 17 september 2012, 19:13:29
Ik mag hopen dat dit met de juiste voorzorgsmaatregelen en PBM's gaat gebeuren.

 :-\
Heel even heel hard gezegt. Als dit niet zonder de juiste PBM's gebeurt hadden we dit al geweten.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #97 Gepost op: 17 september 2012, 21:04:36
Heel even heel hard gezegt. Als dit niet zonder de juiste PBM's gebeurt hadden we dit al geweten.

Daar heb je gelijk in.

Het gekke is dat ik tijdens het filmpje van de NOS tijdens het journaal om 8 uur totaal geen brandweer aanwezig zag.
Je zou dit toch wel verwachten.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #98 Gepost op: 17 september 2012, 21:13:10
Daar heb je gelijk in.

Het gekke is dat ik tijdens het filmpje van de NOS tijdens het journaal om 8 uur totaal geen brandweer aanwezig zag.
Je zou dit toch wel verwachten.
Zal niet nodig zijn geweest getuige deze foto

Zo te zien zijn dit gewoon politiemensen die zelf ademlucht bij zich hebben.
Bron: http://www.nu.nl/binnenland/2911351/speurtocht-lijk-heeft-nog-geen-resultaat.html


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #99 Gepost op: 17 september 2012, 21:16:36
er zijn inderdaad wat afdelingen van de politie die ademlucht kunnen en mogen dragen
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel