Doorgeven parkeerkaartje

Auteur Topic: Doorgeven parkeerkaartje  (gelezen 45991 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #160 Gepost op: 20 november 2013, 11:53:50
Ja, daar is niet "aangedacht" althans is niet als zodanig omschreven.
Bij instappen begint de inzet.


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #161 Gepost op: 20 november 2013, 12:03:15
Citaat van: JJ75 link=msg=1221465 date=1384944530
Hoe zit het dan met het terugvragen van teveel betaalde parkeerbelasting?

Ja hahaha Daar zeg je wat inderdaad !
Als ik in de stad parkeer in het weekend betaal je (denk ik) rond de 2,50.- per uur ?
Als ik dan inderdaad nog een uur over heb en ik met gierende banden die stad weer uitvlucht heb ik recht op teruggave !
GOEIE !
Groetjes, Marco


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #162 Gepost op: 20 november 2013, 13:20:33
Dat geld kun je dan weer gebruiken voor de parkeermeter bij gemeentebelastingen als je het gaat terugvragen :) 098uo
CN NRK


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #163 Gepost op: 20 november 2013, 13:58:25
Ben ik weer.

  Parkeerbelasting wordt door de  landelijke belastingdienst gezien als een belasting op aangifte en moet worden voldaan.
  Het voldoen is de betaling aan de parkeerautomaat.

  Teruggave van belasting is minimaal gesteld op € 13,-- dus hoe dan ook de parkeerbelasting valt in de meest voorkomende gevallen buiten deze regeling.
Bij instappen begint de inzet.


Oscar

  • Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
Reactie #164 Gepost op: 20 november 2013, 14:30:09
Parkeerbelasting moet vooraf (in de praktijk direct na het parkeren) betaald worden.
Het maakt niet uit wie de belasting betaald.
In het geval van de uitspraak gaat het over een kaartje wat pas is overgedragen NADAT er een naheffingsaanslag is uitgeschreven.
In het geval dat er nog geen naheffing is uitgeschreven en het overgedragen kaartje direct in het voertuig gelegd wordt, is de parkeerbelasting wel degelijk betaald !
De eerder aangehaalde uitspraak is dan niet van toepassing op het geval van overdragen van een kaartje op het moment dat het parkeren aanvangt, maar alleen als iemand naderhand nog een kaartje krijgt.
Het weggeven van een geldig kaartje kan nooit strafbaar zijn, tenzij er eerst een wetswijziging plaats vindt.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #165 Gepost op: 20 november 2013, 14:33:45
Citaat van: Oscar link=msg=1221499 date=1384954209
Het weggeven van een geldig kaartje kan nooit strafbaar zijn, tenzij er eerst een wetswijziging plaats vindt.

Heej leukerd, breng ze eens niet op ideen!!!!!!!  >:(
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #166 Gepost op: 20 november 2013, 14:37:25
Oscar, dit verklaart VEEL dank er voor.

Ja en die wetswijziging
ja, zouden ze wakker zijn of uitgeslapen, denk dat er heel veel aan gesleuteld kan worden.

HIT: ja soms heb je wakkere mensen, die soms ook leuk overkomen.
Bij instappen begint de inzet.


henkie57

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #167 Gepost op: 22 november 2013, 00:25:30
Citaat van: Oscar link=msg=1221499 date=1384954209
Parkeerbelasting moet vooraf (in de praktijk direct na het parkeren) betaald worden.
Het maakt niet uit wie de belasting betaald.
In het geval van de uitspraak gaat het over een kaartje wat pas is overgedragen NADAT er een naheffingsaanslag is uitgeschreven.
In het geval dat er nog geen naheffing is uitgeschreven en het overgedragen kaartje direct in het voertuig gelegd wordt, is de parkeerbelasting wel degelijk betaald !
De eerder aangehaalde uitspraak is dan niet van toepassing op het geval van overdragen van een kaartje op het moment dat het parkeren aanvangt, maar alleen als iemand naderhand nog een kaartje krijgt.
Het weggeven van een geldig kaartje kan nooit strafbaar zijn, tenzij er eerst een wetswijziging plaats vindt.

Oscar

volgens mij lees je de uitspraak niet helemaal juist. Ook in het geval waarover het Hof heeft beslist was er een -tweede- kaartje dat weliswaar is gekregen van een andere parkeerder nadat de naheffingsaanslag was opgelegd, maar dat kaartje was door deze derde al gekocht vóórdat de bon werd opgelegd. En volgens alle jurisprudentie mag een bon alleen worden opgelegd als er niet is betaald. Niet voor niets schrijft het Hof "voorzover belanghebbende stelt dat niet van belang is dat het parkeerkaartje betrekking heeft op het parkeren met een andere auto dan zijn [auto] berust het op een onjuiste rechtsopvatting."

Daarom denk ik dat een 'tweedehands' parkeerkaartje nooit geldig is.

Wel juist is jouw opmerking dat er een wetswijziging moet komen voordat het overdragen van een parkeerkaartje strafbaar zou zijn. Dit ogv het zgn. legaliteitsbeginsel.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #168 Gepost op: 22 november 2013, 11:38:56
"Voor zover belanghebbende stelt dat niet van belang is, dat het parkeerkaartje betrekking heeft op het parkeren met een andere auto dan zijn/haar auto berust op een onjuiste rechtsopvatting."

Hoe wil men de bewijsvoering doen: wanneer blijkt dat hij/zij rechthebbende is, op dat kaartje, als er geen kenteken of naam op staat?
Bij instappen begint de inzet.


Oscar

  • Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
Reactie #169 Gepost op: 22 november 2013, 20:52:44
Nogmaals, het parkeerkaartje in deze uitspraak is overgedragen NADAT de Naheffing is uitgeschreven.
Een "tweedehands" kaartje dat wordt overgedragen op het moment dat het parkeren aanvangt, is wel geldig.