Verantwoordelijkheid voor omstanders

Auteur Topic: Verantwoordelijkheid voor omstanders  (gelezen 11793 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

q300r_bc2

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 4 juni 2009, 07:44:59
De vraag is:
Wat doe je als omstanders alsnog de ambu bellen?

De vraag is niet óf er een ambu nodig is en of daarvoor dan 112 gebeld zou moeten worden. De case: omstanders bellen 112, ondanks dat jij dat als EHV'er niet nodig vindt; hoe ga je daar mee om?

Persoonlijk zou ik aangeven richting het SO dat ik geen reden voor een ambu zie, en als deze dat bevestigt dit duidelijk maken aan de bellers. Als men de meldkamer nog aan de lijn heeft, is het aan hen om dat door te geven. Is misschien wel een goede om het SO te laten bellen met de MKA. Zijn er medewerkers van ambu of MKA die hier een mening over hebben? Wat hebben jullie liever, een telefoontje van het SO of toch ter plaatse komen en mischien niets aantreffen?
Overigens kan ik me voorstellen ik dat een uitvragende centralist hier geen wagen voor stuurt...


6301

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 319
  • BHV er Hulpv. NRK. {sigma} NRK verbindingsdienst.
Reactie #11 Gepost op: 4 juni 2009, 10:19:11
De vraag is:
De vraag is niet óf er een ambu nodig is en of daarvoor dan 112 gebeld zou moeten worden. De case: omstanders bellen 112, ondanks dat jij dat als EHV'er niet nodig vindt; hoe ga je daar mee om?

Ik had de vraag niet goed begrepen. :-[
Vandaar mijn eerdere reactie even aangepast. O0
Verbeter de wereld maar begin bij je zelf.


Bart S

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 5 juni 2009, 05:18:58
Het is niet eens nodig 112 te bellen, ook niet door het SO zelf. (112 is toch voor levensbedreigende situatie's?)
De HA of de HAP (laten) bellen is in dit geval voldoende.



Het gaat erom dat het SO zelf 112 belt en naar de betreffende MK vraagt als een omstander al reeds een ambulance besteld heeft. Het SO kan dan zelf aan de MK uitleggen wat er aan de hand is en dat er geen ambu nodig is.


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Reactie #13 Gepost op: 5 juni 2009, 13:54:56
Beste mensen van het HV forum,

vandaag een casus ontvangen van een mede EHV-er:

Jonge vrouw van 17 is onderuit geklapt op de scooter, heeft geen letsel op wat schrammen na en stond zelfstandig op zonder aandringen. EHV-er biedt aan om de wonden te verzorgen, en zij gaat hiermee akkoord. Vervolgens wordt door een omstander gevraagd waarmo hij de ambu nog niet gebeld heeft. Hij antwoord dat dit niet nodig is, gezien het letsel.

Wat doe je als omstanders alsnog de ambu bellen?

de telefoon uit de handen meppen  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D


Nee maar even zonder dollen: ik zou de omstander eerst proberen dringender te verzoeken niet te bellen. Is het toch al gebeurd dan zou ik inderdaad in overleg met het slachtoffer of zelf de meldkamer bellen of het slachtoffer het zelf laten doen.
De meldkamer zal dan mogelijk nog meer vragen stellen over het letsel en daar kunnen ze dan zelf een beslissing over nemen. Lijkt me.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #14 Gepost op: 5 juni 2009, 14:29:21
Volgende casus dan..

Eenzijdig ongeval, auto tegen lantaarnpaal, bestuurder had geen gordel om, en heeft de vooruit er uit gekopt..

Aanwezige hulpverlener is HUISARTS (Dat weten de omstander ook.. bekende huisarts in de omgeving), en zegt dat de ambulance niet nodig is, Patient heeft alleen een bult op haar hoofd, en neemt de slachtoffer uit de auto, en brengt het slachtoffer ergens naar binnen ter beschutting..

Wat zou jij doen ? als omstander


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Reactie #15 Gepost op: 5 juni 2009, 14:32:05
mijn hulp aanbieden als ehbo'er. Als de huisarts het niet nodig vindt, dan vragen of hij wil dat ik achter de hand blijf.
Als hij het echt geen van beide nodig vind, dan vervolg ik mijn weg.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #16 Gepost op: 5 juni 2009, 14:35:32
Lijkt me dat er dan beslist meer letsel zal zijn dan alleen die bult op het hoofd, maar die arts is medisch eindverantwoordelijk........wellicht zou ik dan toch ff een telefoontje naar 112 plegen......maar ik denk niet dat die arts dat in dank afneemt een dergelijke motie van wantrouwen.......wat is wijsheid in deze????

Ruud


q300r_bc2

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 5 juni 2009, 14:42:12
Volgende casus dan..

Eenzijdig ongeval, auto tegen lantaarnpaal, bestuurder had geen gordel om, en heeft de vooruit er uit gekopt..

Aanwezige hulpverlener is HUISARTS (Dat weten de omstander ook.. bekende huisarts in de omgeving), en zegt dat de ambulance niet nodig is, Patient heeft alleen een bult op haar hoofd, en neemt de slachtoffer uit de auto, en brengt het slachtoffer ergens naar binnen ter beschutting..

Wat zou jij doen ? als omstander

  • hopen dat het niet mijn eigen huisarts is; als dat wel zo is een andere zoeken ;)
  • kunt proberen de huisarts wat hints te geven in de richting van een geiïndiceerd hoogenergetisch-letsel, "so heeft recht op letsel", dat soort dingen. En als dat niet werkt houdt het op, ik ga niet tegen de wil van een arts in een ambu bellen.


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Reactie #18 Gepost op: 5 juni 2009, 14:51:02
Ik begrijp dat jullie vanuit het oogpunt van jullie beroep verder denken.
Alleen op basis waarvan? De casus mist mijns inziens nog behoorlijk wat informatie. Te denken valt hierbij aan:

wat was de snelheid van de auto?
heeft het eerst nog gespind of rondgetold of is het over de kop gegaan?
Is het SO bewusteloos of liep het SO met de huisarts mee?


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #19 Gepost op: 5 juni 2009, 14:56:21
Ik begrijp dat jullie vanuit het oogpunt van jullie beroep verder denken.
Alleen op basis waarvan? De casus mist mijns inziens nog behoorlijk wat informatie. Te denken valt hierbij aan:

wat was de snelheid van de auto?
heeft het eerst nog gespind of rondgetold of is het over de kop gegaan?
Is het SO bewusteloos of liep het SO met de huisarts mee?




Bij een eruit gekopte voorruit is er per definitie sprake van hoog-energetisch letsel: denk aan nek en hersenen.
Óf die auto gespind/rondgetold heeft is niet spannend.
Met dit SO is veel meer aan de hand dan alleen die bult.......zoals ik zei toch maar ff 112 bellen, als die dok geconfronteerd wordt met een AVP ter plaatse die héél éventjes komt kijken kun je alsnog zijn fouten herstellen.
Maar die dok is daar niet blij mee!!