Verantwoordelijkheid voor omstanders

Auteur Topic: Verantwoordelijkheid voor omstanders  (gelezen 11874 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tucker

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
  • Gedipl. EHV | VPK i.o.
Gepost op: 4 juni 2009, 00:12:44
Beste mensen van het HV forum,

vandaag een casus ontvangen van een mede EHV-er:

Jonge vrouw van 17 is onderuit geklapt op de scooter, heeft geen letsel op wat schrammen na en stond zelfstandig op zonder aandringen. EHV-er biedt aan om de wonden te verzorgen, en zij gaat hiermee akkoord. Vervolgens wordt door een omstander gevraagd waarmo hij de ambu nog niet gebeld heeft. Hij antwoord dat dit niet nodig is, gezien het letsel.

Wat doe je als omstanders alsnog de ambu bellen?




Gast48368

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 4 juni 2009, 00:20:52
Ik vind de info wat summier. Wie heeft er bepaalt dat er "geen letsel " is ?


tucker

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
  • Gedipl. EHV | VPK i.o.
Reactie #2 Gepost op: 4 juni 2009, 00:28:54
Gaat nu even niet om het medische gedeelte.. maar als mevrouw zelf wegwandelt, volledig bij bewustzijn is en verder geen gekke dingen aangeeft.... EHV =! dokter en mevrouw is altijd vrij om te gaan. EHV-er heeft alleen aangegeven om even de wonden schoon te maken en te verbinden en met de standaardvragen ook niet verder gekomen dan wat schaafwonden.


stln01

  • chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
Reactie #3 Gepost op: 4 juni 2009, 00:29:31
"Stond zelfstandig op zonder aandringen".  Ik lees geen klachten afgezien wat schaafwondjes. Absoluut geen ambulance, hoogstens bezoek aan de huisarts of HAP.
Laten we niet voor elke schaafwond de ambulance alarmeren, de aanrijtijden zijn al lang genoeg.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #4 Gepost op: 4 juni 2009, 00:35:05
Beste mensen van het HV forum,

vandaag een casus ontvangen van een mede EHV-er:

Jonge vrouw van 17 is onderuit geklapt op de scooter, heeft geen letsel op wat schrammen na en stond zelfstandig op zonder aandringen. EHV-er biedt aan om de wonden te verzorgen, en zij gaat hiermee akkoord. Vervolgens wordt door een omstander gevraagd waarmo hij de ambu nog niet gebeld heeft. Hij antwoord dat dit niet nodig is, gezien het letsel.

Wat doe je als omstanders alsnog de ambu bellen?

Het slachtoffer zelf 112 laten bellen en dan kan zij zelf aangeven dat alles ok is en geen ambu nodig is/ Altijd lastig als eigenwijze omstanders voor het alerte slachtoffer gaan beslissen wat goed/niet goed is, dat kan deze dame in dit geval zeer zeker zelf nog wel.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


tucker

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
  • Gedipl. EHV | VPK i.o.
Reactie #5 Gepost op: 4 juni 2009, 00:37:58
"Stond zelfstandig op zonder aandringen".  Ik lees geen klachten afgezien wat schaafwondjes. Absoluut geen ambulance, hoogstens bezoek aan de huisarts of HAP.
Laten we niet voor elke schaafwond de ambulance alarmeren, de aanrijtijden zijn al lang genoeg.

Ik heb het eigenlijk over het gedrag naar de omstanders toe. Dat er geen ambulance nodig was, werd mij uit zijn verhaal ook wel duidelijk  O0


tucker

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
  • Gedipl. EHV | VPK i.o.
Reactie #6 Gepost op: 4 juni 2009, 00:40:00
Het slachtoffer zelf 112 laten bellen en dan kan zij zelf aangeven dat alles ok is en geen ambu nodig is/ Altijd lastig als eigenwijze omstanders voor het alerte slachtoffer gaan beslissen wat goed/niet goed is, dat kan deze dame in dit geval zeer zeker zelf nog wel.

Kijk. Een reactie waar ik het volledig mee eens ben en ik lees uit je reactie dat je dit ook weleens heb meegemaakt.. ik zei ook tegen hem dat het niet primair het probleem van de EHV-er is en ik vind het slachtoffer zelf laten bellen een zeer goede tip! Bedankt.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #7 Gepost op: 4 juni 2009, 00:57:09
Hier kun je weinig tegen doen.

Ik heb zoiets soortgelijks ook mee gemaakt een aantal jaren terug. Gezellig uit in de stad, DB loopt een kroeg uit en botst tegen een man op die daardoor ietwat ongelukkig ten val komt. Gevolg: kleine wond aan de wenkbrauw.

Afijn, je raapt die vent op onder het stamelen van duizend excuses, begeleidt hem naar de auto waar ik mijn EHBO-koffer heb, je dept het bloed op, legt een paar zwaluwstaartjes aan, je lacht wat met mekaar en op het moment dat we met z'n twëeen proosten met een biertje dat we een klein ongelukje de avond niet laten bederven, stormen er opeens 3 agenten met in hun kielzog 2 ambulancebroeders naar binnen.

Er zou gevochten zijn en er was een bewusteloze met een grote hoofdwond...  :-\
Beetje jammer.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #8 Gepost op: 4 juni 2009, 07:06:07
Het slachtoffer zelf 112 laten bellen en dan kan zij zelf aangeven dat alles ok is en geen ambu nodig is/ Altijd lastig als eigenwijze omstanders voor het alerte slachtoffer gaan beslissen wat goed/niet goed is, dat kan deze dame in dit geval zeer zeker zelf nog wel.

Het is niet eens nodig 112 te bellen, ook niet door het SO zelf. (112 is toch voor levensbedreigende situatie's?)
De HA of de HAP (laten) bellen is in dit geval voldoende.


6301

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 319
  • BHV er Hulpv. NRK. {sigma} NRK verbindingsdienst.
Reactie #9 Gepost op: 4 juni 2009, 07:30:54
112 bellen heeft naar mijn idee geen zin.
Het so kan in dit geval zelf het beste beoordelen
of zij hulp nodig heeft of niet.

Aanpassing.
Als omstanders bellen of reeds gebeld hebben en je hebt
dat als hulpverlener niet zo snel in de gaten valt daar weinig tegen
te doen naar mijn mening. Indien er tegen jouw advies in toch gebeld wordt
dan zou ik inderdaad het so zelf even laten bellen met de betrefeffende meldkamer.
Verbeter de wereld maar begin bij je zelf.