Bikepatrol Politie / Kmar

Auteur Topic: Bikepatrol Politie / Kmar  (gelezen 56896 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #80 Gepost op: 18 augustus 2014, 01:58:54
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1290122 date=1408316675
Drachten heeft inderdaad z'n bus ontvangen. Word regelmatig gebruik van gemaakt!
Maar nog maar 1 maal gezien in de vorm van bike/noodhulp

Ook wij (Noordholland en dan eenheid Purmerend) hebben een nieuwe bikebus voor de noodhulp. Toch ook weer anders ingebouwd als ik hierboven zie. Maar goed... als ze van de buitenkant maar hetzelfde zijn...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Cop/Fireman

  • Generalist GGP; tevens Biker en taakaccenthouder C2000
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
  • Hoofdagent en overige HV diensten geïnterreseerd
Reactie #81 Gepost op: 18 augustus 2014, 13:13:04
Citaat van: grizz link=msg=1290125 date=1408319934
Ook wij (Noordholland en dan eenheid Purmerend) hebben een nieuwe bikebus voor de noodhulp. Toch ook weer anders ingebouwd als ik hierboven zie. Maar goed... als ze van de buitenkant maar hetzelfde zijn...

Kun je foto's maken??? En plaatsen natuurlijk.
"Waakzaam & Dienstbaar"


flowcop

  • Gen. GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #82 Gepost op: 4 september 2019, 22:02:36
Ik ga een heel oud topic uit het stof halen want ik heb een vraag aan mijn mede bikers. Ik ben bezig om te kijken of er een mogelijkheid is om optische signalen op onze bikes te krijgen. Zijn er collega's welke hier documenten/aanvragen
/voorbeelden/foto's van hebben. Belangrijkste argument voor gebruik is zichtbaarheid en herkenbaarheid (vooral nachtelijke uren en in drukke gebieden).

Het systeem wat ik nu op het oog heb en wil aandragen bij de leiding is die van C3Sports;

https://evpeurope.com/product/c3sports-maxpatrol-600-dlx/

Ik hoor graag van jullie! Het liefst op korte termijn als iemand überhaupt dit topic nog leest... Graag even een bericht sturen voor contact gegevens.
Eenheid Zeeland-West Brabant - District Hart van Brabant


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,199
Reactie #83 Gepost op: 5 september 2019, 10:07:27
Het lastige is dat er de Regeling Voertuigen geen optische of geluidssignalen op een fiets toestaat. De artikelen Artikel 5.9.57a voorziet wel in extra retroreflectie, maar niet zoals bij de andere voertuig categorieën, in extra lichten.

Citaat
Fietsen in gebruik bij de in de artikelen 29, eerste lid, en 30b van het RVV 1990 bedoelde diensten, mogen zijn voorzien van retroreflecterende striping, letters, cijfers of tekens die de fiets herkenbaar maken als zijnde in gebruik bij die diensten.

Ik weet dat er collega's eerder mee bezig zijn geweest maar dat het antwoord van de politie nee was en bleef.


flowcop

  • Gen. GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #84 Gepost op: 5 september 2019, 10:35:48
Het lastige is dat er de Regeling Voertuigen geen optische of geluidssignalen op een fiets toestaat. De artikelen Artikel 5.9.57a voorziet wel in extra retroreflectie, maar niet zoals bij de andere voertuig categorieën, in extra lichten.

Ik weet dat er collega's eerder mee bezig zijn geweest maar dat het antwoord van de politie nee was en bleef.

Ik ben het eea aan het uitzetten en uitzoeken. Dat artikel wat je benoemt betreft er één uit de Regeling Voertuigen, deze regeling zegt niets over wel of niet toestaan van OGS op een fiets. In het betreffende artikel wat hier staat wordt wel de term 'tekens' genoemd. Je kan dit heel breed zien waarbij optische signalen misschien wel onder de noemer van 'tekens' vallen!?

Om misverstanden te voorkomen, ik ben enkel de optie voor optische signalen aan het bekijken, dus niet de geluidssignalen omdat dit mijn inziens teveel verwarring kan brengen voor weggebruikers.

Ik had nog gehoopt dat ik wat kon vinden over vrijstellingen mbt het gebruik van bepaalde verlichting op fietsen maar helaas word er enkel gesproken over een voorrangsvoertuig waar een fiets dan weer niet onder valt.

Citaat
voorrangsvoertuig: motorvoertuig dat de optische en geluidssignalen voert als bedoeld in artikel 29;
Eenheid Zeeland-West Brabant - District Hart van Brabant


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,199
Reactie #85 Gepost op: 5 september 2019, 10:53:59
Ik ben het eea aan het uitzetten en uitzoeken. Dat artikel wat je benoemt betreft er één uit de Regeling Voertuigen, deze regeling zegt niets over wel of niet toestaan van OGS op een fiets. In het betreffende artikel wat hier staat wordt wel de term 'tekens' genoemd. Je kan dit heel breed zien waarbij optische signalen misschien wel onder de noemer van 'tekens' vallen!?

[...]

Ik had nog gehoopt dat ik wat kon vinden over vrijstellingen mbt het gebruik van bepaalde verlichting op fietsen maar helaas word er enkel gesproken over een voorrangsvoertuig waar een fiets dan weer niet onder valt.

Het is een leuke zoekopdracht geworden. Mijn kennis over fietsverlichting was niet heel hoog maar is nu aardig opgehaald...

Citaat

Artikel 5.9.51      
Fietsen op twee wielen moeten zijn voorzien van:
a. één rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig;
b. witte of gele retroreflectoren aan de wielen, en
c. vier ambergele of gele retroreflectoren aan de trappers.

Artikel 5.9.57   
Fietsen mogen zijn voorzien van:

a. een naar voren gerichte witte retroreflector indien deze niet reeds ingevolge artikel 5.9.51 verplicht is, en

b. ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig.
Artikel 5.9.65   
Fietsen mogen niet zijn voorzien van meer retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.9.51, 5.9.52, 5.9.57 en 5.9.57a is voorgeschreven of toegestaan.
 

Het interessante is dat er geen eisen aan de verlichting te vinden zijn in al deze artikelen in tegenstelling tot motorrijtuigen. Deze eisen vind je weer terug in artikel 35 en 35a van het RVV. En laten we daar nou net vrijstelling van hebben! Ik zie dus zeker wel kansen in tegenstelling tot mijn eerdere post. Mocht je setje trouwens geen oplossing bieden, misschien dat Aliexpress dat wel doet ;).


flowcop

  • Gen. GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #86 Gepost op: 5 september 2019, 11:24:10
Op Ali Express is genoeg te vinden, zo ligt mijn postvak vol met lampjes die ik getest heb. De gebruiksvriendelijkheid en levensduur zijn echter niet geweldig. Ik wil gaan voor een systeem wat met 1 knop te bedienen is en een lange levensduur heeft.
Eenheid Zeeland-West Brabant - District Hart van Brabant


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,860
Reactie #87 Gepost op: 6 september 2019, 14:42:41
Volgensmij rijden sommige Belgische politie-zones ook met blauw en zelfs sirene op de bikes. Ik kan het wel eens navragen voor je als je wilt?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


flowcop

  • Gen. GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #88 Gepost op: 6 september 2019, 14:47:52
Volgensmij rijden sommige Belgische politie-zones ook met blauw en zelfs sirene op de bikes. Ik kan het wel eens navragen voor je als je wilt?

Dat mag zeker! Ik dacht laatst gezien te hebben dat de fietsen van de collega's in Antwerpen in ieder geval uitgerust zijn met deze lampen;

https://www.politiefiets.nl/Flits-licht-LED
Eenheid Zeeland-West Brabant - District Hart van Brabant


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,860
Reactie #89 Gepost op: 7 september 2019, 10:44:23
Even nagevraagd, de politie Gent heeft de bikes inderdaad voorzien van blauw en sirene. Dit doen ze om in drukke voetgangersgebieden ruimte te maken (en ongelukken te voorkomen). In de praktijk wordt het schijnbaar nauwelijks gebruikt
Ik heb gevraagd welk merk/type ze gebruiken en wat de ervaringen zijn, zodra ik een contactpersoon heb mail ik em wel ff. Kun je zelf even e.e.a. nagaan  0098
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.