Bikepatrol Politie / Kmar

Auteur Topic: Bikepatrol Politie / Kmar  (gelezen 45310 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,781
Reactie #90 Gepost op: 7 september 2019, 11:54:18
En we hebben beeld:


Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


flowcop

  • Gen. GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 148
Reactie #91 Gepost op: 8 september 2019, 12:50:53
En we hebben beeld:




De naam van dit systeem is Alerte Trail Blazer IV, een vrij uitgebreid maar erg lomp systeem gezien de grootte. Kostenplaatje van 400 euro of meer.
Eenheid Zeeland-West Brabant - District Hart van Brabant


flowcop

  • Gen. GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 148
Reactie #92 Gepost op: 15 september 2019, 19:33:02
Update; contact gehad met de Belgische collega's dankzij Silque (waarvoor dank!!) waarna ik via de teamchef van het fietsteam van Leuven te horen kreeg dat men ook over gaat op het systeem van C3sports, type Maxpatrol 600 DLX. Gemiddelde kosten, verlichting voorzijde/achterzijde/zijkanten inbegrepen, liggen inclusief de montage door de leverancier rond de 550 euro.



Het voorstel wat ik heb gedaan voor dit systeem wordt aankomende week meegenomen in het wekelijkse overleg tussen de hogere legerleiding. Mogelijk dat er (weer) een pilot komt. In 2009 heeft er al een pilot gelopen met OGS op een fiets maar dit is toen een langzame dood gestorven zonder verdere aanbesteding/aankoop van materiaal. De collega die de pilot had gedraaid zag echter wel de meerwaarde van blauwe verlichting op de fiets en was daar ook enthousiast over.

Hebben andere collega bikers nog ervaringen met optische signalen op hun fiets en wat vinden jullie eigenlijk van het idee?
Eenheid Zeeland-West Brabant - District Hart van Brabant


flowcop

  • Gen. GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 148
Reactie #93 Gepost op: 3 februari 2020, 17:07:32
Resultaat nav mijn vorige bericht van september 2019;

Eenheid Zeeland-West Brabant - District Hart van Brabant


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,781
Reactie #94 Gepost op: 3 februari 2020, 19:38:41
Ziet er oke uit, vind de lichtopbrengst matig maar dat zal aan de video liggen.
Ben wel benieuwd, wat is precies de doelstelling hiervan? Zit er ook een sirene bij? Om dan ook maar gelijk advocaat van de duivel te spelen: hij voldoet niet aan de eisen, want geen 360 graden zichtbaarheid en sirene.

En om nůg kritischer te zijn, Artikel 5.9.65 van het voertuigregelement verbiedt deze lampjes. Volgensmij is onze ontheffing alleen van toepassing op motorvoertuigen.
Begrijp me niet verkeerd, ik zie zeker de meerwaarde en vind het tof dat zulke initiatieven geprobeerd worden. Maar stel dat het mis gaat en er vindt een aanrijding plaats, is daar over nagedacht?

Edit: ik zie dat de discussie over bovenstaande al eerder is gevoerd, dat was bij mij even weggezakt. Desalniettemin wel goed om dit af te kaderen om problemen te voorkomen
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


flowcop

  • Gen. GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 148
Reactie #95 Gepost op: 3 februari 2020, 20:15:59
Ziet er oke uit, vind de lichtopbrengst matig maar dat zal aan de video liggen.
Ben wel benieuwd, wat is precies de doelstelling hiervan? Zit er ook een sirene bij? Om dan ook maar gelijk advocaat van de duivel te spelen: hij voldoet niet aan de eisen, want geen 360 graden zichtbaarheid en sirene.

En om nůg kritischer te zijn, Artikel 5.9.65 van het voertuigregelement verbiedt deze lampjes. Volgensmij is onze ontheffing alleen van toepassing op motorvoertuigen.
Begrijp me niet verkeerd, ik zie zeker de meerwaarde en vind het tof dat zulke initiatieven geprobeerd worden. Maar stel dat het mis gaat en er vindt een aanrijding plaats, is daar over nagedacht?

Edit: ik zie dat de discussie over bovenstaande al eerder is gevoerd, dat was bij mij even weggezakt. Desalniettemin wel goed om dit af te kaderen om problemen te voorkomen

Ik zal je reactie even per punt proberen te beantwoorden;
- Lichtopbrengst is zeer goed, video is inderdaad ruk, lichtinval en reflecterend materiaal geven geen goed beeld van de lichtopbrengst. Blauwe lampen zijn goed zichtbaar. Onbekend hoe dit bij direct fel zonlicht is, dat zullen we moeten zien.
- Doelstelling; Zichtbaarheid en herkenbaarheid, het is in een ander topic al aangehaald maar binnen het contextgedreven werken en de "spoed, ook jij moet" theorie zou iedereen die op straat aan het werk is ingezet kunnen worden voor een (prio 1) melding. Dan kan het gebruik van dit soort verlichting praktisch zijn tijdens verplaatsingen, afzetten van een incident, controles etc.
- Het is absoluut niet de bedoeling om een voorrangsvoertuig te creŽren met dit concept, dat kan nu eenmaal niet want daar moet je een motorvoertuig voor zijn.
- Het artikel wat je aanhaalt van het voertuigreglement; De Regeling voertuigen spreekt niet over verlichtingseisen op een fiets, dus lichtje van voor en van achter en in welke kleur. Artikel 5.9.57A beschrijft wel de eisen waaraan een politiefiets moet voldoen (striping, reflectie etc.) maar spreekt niet over een verbod van bepaalde verlichting. RVV 1990 beschrijft het gebruik van verlichting. De politie heeft echter vrijstelling van het RVV 1990, het maakt hierbij niet uit in welke hoedanigheid men aan het werk is. Wettelijke basis is artikel 147 WvW 1994.

Als ik dit compleet mis heb dan wil ik dat ook graag horen, ik ben er van overtuigd dat we met deze uitleg een eind kunnen komen waarbij het ook nog eens afgekaderd is...
Eenheid Zeeland-West Brabant - District Hart van Brabant


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #96 Gepost op: 3 februari 2020, 20:47:14
Op evenementen gebruik gemaakt van blauwe flitsers op een ambubike in de binnenstad. Voor mij zeker een meerwaarde geweest! Mensen zien je van ver aankomen (ook door de weerspiegeling bij de voorganger) en passen zich daar op aan.
Zowel in grote mensenmassa's en op de openbare weg heeft het een hoop tijdswinst opgeleverd.

Bij ons maakte we gewoon gebruik van een whelen TIR3 vanuit een grill van politievoertuig. Aangestuurd dmv AA batterijen en een stuurschakelaar. Werkte super en heb nog nooit de batterijen hoeven vervangen.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,781
Reactie #97 Gepost op: 4 februari 2020, 11:42:37
Flowcop, thanks voor de toelichting! Goed om de kennis over onze vrijstelling weer eens aan te halen  ;D.
Ik snap de wens heel goed, denk dat het bij afzettingen en verplaatsingen ook meerwaarde heeft. Waar je wel goed over na moet denken zijn de gevolgen als het niet goed gaat. In hoeverre is het verwijtbaar aan de verlichting op de fiets? (mensen die opzij springen en letsel oplopen, aanrijdingen van mensen die afgeleid zijn, collega's die met flitsers het rode licht negeren en daardoor een ongeval veroorzaken). Misschien doemdenken, maar wel verstandig om af te kaderen. Zeker als jij spreekt over 'spoed'.

Waarom kies je er niet voor om ook een tweetoon te monteren? (als het toch om zichtbaarheid en vooral opmerkbaarheid gaat)

Wij beroepen ons voor onze vrijstelling van het RVV (dat is niet de regeling voertuigen) op een ontheffing van de minister, obv artikel 147 wvw. (https://www.ifv.nl/kennisplein/Documents/2010520-vrijstelling-politie.pdf). Wanneer wij een voorrangsvoertuig zijn is de ontheffing niet van toepassing, immers artikel 91 RVV is dan leidend.
De vrijstelling spreekt inderdaad niet alleen over motorvoertuigen, ook lopend en met de fiets zijn we verkeersdeelnemer en mogen we gebruik maken hiervan mits noodzakelijk ter uitvoering van onze politietaak.
Echter een fiets kan nooit een voorrangsvoertuig zijn, want hier wordt wel gesproken over motorvoertuigen (artikel 29 RVV).

Het is inderdaad verboden om meer verlichting op je fiets te hebben als noodzakelijk (artikel 35 rvv), maar je zou je kunnen beroepen op een vrijstelling. Die vrijstelling - niet zijnde een voorrangsvoertuig - is alleen van toepassing indien noodzakelijk ter uitvoering van de politietaak. En daar ben ik bang dat je tegen wat problemen aan kunt lopen. Wanneer is dit noodzakelijk? En als dat noodzakelijk is, waarom moet jij dan op eigen initiatief allerlei lampjes monteren en hebben niet alle dienstfietsen dit?

Daarbij hebben we ook nog de regeling optische en geluidssignalen waar je onder gaat vallen als je met optische signalen rijdt. De fiets staat daarin niet benoemd, sterker nog. Men spreekt daar alleen over motorvoertuigen die met optische en geluidssignalen mogen rijden (artikel 4).

Kortom, vooral zo doorgaan! Maar mijn tip is om dit even te toetsen aan onze juridische afdeling, als je een mooie praktische invulling kunt aanvullen met een juridische dekking zou je zomaar de basis kunnen leggen voor een landelijk project c.q. invulling. Mocht ik je daarmee kunnen helpen of doorverwijzen naar de juiste contacten, je hebt mn zakelijke mail adres!

Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


flowcop

  • Gen. GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 148
Reactie #98 Gepost op: 6 februari 2020, 21:20:01
Er zijn nu twee fietsen uitgerust met dit systeem. Er is vandaag een overleg geweest binnen het innovatieplatform van de politie, een soort grote ideeŽnbus waar ideeŽn afkomstig van de werkvloer worden besproken en eventueel gerealiseerd.

Ik en de portefeuille houder bikers van ons team hebben eerder deze week bij een vertegenwoordiger van dit innovatieplatform mijn voorstel voor deze verlichting voorgedragen middels een presentatie.

Er is inmiddels bericht gekomen dat men dit voorstel wil ondersteunen maar dat er nog wel wat zaken uitgezocht en geregeld moeten worden. Mbt het uitzoeken wordt de wetgeving genoemd omdat daar (logischerwijs) vragen over werden gesteld.

We moeten even niet kijken naar de verlichting als een onderdeel van optische en geluidssignalen maar even puur naar het gebruik van andere verlichting dan toegestaan volgens het RVV, de blauwe verlichting dus. Ik weet niet of we zover moeten graven in de wet voor hetgeen de verlichting in mijn ogen bedoeld is, namelijk de herkenbaarheid en zichtbaarheid vergroten en dus ook een veiligere werkruimte voor de biker. De regeling optische en geluidssignalen verwijst toch continu naar andere artikelen die voorrangsvoertuigen of motorvoertuigen benoemen dus die is mijn inziens niet van toepassing.

Er zal waarschijnlijk een pilot volgen dus ik hoop binnenkort antwoord te hebben op dit vraagstuk. Het maakt mij namelijk ook wel nieuwsgierig hoe ze hier tegen aan kijken mbt de wetgeving.
Eenheid Zeeland-West Brabant - District Hart van Brabant


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,781
Reactie #99 Gepost op: 7 februari 2020, 13:54:53
Zou mooi zijn idd, denk dat deze pilot daar ook thuis hoort. Nogmaals, niet om je te demotiveren want vind het intiatief top! Maar het moet in de uitvoering wel goed geregeld zijn, ter bescherming van de bikers zelf.  ;)
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.