Gevaarlijke piepertjes

Auteur Topic: Gevaarlijke piepertjes  (gelezen 3018 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Gepost op: 30 januari 2004, 08:50:15
Op SBS6 een demo gezien van een naar mijn idee een slecht plan. Op de vrachtwagen wordt een pieper gemonteerd die bij een bocht naar rechts een anti fietsers piep laat horen, een "aanvulling op de dode hoek spiegel".

Welk gevaar ik zag werd meteen beaamd door de chauffeur:

"Als ik rechtsaf slaat kenne ze me hore dan kenne de fietsers wachte tot ik voorbij bent, ik vind het een goed idee."

Nou, het is nu verboden, vrachtwagens mogen alleen bij het achteruit rijden een piepend geluid laten horen en ik hoop dat dat zo blijft. De rechtdoor gaande fietser heeft nu eenmaal voorrang en zo'n pieper legt de verantwoording bij de verkeerde. Ik hoor het al zeggen: "had je m'n piepertje niet gehoord, ja je ken toch wel ff wachte.. He, jij geef 'ns antwoord!  ??? "

Henk




firemanr

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 30 januari 2004, 09:50:36
We hebben al een pieper voor achteruit te rijden....denken de fietsers niet als ze naast een stilstaande vrachtauto staan: goh, ik kan door want die vrachtauto gaat toch achteruit??? :-\


GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
Reactie #2 Gepost op: 30 januari 2004, 13:55:46
een pieper bij rechtsaf slaan...lijkt mij overdreven..
fietsers hebben inderdaad gewoon voorrang...
en er komt alleen maar verwaring van....
ik ben zelf best wel een voorstander van om dingen te verzinnen dat het rechtsaf slaan voor een vrachtauto
veiliger te maken...
we hebben nu al de dode hoek spiegel...
ze helpen best wel goed...
maar soms zie ik ze nog niet altijd....
ik zit zelf wel een te denken aan een camera

en niet nog meer spiegels te plaatsen...
er zitten nu al 4 spiegels aan de rechte kant


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #3 Gepost op: 30 januari 2004, 14:57:57
Liever een piepertje in de cabine als er een fietser aan de rechterkant is en je rechtsaf wilt slaan.
Ik ben jarenlang vrachtwagenchauffeur geweest en keek altijd van te voren of er geen (brom) fietsers waren. Als ik het niet kon zie ging ik zo ver mogelijk links rijden om zo de trekker schuin te kunnen zetten zodat ik naast de oplegger kon kijken. Een bijrijder is nog het mooiste. Je had toen alleen nog maar dooie hoeken, geen spiegels ervoor.

Henk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 30 januari 2004, 16:50:09
ik vindt het een goede zaak dat er nog steeds naar een oplossing word gezocht om het aantal verkeersslachtoffers naar beneden te krijgen ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #5 Gepost op: 2 februari 2004, 10:02:23
ik vindt het een goede zaak dat er nog steeds naar een oplossing word gezocht om het aantal verkeersslachtoffers naar beneden te krijgen ;)

Ik denk eerder dat hier iemand heel snel rijk wil worden, nagedacht heeft ie zeker niet... ;D