Gevaren van spataderlijke bloeding

Auteur Topic: Gevaren van spataderlijke bloeding  (gelezen 15442 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #20 Gepost op: 23 juni 2009, 23:13:03
Kijk, daar heb ik wat aan. Bedankt expert!
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #21 Gepost op: 16 juli 2009, 21:28:22
Jim,

Even voor alle duidelijkheid. Alzheimer dementie is vooral een aandoening van de cognitieve functies. Deze kennis mag van een verpleegkundige in opleiding na zijn zijn verpleeghuisstage, als bekend worden verondersteld. Bij Alzheimer dementie wordt vooral het korte termijn geheugen aangetast. Dit heeft niets te maken met het bewustzijnsniveau.

Ik heb mijn beide ouders de weg zien gaan.
Wat jij medisch beschrijft, kan ik beamen vanuit het gedrag van de dementerende.
Het "anders dan anders" is een indicator dat er iets anders aan de hand kan zijn, maar wat is een ander probleem .....


DRK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #22 Gepost op: 17 juli 2009, 09:24:35
Goed, eens kijken of we dit topic "back-on-track"  kunnen krijgen.

Ik heb zelf het topic doorgelezen en (zeer) correcte antwoorden teruggezien. Toch waren de antwoorden behoorlijk diepgaand en zeker niet geheel voor een leek (mijzelf of de gemiddelde ehbo-er) bestemd. Hier mijn versie, zeker niet volledig maar hopelijk wel makkelijker te begrijpen:

Een spatader is een verwijde ader. Meestal zijn dit aderen in de benen, waarvan de wand verzwakt is. De kleppen in de aders sluiten daardoor de ader niet helemaal meer af, waardoor bloed terug kan stromen naar omlaag. Hierdoor wordt de druk op de wand van de ader nog groter, waardoor deze nog meer zal verwijden. Deze verwijde aders zijn vaak aan de oppervlakte van het been te zien als kleine of grote kronkelende, soms blauwgekleurde vaten. (tot dusver als bron wikipedia  ;))

(een plaatje toevoegen ter verduidelijking geeft mij nogal wat problemen, da's iets voor later  :))

EHBO technisch is er dus niet veel te doen aan een spatader. Mocht er iemand bij je langskomen met spataderen en de persoon in kwestie heeft er ongemak/last van is een doorverwijzing naar professionele hulp (huisarts) op z'n plaats.
Wel kan het gebeuren dat door een slag/stoot/val of andere verwonding de spatader scheurt. De bloeding kan zich dan onderhuids verzamelen, hetgeen er uit ziet als een (blauw/paarse) bloeduitstorting. Ook is het mogelijk dat door het trauma de spatader zich uit als een uitwendige bloeding.

De ernst en duur van de bloeding is afhankelijk van welke ader er is gesprongen en de hoeveelheid bloed die inmiddels al was opgehoopt in de ader. Bij een onderhuidse bloeding is koelen een optie (hooguit ter verlichting van eventuele pijn, weet niet zeker of dit helpt de bloeding te remmen) en een uitwendige verwonding is hetzelfde te behandelen zoals (ernstige) uitwendige bloedingen beschreven staan in het OK boekje. Doorverwijzing naar professionele hulpverlening is aan te raden. Welke hulp (huisarts/spoedeisende hulp/112) is  afhankelijk van de aard en ernst van de bloeding.

Let op dat een persoon die bloedverdunners als medicatie gebruikt ernstigere gevolgen kan ondervinden van een gescheurde spatader. De bloeding zal moeilijker uit zichzelf stoppen, daar de stolling van het bloed in de regel slechter zal zijn.
vrijwilliger instructeur


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #23 Gepost op: 26 juli 2009, 21:52:28
Zoals genoemd was het een beginnend dementerende dame.
(Bij haar: slecht functionerend kortetermijngeheugen, decorumverlies, op de wachtlijst voor een PG-plaats.)

Verminderd aanspreekbaar bestaat tegenwoordig volgens mij niet meer in de EHBO-wereld. Dan ben je wel of niet bewusteloos. Misschien had een beschrijving als: EMV-score: 2-5-3 minder onduidelijkheden opgeleverd.


EMV score in de ehbo wereld?? die minder onduidelijkheden zou opleveren?? zover gaan de boekjes gelukkig nog niet. Voor een EMV/GCS score vaststellen is wel iets meer nodig dan een ehbo-diploma.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #24 Gepost op: 26 juli 2009, 21:54:28
Jim,

Even voor alle duidelijkheid. Alzheimer dementie is vooral een aandoening van de cognitieve functies. Deze kennis mag van een verpleegkundige in opleiding na zijn zijn verpleeghuisstage, als bekend worden verondersteld. Bij Alzheimer dementie wordt vooral het korte termijn geheugen aangetast. Dit heeft niets te maken met het bewustzijnsniveau. Zoals een verpleegkundige in opleiding hoort te weten wordt het bewustzijn vastgesteld aan de hand van een EMV score. Natuurlijk kan zo'n patiënt verward overkomen, maar dat wil nog niet zeggen dat zij ook verminderd aanspreekbaar is.

Dementie, het symptomencomplex van geleidelijke doch blijvende achteruitgang van de intellectuele functies, is een groot medisch, sociaal en economisch probleem dat aan het verergeren is nu de gemiddelde leeftijd van de bevolking steeds verder toeneemt. Het is soms moeilijk een onderscheid te maken tussen dementie en een toestand van verwardheid. In het algemeen is het echter zo, dat een verwardheidstoestand een acuut of subacuut begin heeft en een fluctuerend beloop. Vaak is verwardheid van (relatief) korte duur en dus is deze situatie omkeerbaar. Ook is in verschillende en wisselende mate sprake van desoriëntatie en agitatie. Bij dementie daarentegen is er geen verandering van het bewustzijnsniveau en het beloop is veelal chronisch en progressief, hoewel het soms mogelijk is dat het dementeringsproces stilstaat. De globale cognitieve stoornissen bij dementie onderscheidt deze duidelijk van stoornissen die gekarakteriseerd worden door focale omschreven uitvalsverschijnselen van de hogere corticale functies.

Jouw opmerking doet dus niet ter zake.

Expert.

Zucht. expert, misschien tijd om een en ander te gaan relativeren en eens rustig de zomer door te komen zonder jan en alleman hier op dit forum te corrigeren, er is meer dan alleen het hulpverleningsfourm...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #25 Gepost op: 27 juli 2009, 16:02:43
Hallo Joffry,

Zucht. expert, misschien tijd om een en ander te gaan relativeren en eens rustig de zomer door te komen zonder jan en alleman hier op dit forum te corrigeren, er is meer dan alleen het hulpverleningsfourm...

Je hebt gelijk. Ik ben kritisch. Misschien is enig relativerend vermogen wel op zijn plaats. Mijn bijdrage wordt met name gevoed door slecht onderbouwde, ongenuanceerde en niet correcte uitspraken.

Bedankt voor je tip. Ik zal het forum laten voor wat het is.

Groet,

Expert.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #26 Gepost op: 27 juli 2009, 16:11:51
Zucht. expert, misschien tijd om een en ander te gaan relativeren en eens rustig de zomer door te komen zonder jan en alleman hier op dit forum te corrigeren, er is meer dan alleen het hulpverleningsfourm...

Hallo Joffry,

Je hebt gelijk. Ik ben kritisch. Misschien is enig relativerend vermogen wel op zijn plaats. Mijn bijdrage wordt met name gevoed door slecht onderbouwde, ongenuanceerde en niet correcte uitspraken.

Bedankt voor je tip. Ik zal het forum laten voor wat het is.

Groet,

Expert.

Je moet de mening van een enkeling niet verwarren met de mening van de zwijgende meerderheid... ;)


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #27 Gepost op: 27 juli 2009, 20:21:28
uch...we zijn hier om met elkaar, van elkaar te leren was dacht ik de insteek?
Jim is nog niet zo'n ervaren verpleegkundige, Joffry wel
en ik denk dat we er alleen maar blij om kunnen zijn dat Expert het één en ander uit wil leggen
want er zijn hier zat lezers, die een bepaalde expertise niet hebben , maar wel ervan willen leren.


peter_730

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #28 Gepost op: 28 juli 2009, 01:24:20
Ik kan de reactie van zowel Joffry als Expert begrijpen. Ook ik voelde de corrigerende houding van Expert in zijn berichten. Natuurlijk moet je correct zijn in je berichtgeving maar het niveau wat Expert nastreeft is waarschijnlijk voor de meesten niet haalbaar. Op dit forum zijn diverse disiplines van verschillende niveau's aanwezig. Dit is naast de kracht van het forum ook gelijk zijn zwakte.

Ik hoop dat de reactie van Expert een primaire reactie is en hij het forum niet verlaat. Bij een minder corrigerende houding in de berichten worden m.i. meer mensen gestimuleerd om in een discussie mee te doen. Ik weet zeker dat hij de capaciteit heeft om hier mee om te gaan ;) of hij dat wil laat ik geheel aan hem over.

Ik zal hier verder niet meer op reageren via het publieke forum, vragen en reacties wil ik best beantwoorden maar alleen via een persoonlijkbericht ( er is in dit topic al vervuiling genoeg :))


helm

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 28 juli 2009, 08:45:50
Mijn bijdrage wordt met name gevoed door slecht onderbouwde, ongenuanceerde en niet correcte uitspraken.

Zo is dat! Ik lees je reacties altijd graag, vooral omdat ze echt ergens over gaan. Ga vooral zo door!