Gevaren van spataderlijke bloeding

Auteur Topic: Gevaren van spataderlijke bloeding  (gelezen 15479 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

bdneema

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Gepost op: 9 juni 2009, 23:41:15
Hoi allemaal,

op een oefening was een LOTUS-slachtoffer met een spataderlijke bloeding. Over dit letsel heb ik achteraf toch nog wat vraagtekens. De oorzaak en 1e hulp is mij wel duidelijk.

Maar wat zijn de gevaren van een spataderlijke bloeding?

Een (oud) verpleegkundige wist mij te melden dat er kans was op een luchtembolie doordat er lucht aangezogen wordt door de ader. Dit heb ik nooit geweten maar via google heb ik één site gevonden die dit bevestigd.

Wat ik me verder afvraag "Hoe lang blijft een spataderlijke bloeding bloeden?".

Martin


Rode Kruis de Baronie (Breda), EX-SIGMA Breda, Lid noodhulp team MWB, EHBO instructeur, Lid van reddingsbrigade Breda en BHV-er


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #1 Gepost op: 10 juni 2009, 00:41:28
Hoi allemaal,

op een oefening was een LOTUS-slachtoffer met een spataderlijke bloeding. Over dit letsel heb ik achteraf toch nog wat vraagtekens. De oorzaak en 1e hulp is mij wel duidelijk.

Maar wat zijn de gevaren van een spataderlijke bloeding?

Een (oud) verpleegkundige wist mij te melden dat er kans was op een luchtembolie doordat er lucht aangezogen wordt door de ader. Dit heb ik nooit geweten maar via google heb ik één site gevonden die dit bevestigd.

Wat ik me verder afvraag "Hoe lang blijft een spataderlijke bloeding bloeden?".

Martin

ONZIN!!! ALLEMAAL ONZIN!!!

De vaatdruk zorgt ervoor dat er nooit lucht aangezogen kan worden.. een spatader bloeit gewoon net zolang als een 'normale' bloeding
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #2 Gepost op: 10 juni 2009, 10:44:51

ONZIN!!! ALLEMAAL ONZIN!!!

De vaatdruk zorgt ervoor dat er nooit lucht aangezogen kan worden.. een spatader bloeit gewoon net zolang als een 'normale' bloeding

Zo, jij bent stellig....  ::)

Ten eerste bloedt een spatader meestal een stuk heftiger en langer dan een 'normale' aderlijke bloeding. Dit komt onder andere door de verhoogde druk die meestal heerst in het veneuze systeem bij mensen met spataders (spataders zijn een immers uiting van een dysfunctie in het veneuze systeem). Daarnaast is de bloedstroom groter, normaliter wordt slechts 10% van het bloed uit de benen door het oppervlakkige veneuze (aderlijke) systeem afgevoerd, de rest wordt door dieper gelegen vaten afgevoerd. Bij spataderen wordt echter door diverse oorzaken meer bloed uit het diepe systeem naar het oppervlakkige systeem gestuurd. Dan is er nog het probleem van de verstoorde vasoconstrictie (dichtknijpen van vaten) bij spataderen waardoor de bloeding heftiger is. En als laatste functioneren de hoger gelegen kleppen niet waardoor niet alleen van onder bloed komt maar er ook bloed vanuit de 'verkeerde' kant terug kan stromen en lekker mee gaat doen met de bloeding. Dit alles tezamen zorgt er dus voor dat een spataderlijke bloeding een stuk heftiger kan verlopen dan een 'normale' bloeding.

Ten tweede wat betreft lucht aanzuigen. Normaliter zal dit inderdaad niet gebeuren, de vaatdruk zorgt er inderdaad voor dat lucht niet naar binnen kan. Echter deze vaatdruk is niet zo groot en bedraagt op het niveau van het hart ongeveer 5 cm H2O. Laat je iemand met zo'n bloeding nu liggen en verhoog je het been nu ruim boven het hart ontstaat er, in ieder geval theoretisch een kans op luchtaanzuiging. Dit lijkt mij nu in de praktijk niet zo snel een probleem, zeker niet als je rekening houdt met de vaak wat hogere drukken waar patiënten met veneuze insufficiëntie last van hebben, maar om het als complete onzin af te doen...  :-\

Bij operatieve ingrepen aan de hersenen is het, afhankelijk van de positie van de patiënt, overigens iets waar wel serieus rekening mee wordt gehouden en ook bij trauma boven het niveau van het hart moet je het in je achterhoofd houden, het wordt echter vaak gemist.


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #3 Gepost op: 10 juni 2009, 14:22:22
Zo, jij bent stellig....  ::)

Ten eerste bloedt een spatader meestal een stuk heftiger en langer dan een 'normale' aderlijke bloeding. Dit komt onder andere door de verhoogde druk die meestal heerst in het veneuze systeem bij mensen met spataders (spataders zijn een immers uiting van een dysfunctie in het veneuze systeem). Daarnaast is de bloedstroom groter, normaliter wordt slechts 10% van het bloed uit de benen door het oppervlakkige veneuze (aderlijke) systeem afgevoerd, de rest wordt door dieper gelegen vaten afgevoerd. Bij spataderen wordt echter door diverse oorzaken meer bloed uit het diepe systeem naar het oppervlakkige systeem gestuurd. Dan is er nog het probleem van de verstoorde vasoconstrictie (dichtknijpen van vaten) bij spataderen waardoor de bloeding heftiger is. En als laatste functioneren de hoger gelegen kleppen niet waardoor niet alleen van onder bloed komt maar er ook bloed vanuit de 'verkeerde' kant terug kan stromen en lekker mee gaat doen met de bloeding. Dit alles tezamen zorgt er dus voor dat een spataderlijke bloeding een stuk heftiger kan verlopen dan een 'normale' bloeding.

Ten tweede wat betreft lucht aanzuigen. Normaliter zal dit inderdaad niet gebeuren, de vaatdruk zorgt er inderdaad voor dat lucht niet naar binnen kan. Echter deze vaatdruk is niet zo groot en bedraagt op het niveau van het hart ongeveer 5 cm H2O. Laat je iemand met zo'n bloeding nu liggen en verhoog je het been nu ruim boven het hart ontstaat er, in ieder geval theoretisch een kans op luchtaanzuiging. Dit lijkt mij nu in de praktijk niet zo snel een probleem, zeker niet als je rekening houdt met de vaak wat hogere drukken waar patiënten met veneuze insufficiëntie last van hebben, maar om het als complete onzin af te doen...  :-\

Bij operatieve ingrepen aan de hersenen is het, afhankelijk van de positie van de patiënt, overigens iets waar wel serieus rekening mee wordt gehouden en ook bij trauma boven het niveau van het hart moet je het in je achterhoofd houden, het wordt echter vaak gemist.

http://www.ehboforum.nl/index.php?topic=2796.0


En ja ik kom uit brabant, ik gebruik soms spreektaal :P maar de conclusie blijft hetzelfde: In een ehbo-setting is er geen kans op luchtembolie bij een bloederende spatader. Ik heb niet gezegd dat een spatader wel of niet niet ernstiger bloedderdt dan een normale bloeding ;)


PS: Bloedereert klinkt ook wel leuk ;D
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #4 Gepost op: 10 juni 2009, 17:57:11
By the way,

Wat is een "Spataderlijke Oefening?"

Expert.


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #5 Gepost op: 10 juni 2009, 21:39:56
By the way,

Wat is een "Spataderlijke Oefening?"

Expert.

Lees het eerste bericht.
Hierin staat dat het om een LOTUS slachtoffer ging.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #6 Gepost op: 10 juni 2009, 21:58:27
Wat Expert, m.i. bedoelt is dat de titel,  Gevaren van Spataderlijke oefening, een beetje vreemd/lachwekkend is.

Want is dat een oefening van een spatader????

Verder gaat de vraag niet over de casus door de lotus en de oefening, maar over de spataderlijke bloeding.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 10 juni 2009, 22:01:35
ff topic titel aangepast  ;)


bdneema

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Reactie #8 Gepost op: 11 juni 2009, 14:01:03
Bedankt voor het aanpassen. Ik was waarschijnlijk niet helemaal wakker meer toen ik deze topic startte. :|

uit de reacties begrijp ik nu dat de kans op een luchtembolie bij een spataderlijke bloeding minimaal is en tijdens de hulpverlening niet echt rekening mee gehouden hoeft te worden.
Rode Kruis de Baronie (Breda), EX-SIGMA Breda, Lid noodhulp team MWB, EHBO instructeur, Lid van reddingsbrigade Breda en BHV-er


Kaktus

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
Reactie #9 Gepost op: 14 juni 2009, 23:03:27
Laatst is er een politieonderzoek gestart in het huis van een patiënt met een spataderlijke bloeding.
Dit was een beginnend dementerende dame die thuis een spataderlijke bloeding heeft opgelopen.
Deze mw is door een medewerkster van de thuiszorg aangetroffen. Verminderd aanspreekbaar, in een huis waar in verschillende ruimtes behoorlijk wat bloed lag.
Hierdoor is er eerst uitgegaan van een overval waarbij geweld is gebruikt, en is de politie een onderzoek gestart.
Later bleek dat mw waarschijnlijk door stoten het been en de spatader open heeft gehaald, en mede door de dementie niet wist wat te doen. Daarom nog in verschillende kamers is geweest.

Wat ik me verder afvraag "Hoe lang blijft een spataderlijke bloeding bloeden?".
Ik weet niet hoe lang het blijft bloeden, maar wel dat er veel bloedverlies op kan treden.