SOS-arts: binnen uur op de stoep

Auteur Topic: SOS-arts: binnen uur op de stoep  (gelezen 27259 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kanarie

  • Gast
Reactie #50 Gepost op: 11 oktober 2009, 20:22:20
Is dat zo? Zijn er in Nederland teveel huisartsen? Ik weet het niet hoor; heb je een bron voor mij?


pietjepukkerigG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #51 Gepost op: 12 oktober 2009, 13:50:22
Is dat zo? Zijn er in Nederland teveel huisartsen? Ik weet het niet hoor; heb je een bron voor mij?

Ik heb het niet over teveel huisartsen, ik heb het over een overdaad aan waarnemend huisartsen. Waarnemend huisartsen die nu al diensten overnemen van gevestigde huisartsen, waardoor er in mijn ogen geen angst hoeft te zijn dat de dienstenpoel ontoereikend zou worden. Zie ook de highlight.


Kanarie

  • Gast
Reactie #52 Gepost op: 12 oktober 2009, 16:18:26
Maar wie neemt de diensten dan over die de waarnemend huisartsen nu doen? Ik mag aannemen dat de gevestigd huisartsen van wie ze deze diensten overnemen, er een reden voor hebben om deze diensten niet zelf te doen.
En ik neem ook aan dat het de bedoeling is dat de 24-uurs bereikbaarheid van huisartsen(posten) gewoon blijft bestaan náást de SOS-artsendienst.


pietjepukkerigG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #53 Gepost op: 12 oktober 2009, 16:30:36
Maar wie neemt de diensten dan over die de waarnemend huisartsen nu doen? Ik mag aannemen dat de gevestigd huisartsen van wie ze deze diensten overnemen, er een reden voor hebben om deze diensten niet zelf te doen.
En ik neem ook aan dat het de bedoeling is dat de 24-uurs bereikbaarheid van huisartsen(posten) gewoon blijft bestaan náást de SOS-artsendienst.

:) ja, luxe. Daarnaast zijn er te weinig diensten beschikbaar voor de beschikbare waarnemend huisartsen (vandaar: overdaad). Bovendien denk ik dat een dergelijke structuur zowel huisartsenpraktijken als -posten langzaamaan ontlasten. Als de HAP deze dienst nu eens actief inzet om zich te kunnen weren tegen de 'onzin'-consulten en -visites, dan neemt de werkdruk daar af, kunnen ze het wellicht af met minder artsen. En tot slot, wie zegt dat ik perse een huisarts aan mijn bed wil hebben voor simpele medische vragen? Is een basisarts niet voldoende toegelegd om een eenvoudige buikpijn, of een griepje bij een kind te diagnosticeren en te behandelen?

Stelling: een scherpe samenwerking tussen SOS-arts en HAP leidt tot een lagere werkdruk op de HAP en kan kostenbesparend werken.
Stel je een volgende casus voor; er belt iemand met iets onnozels (althans, zo wordt het door de gezamenlijke (!) triage bepaald, de assistente zegt dat een dergelijke situatie ofwel bij de eigen huisarts (morgen) thuishoort, ofwel tegen betaling bij de SOS arts. Of andersom; er belt iemand met iets ernstigers, de gezamenlijke triage adhv de NHG leidt tot een consult, waarbij de SOS arts dus niet hoeft te komen (het consult of de visite wordt immers aangeboden door de HAP en is dus 'kosteloos' (verzekerd)). Zo kunnen beide diensten elkaar ondersteunen; de SOS arts is er alleen voor zaken die medisch gezien niet relevant zijn voor de HAP en biedt tegelijkertijd de HAP dus een 'uitweg' om de pa. toch te kunnen verwijzen naar een ander dan hun eigen ha. Nu komen dergelijke patiënten veelal alsnog (door aandringen, 2e call principe van NHG etc) bij de HAP terecht en kosten ze de samenleving dus (onterecht) geld.


Kanarie

  • Gast
Reactie #54 Gepost op: 13 oktober 2009, 09:36:16
Misschien is er een reden voor die luxe, zoals in plaats van diensten, gewoon de hele week overdag beschikbaar zijn... of een huisarts die graag een 36-urige werkweek wil omdat hij de 50 is gepasseerd en de nachtdiensten niet meer trekt? Als de waarnemend huisartsen hun ei (werkuren) niet kwijt kunnen in de uren die ze draaien voor de normale huisartsenzorg, kunnen ze dat best aanvullen met bv. een SOS-dienst. Maar nu impliceer je weer dat we een fors huisartsenoverschot hebben in Nederland. Is dat echt zo?

Verder stelt de initiatiefnemer van de SOS-dienst dat hun artsen minimaal huisartsenniveau hebben, dus dat jij persoonlijk ook best een basisarts aan je bed wilt hebben, doet niet terzake.

In jouw triagevoorbeeld wordt de SOS-dienst aangestuurd door de reguliere huisartsenzorg. Zij bepalen naar welke patiënt de HAP iemand stuurt en naar welke patiënten de SOS-arts gaat. Voor zover ik kan opmaken uit voorgaande persberichten is ook dat niet het idee van de initiatiefnemer.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #55 Gepost op: 17 oktober 2009, 23:39:51
Overwegen er toevallig leden of mensen het forum lezen te gaan werken bij deze dienst?  ??? :)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #56 Gepost op: 6 november 2009, 14:41:48
Gaat het nog steeds door? ???


HAP-14

  • Huisartsenchauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 169
Reactie #57 Gepost op: 18 februari 2010, 02:34:25
het is alweer even een tijdje geleden dat er over dit onderwerp is gesproken, denk slinger het maar weer eens omhoog.

Wie weet hier meer over, is het project gestart of inmiddels al weer ter ziele.
Heb nog geen reclame gezien of uberhaupt iets gehoord over dat men kan bellen met de sos arts voor medische hulp.

Wie o wie weet er meer over of heeft er meer informatie over.

Groeten
HAP-14 (Michael)
Heb ik eindelijk de zin van het leven in elkaar gepuzzeld, zijn er nog 3 schroefjes over.


Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #58 Gepost op: 4 maart 2010, 01:45:20
Deze dienst is van start gegaan. In de rood gekleurde gebieden. En ze werken vooralsnog niet met chauffeurs, noch zijn de auto's voorzien van ambulancestriping.

De tijd zal het ons leren....


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #59 Gepost op: 4 maart 2010, 09:53:53
Ik las in een van de persberichtjes die hier eerder gepost was dat ze ter plekke kunnen inloggen in het EPD. Dan zeg ik: welk EPD? Dat is er nog niet en zal ook nog wel even duren. De HAP is al afhankelijk van de eigen huisarts om een overdracht te krijgen, dus ik vraag me af hoe een SOS arts dit oplost.

Verder hoor ik niks van ze in Amsterdam terwijl dit wel een regio van ze zou moeten zijn. Geen reclame, geen persberichten op AT5....