SOS-arts: binnen uur op de stoep

Auteur Topic: SOS-arts: binnen uur op de stoep  (gelezen 27275 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #30 Gepost op: 9 september 2009, 18:56:09
Als ik het goed begrijp, wil je mensen gewoon zelf laten betalen voor hun zinloze medische vragen. Da's de enige reden die ik uit je hele verhaal kan halen. Patienten hebben alleen doorgaans geen flauw idee wat spoedeisend is. De een loopt met een pneumonie nog dagen rond, de ander belt bij iedere verkoudheid. (Goede) triage aan de telefoon is daarvoor een van de weinige goede/goedkope oplossingen.
Dat patienten tegenwoordig 'mondig' of zelfs agressief zijn is een probleem dat niet opgelost moet worden met een dokter die dan maar gewoon een onzinnige rit rijdt. Ik zou die dokter ook niet willen zijn, binnen twee dagen hang ik dan mijn stethoscoop aan de wilgen. (Onbekend spreekwoord in het ziekenhuis: Als er een vrije middag dreigt, komt er altijd een flutconsult)

Daarbij zie je huisartsen als specialist en niet voor huis, tuin en keukenvraagjes. Daarin heb je gelijk en dat staat absoluut niet ter sprake. Echter, zij zijn er ook/juist voor huis, tuin en keukenvragen. Dat deze niet in het midden van de nacht moeten worden gesteld, is een logica die bij sommige mensen gewoon ontbreekt. Maar dat probleem los je niet op door een compleet systeem op te zetten van wissewasjes-artsen. Patienten die bellen met vragen die niet spoedeisend zijn, moeten gewoon terugverwezen worden naar hun eigen huisarts. Die is 'specialist kleine huis-tuin-en-keuken geneeskunde dingetjes'... wat je daar dan ook mee bedoelt? ???

Wat jouw voorstel is, is een compleet systeem opzetten voor artsen die onnodige dingen doen om de kosten niet op de maatschappij te verhalen. Ik vind dat een slecht idee en zonde van de mankracht.
Patient-educatie, goede telefonische triage en een goed IT-systeem zijn zinner investeringen.
Arts  www.alphalog.nl


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #31 Gepost op: 9 september 2009, 20:42:35
Patienten hebben alleen doorgaans geen flauw idee wat spoedeisend is. De een loopt met een pneumonie nog dagen rond, de ander belt bij iedere verkoudheid. (Goede) triage aan de telefoon is daarvoor een van de weinige goede/goedkope oplossingen.

Daar geef ik Delta groot gelijk in.

Als men belt naar de HAP komt men eerst in een menu terecht waar wordt gevraagd een '1' in te drukken zodra het levensbedreigende spoed betreft. Het verbaast mij en ieder op de HAP vaak wanneer men die '1' indrukt voor alle huis-tuin en keukenkwaaltjes waar eerder van gesproken werd. Ondertussen is de lijn bezet en wil men graag in discussie met de triage-assistent.


pietjepukkerigG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #32 Gepost op: 16 september 2009, 15:25:07
Het was ook niet voor niets een stok > hoenderhok post :-)

Patient-educatie, goede telefonische triage en een goed IT-systeem zijn zinner investeringen.

Waar komt dat 'een goed IT-systeem' zo opeens vandaan? Om wat te voorkomen of te verbeteren?

Overigens denk ik dat er qua telefonische triage al voldoende gedaan wordt, de opleiding van HAP assistentes (wat mij betreft een totaal andere beroepsgroep dan de 'gewone' doktersassistente) is al aangescherpt, er wordt gewerkt volgens NHG standaarden en HAAK methodes om gesprekken volgens een strak protocol te laten verlopen. Mijns inziens heeft de HAP assistente geen verbeterde triage nodig, maar een stok om de patiënten mee terug naar huis te meppen. En zolang iedere patiënt op de HAP geholpen wordt (NHG erkent '2e call' acceptatie; dus drammen helpt gewoon en wordt beloond met een consult) is het laten betalen voor onzinnige consulten geen slechte tussenoplossing. Utopie is een juiste triage, maar als iemand toch wil komen .. laat hem maar lappen. En aangezien de HAP daar niet voor bedoeld is, waarom dan niet een dienst als de SOS arts?


pietjepukkerigG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #33 Gepost op: 16 september 2009, 15:26:19
Daar geef ik Delta groot gelijk in.

Als men belt naar de HAP komt men eerst in een menu terecht waar wordt gevraagd een '1' in te drukken zodra het levensbedreigende spoed betreft. Het verbaast mij en ieder op de HAP vaak wanneer men die '1' indrukt voor alle huis-tuin en keukenkwaaltjes waar eerder van gesproken werd. Ondertussen is de lijn bezet en wil men graag in discussie met de triage-assistent.

Verbazingwekkender is het feit waarom de lijn (of het drukken van de 1) de patiënt niet direct doorverbindt met de 112 centrale. Levensbedreigende spoed hoort toch überhaupt niet bij de HAP thuis?


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #34 Gepost op: 16 september 2009, 17:09:43
Waarschijnlijk precies om de reden die hier boven staat. Overigens is spoed binnen de huisartsenzorg iets waar je binnen 30-60 minuten heen moet, dus de definitie ligt wat anders. Als het peracute spoed blijkt te zijn wordt de ambulance alsnog ingeschakeld, maar niet direct doorverbinden bespaard de 112 meldkamer heel veel verkoudheidjes ;)
Arts  www.alphalog.nl


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #35 Gepost op: 16 september 2009, 20:49:36
"Een SEH verdient geld per pa., een HAP niet en heeft dus ook niet de dringende behoefte om veel patiënten te zien."

Nee, dat klopt niet helemaal. De HAP krijgt geld van de verzekering(en) en overheid(?) buiten de patienten om, maar ook per geziene patient. Tarieven gemiddeld €25 voor telefonisch consult, €80 voor consult, €120 voor visite. Hoeveel daarvan rechtstreeks naar de HAP gaat weet ik echter niet. Verder zelf even geen mening, maar puur ter aanvulling voor de discussie die ik wel volg.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #36 Gepost op: 16 september 2009, 21:35:56
Nee, dat klopt niet helemaal. De HAP krijgt geld van de verzekering(en) en overheid(?) buiten de patienten om, maar ook per geziene patient. Tarieven gemiddeld €25 voor telefonisch consult, €80 voor consult, €120 voor visite. Hoeveel daarvan rechtstreeks naar de HAP gaat weet ik echter niet. Verder zelf even geen mening, maar puur ter aanvulling voor de discussie die ik wel volg.

Deze bedragen gelden voor patiënten buiten het verzorgingsgebied, verzekerde patiënten uit het verzorgingsgebied vallen onder een lumpsum.


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #37 Gepost op: 17 september 2009, 08:55:55
Deze bedragen gelden voor patiënten buiten het verzorgingsgebied, verzekerde patiënten uit het verzorgingsgebied vallen onder een lumpsum.

Ja, inderdaad, sorry, dat had ik er bij moeten schrijven.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #38 Gepost op: 17 september 2009, 16:31:01
Utopie is een juiste triage, maar als iemand toch wil komen .. laat hem maar lappen. En aangezien de HAP daar niet voor bedoeld is, waarom dan niet een dienst als de SOS arts?

Juiste triage is niet de utopie, de utopie zijn patienten die je aan de telefoon gerust kan stellen. En waarom er geen SOS arts moet komen om de nutteloze ritten te rijden heb ik al vrij uitgebreid bespoken.

Maar... je lijkt toch je zin te krijgen: vanaf binnenkort moeten mensen zelf hun SEH bezoek betalen als ze geen verwijsbrief hebben gekregen van de huisarts... aldus Klink.
Arts  www.alphalog.nl


pietjepukkerigG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #39 Gepost op: 17 september 2009, 16:51:07
Juiste triage is niet de utopie, de utopie zijn patienten die je aan de telefoon gerust kan stellen.

Je kan toch alleen een patiënt aan de telefoon geruststellen als je degelijke triage hebt toegepast? Triage is, in mijn ogen dan, utopie omdat je mensen kunt inschalen en kunt helpen te verwijzen naar de juiste instantie (eigen ha, HAP, SEH, ambulance als ze zelf niet mogen rijden, crisisdienst, etc, etc).

Maar... je lijkt toch je zin te krijgen: vanaf binnenkort moeten mensen zelf hun SEH bezoek betalen als ze geen verwijsbrief hebben gekregen van de huisarts... aldus Klink.

Dat is niet mijn zin, maar versterkt wel een vraag om SOS artsen. Marktwerking is lang niet altijd zo vervelend.