Sanquin / Bloedbank / NTS / MET-R

Auteur Topic: Sanquin / Bloedbank / NTS / MET-R  (gelezen 212648 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Defflynn

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #210 Gepost op: 20 maart 2011, 18:18:54
@ Vroemvroem. : De vermelde bijzonderheid is door mij aan Laurens verteld. Wettelijk gezien zijn dit gewoon taxi's die gebruik mogen maken van OGS en voorzien zijn van striping. Volgens de definitie van "Ambulance" is dit geen ambulance. Dat deze auto's blauwe kenteken platen hebben is niet geheel belasting technisch aangezien een "echte" ambulance ook diverse vrijstellingen heeft. Dit heeft te maken doordat deze auto niet onder de Wet Ambulance Vervoer (WAV) vallen. Een ambulance , rapid responder, first responder of hoe je het ook wil noemen vallen onder een CPA/MKA/RAV waarbij een vergunning verleent is om spoedeisende/1elijns hulpverlening te verlenen. Deze auto's worden direct aangestuurd door de meldkamer die onder deze vergunning werkt. HAP auto's , NTS auto's e.d. worden niet door vergunninghoudende meldkamers aangestuurd en vallen daardoor niet onder de WAV ondanks dat ( in het geval van de HAP auto's ) er wel aan spoedeisende / 1e lijns hulpverlening wordt gedaan. En aangezien ze deze auto's toch onder een wet moesten stoppen is dit de Wet Personenvervoer (WP2000) geworden. Met alle gevolgen van dien : >:D. Dit is ook de reden dat bij sommige HAP's wel met gele platen worden gereden omdat deze auto's in dienst zijn van een RAV. Het argument van personenvervoer in een NTS/TT auto is misschien terecht.(Collega's en ik denken daar anders over, maar goed). Je kan het taxivervoer noemen, maarja als je ziet wat chauffeur Henk allemaal moet regelen kan je nou ook niet echt taxiwerk noemen.

@Enrique : Deze auto wordt tijdelijk ingezet voor NTS/TT. Ik dacht dat er zowel het Witte Kruis als het Medi-Expresse logo opstonden klein, maar weet het niet zeker. De chauffeur/eigenaar van deze auto is trouwens de directeur van Witte Kruis Transplant en Medi-Expresse.


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #211 Gepost op: 20 maart 2011, 21:17:17
Ik kwam deze vandaag (met pitje) tegen op de A28 bij het UMC Utrecht. Helaas op de andere rijbaan. In het voorbijrijden dacht ik te zien dat er geen Witte Kruis stickers meer linksachter op de wagen zaten. Iemand die hier uitsluitsel over kan geven (liefst met foto's)?

Hij stond vrijdag nog gewoon in de Mangaanstraat (WK/Medi-Expresse)
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #212 Gepost op: 20 maart 2011, 21:59:36
Defflyn en strongbow: dank! Ik hou me aanbevolen als jullie een blik willen werpen (voorzichtig) als jullie die wagen weer zien  O0
greetz,  Enrique


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #213 Gepost op: 22 maart 2011, 17:29:37
Citaat
De vermelde bijzonderheid is door mij aan Laurens verteld. Wettelijk gezien zijn dit gewoon taxi's die gebruik mogen maken van OGS en voorzien zijn van striping. Volgens de definitie van "Ambulance" is dit geen ambulance. Dat deze auto's blauwe kenteken platen hebben is niet geheel belasting technisch aangezien een "echte" ambulance ook diverse vrijstellingen heeft. Dit heeft te maken doordat deze auto niet onder de Wet Ambulance Vervoer (WAV) vallen. Een ambulance , rapid responder, first responder of hoe je het ook wil noemen vallen onder een CPA/MKA/RAV waarbij een vergunning verleent is om spoedeisende/1elijns hulpverlening te verlenen.

Je haalt nu verschillende dingen door elkaar. Wettelijk gezien is het én een ambulance, én een taxi. Het is maar net welke wet je bekijkt. Volgens het Min. BZK is dit gewoon een ambulance, net zoals de piketwagens, rapid responders etc. etc. Maar een andere wet; de 'belastingwet' zegt dat een ambulance een voertuig is wat gebruikt wordt voor vervoer van gewonden en zieken (Wet op de Motorrijtuigenbelasting, artikel 71, lid 1, onderdeel A.) De NTS voertuigen voldoen hier dus niet aan, want het gaat om spoedeisend vervoer van transplantatieorganen of transplantatieteams. Om dat toch goedkoop uit te zijn, is het onder de taxiwetgeving geschoven. Een slimme zet, want het zijn handen vol geld Daarnaast heeft het niets mee te maken of het een primair hulpverleningsvoertuig is of niet. Als ik naar de striping kijk, is dit het namelijk wel, want anders zou er secundaire striping gevoerd moeten worden...

Citaat
Je kan het taxivervoer noemen, maarja als je ziet wat chauffeur Henk allemaal moet regelen kan je nou ook niet echt taxiwerk noemen.

Misschien ben ik wat onduidelijk geweest; ik wil het werk van de chauffeurs zeker niet vergelijken met taxiwerk. Het mag dan onder dezelfde (taxi-)wetgeving vallen, maar een NTS-chauffeur lijkt mij beter getraind op het rijden.


V-V

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 83
Reactie #214 Gepost op: 22 maart 2011, 19:23:06
Niet alle HAP wagens zijn taxi voertuigen,in mijn regio Brabant Zuid Oost word het vervoer gedaan door de GGD en dus voorzien van gele platen.
Blauwe platen is alleen als het voertuig onder de wet personenvervoer valt zoals in Maastricht waar Taxi Brull het huisartsenvervoer doet.
Taxi Brull doet al 3 jaar niet meer het huisartsenvervoer in Maastricht.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #215 Gepost op: 4 april 2011, 18:35:12
Bij Amstra in Geldermalsen staat een nieuwe V70, gestickerd en wel, klaar (nog geen signalering erop). Tbv de Nederlandse Transplantatie Stichting (Transplantatieteam - Orgaantransport).



Soort voertuig: Reservevoertuig
Merk voertuig: Volvo
Roepnummer: -
Regio: Nederland
Dienst: Orgaantransport / Transplantatieteam
Bijzonderheden: De NTS-stickers zijn er inmiddels weer vanaf
greetz,  Enrique


kuipje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 418
  • Aspirant Basispolitiezorg
Reactie #216 Gepost op: 4 april 2011, 18:42:40


Soort voertuig: Reservevoertuig
Merk voertuig: Volvo
Roepnummer: -
Regio: Nederland
Dienst: Orgaantransport / Transplantatieteam
Bijzonderheden: De NTS-stickers zijn er inmiddels weer vanaf
Word deze voor het Witte Kruis of voor iets anders? En waarom wordt zo'n nieuwe wagen niet op de eerste uitruk gezet, ter vervanging van de al oudere Mercedesen en BMW's??? ;D


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #217 Gepost op: 4 april 2011, 18:44:55
Word deze voor het Witte Kruis of voor iets anders? En waarom wordt zo'n nieuwe wagen niet op de eerste uitruk gezet, ter vervanging van de al oudere Mercedesen en BMW's??? ;D
Kijk eens twee pagina's terug... daar staat dezelfde vraag én het antwoord.  8)
greetz,  Enrique


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #218 Gepost op: 11 april 2011, 22:19:12


Dienst: Medisch Spoed Transport
Roepnummer: MET 025
Kenteken: 28-BN-LG
Soort voertuig: Orgaantransportvoertuig
Merk & type: Renault Megane Estate
Bijzonderheden: Geen (zichtbare) signalering.
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #219 Gepost op: 11 april 2011, 23:56:52
Ik weet niet van wanneer die foto is, maar ik ben afgelopen weekend een gelijk voertuig tegen gekomen, met volgens mij een Hella zwaailamp er op in Leimuiden (N207)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !