Braakreflex bij bewusteloosheid.

Auteur Topic: Braakreflex bij bewusteloosheid.  (gelezen 2633 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Gepost op: 4 juni 2009, 22:15:18
Er is mij ooit verteld dat er bij een bewusteloos SO heel vaak een braakreflex is.
Ik heb ook in mijn cursus en van collega's ervaringsverhalen hierover gehoord. Ze hadden nog niets gedaan en het SO begint al te braken.

Kunnen jullie mij uitleggen waardoor die reflex ontstaat?




RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #1 Gepost op: 5 juni 2009, 09:33:27
Kort gezegd, wordt de braakreflex aangestuurd door het braakcentrum in de hersenen.
Dit braakcentrum kan reageren op verschillende vormen van prikkels (o.a zuurstofgebrek, chemische stoffen en bedorven voedsel).
Dit gebeurt geheel vanzelf, dus zonder bewuste aansturing, daarom heet het ook een reflex.

Aangezien bij de bewusteloze ook een ontspanning van de kringspier bij de ingang van de maag plaatsvindt, en er door zuurstofgebrek een prikkeling van het braakcentrum kan plaatsvinden is het dus mogelijk dat er door een reflexmatige samentrekking van de maag, de inhoud hiervan naar buiten wordt gewerkt.

Een andere mogelijkheid is dat het slachtoffer net pas bewusteloos is geraakt óf net weer op de grens bij bij bewustzijn komen zit, ook dan is het mogelijk dat, op het oog, spontaan braken voorkomt.

Ruud