Informatiebehoefte voor Hulpverleningsprocedures

Auteur Topic: Informatiebehoefte voor Hulpverleningsprocedures  (gelezen 4351 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Afstudeerder

  • Gast
Gepost op: 19 juni 2009, 14:39:31
Goeiedag,

Momenteel ben ik bezig met het afstuderen voor mijn opleiding Communication & Multimedia Design.
Mijn opdracht is om een applicatie te ontwikkelen waarmee hulpverleners (in opleiding) in een virtueel omgeving kunnen trainen op gebied van communicatie tussen hulpdiensten om een calamiteit te verhelpen.

Hiervoor ben ik op zoek naar relevant informatie over het hulpverleningsproces en onderling communicatie, voornamelijk tot aan GRIP Niveau 2/3.
Alle bijgedragen informatie kan mogelijk voor mij van nut zijn. Als iemand weet waar ik informatie hierover kan vinden zou ik graag dit willen weten.
Kortom: Welke communicatie vindt er plaats (of heeft plaatsgevonden) bij een ongeluk dat GRIP2 bereikt?

Wat ik momenteel begrijp is dat er signalering van het ongeluk gedaan wordt (hetzij via 112 of videocamera's denk aan tunnels)
Er komt dan een CoPI en die stuurt weer de Politie, Brandweer en GHOR ploegen aan.
Wat ik ook moet weten is hoe de meldkamers hierbij betrokken zijn.

ik hoop dat jullie mij hulp kunnen verlenen :)
Bedankt voor het lezen.




Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #1 Gepost op: 19 juni 2009, 14:46:04
Over GRIP kun je hier veel vinden. ;)
343, never forget.


Afstudeerder

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 19 juni 2009, 16:52:46
Over GRIP kun je hier veel vinden. ;)

Bedankt voor de link ik had de GRIP niveaus gezien (ook de Referentiekader GRIP) dit geeft een duidelijk beeld tussen de verschillen in niveaus.
Ik heb ook een draaiboek "Tunnelboekje voor Zwaailichten". Hierin staan een aantal scenario's m.b.t. GRIP niveau en handelingen.

Hier staat alleen niet in wanneer iets niet duidelijk is contact op nemen met... Wie houdt overzicht over het hele ongeluk is dit de CoPI of OT?
en wie bepaalt waar de gewonden nest gelocaliseerd wordt?

Wat zijn de verschillen tussen CTPI, CORT of CoPI? (zijn die er wel?)

In geval dat het C2000 systeem overbelast raakt (zoals gebeurde bij de Schiphol Turkish Airlines Crash) hoe wordt er dan gecommuniceerd?

Alvast een sorry voor mijn uitbundig gevraag...


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #3 Gepost op: 19 juni 2009, 17:12:29
Wat ik momenteel begrijp is dat er signalering van het ongeluk gedaan wordt (hetzij via 112 of videocamera's denk aan tunnels)
Er komt dan een CoPI en die stuurt weer de Politie, Brandweer en GHOR ploegen aan.
Wat ik ook moet weten is hoe de meldkamers hierbij betrokken zijn.

Camera's in een tunnel detecteren meestal niet de feitelijke ongevallen maar werken in combinatie met bijv. een systeem wat de snelheid van de voertuigen die door de tunnel rijden detecteerd. Op het moment dat er een voertuig in de tunnel langzaam gaat rijden of stil komt te staan (bij een aanrijding) zien deze 'slimme' camera's het en waarschuwen de wegverkeersleider (wvl) die de tunnel op dat moment bediend. Vaak draaien de camera's in de buurt dan ook naar het ongeval zodat een goed beeld kan worden gevormd van het ongeval.

Wanneer een ongeval is gedetecteerd heeft de wvl vaak een directe lijn (Vanuit de verkeerscentrale) met de meldkamer hulpdiensten en geeft het ongeval door waarop de meldkamer hulpdiensten de hele hulpverlening gaat opstarten. Er zal dan contact blijven tussen de beide personen zodat ze van elkaar weten wie wat moet/kan doen.

Maar dit zal niet gelijk een GRIP situatie betekenen. (maar zie hiervoor ook het verhaal van de GRIP's).

Succes ermee en we zien het resultaat wel. :)


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #4 Gepost op: 19 juni 2009, 17:37:24
Hier staat alleen niet in wanneer iets niet duidelijk is contact op nemen met... Wie houdt overzicht over het hele ongeluk is dit de CoPI of OT?
en wie bepaalt waar de gewonden nest gelocaliseerd wordt?
Wie het overzicht houdt hangt af van het GRIP-niveau:

Bij elk GRIP-niveau is de samenstelling grootschaliger. Het team bestaat uit officieren van de drie hulpdiensten, de burgemeester en de MOV'ers (Medewerker Openbare Veiligheid). Bij hogere GRIP-niveaus komen er meerdere en 'hogere' officieren en eventueel de Commissaris van de Koningin.

Wat zijn de verschillen tussen CTPI, CORT of CoPI? (zijn die er wel?)
Het CoPI komt altijd ter plaatse bij een GRIP, dit is de naam van het team. Het CoRT is hier een andere naam voor. In Haaglanden gebruikt men de term CTPI (Coördinatieteam Plaats Incident). Wat wel belangrijk is om te weten is het ROT (Regionaal Operationeel Team), dit zijn enkel functionarissen van hulpdiensten die het incident op afstand coördineren (bijvoorbeeld in de alarmcentrale, in een daar voor ingerichte ruimte). Dit gebeurd in overleg met het CoPI/CoRT/CTPI.

In geval dat het C2000 systeem overbelast raakt (zoals gebeurde bij de Schiphol Turkish Airlines Crash) hoe wordt er dan gecommuniceerd?
De kans hier op is natuurlijk vrij klein, ik weet ook niet of het netwerk echt overbelast is geweest. Het netwerk is nog redelijk nieuw, en mogelijk zitten er ook nog steeds kinderziektes in. Dit soort dingen gebeuren, er kan dan worden teruggevallen op mobiel telefoonverkeer. Het oude analoge communicatienetwerk is in de meeste regio's niet meer in gebruik.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is voor je. ;)
343, never forget.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #5 Gepost op: 19 juni 2009, 17:54:46
Wie het overzicht houdt hangt af van het GRIP-niveau:

Bij elk GRIP-niveau is de samenstelling grootschaliger. Het team bestaat uit officieren van de drie hulpdiensten, de burgemeester en de MOV'ers (Medewerker Openbare Veiligheid). Bij hogere GRIP-niveaus komen er meerdere en 'hogere' officieren en eventueel de Commissaris van de Koningin.

Het CoPI komt altijd ter plaatse bij een GRIP, dit is de naam van het team. Het CoRT is hier een andere naam voor. In Haaglanden gebruikt men de term CTPI (Coördinatieteam Plaats Incident). Wat wel belangrijk is om te weten is het ROT (Regionaal Operationeel Team), dit zijn enkel functionarissen van hulpdiensten die het incident op afstand coördineren (bijvoorbeeld in de alarmcentrale, in een daar voor ingerichte ruimte). Dit gebeurd in overleg met het CoPI/CoRT/CTPI.

De kans hier op is natuurlijk vrij klein, ik weet ook niet of het netwerk echt overbelast is geweest. Het netwerk is nog redelijk nieuw, en mogelijk zitten er ook nog steeds kinderziektes in. Dit soort dingen gebeuren, er kan dan worden teruggevallen op mobiel telefoonverkeer. Het oude analoge communicatienetwerk is in de meeste regio's niet meer in gebruik.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is voor je. ;)

Ik weet niet waar je deze kennis vandaan haalt, maar er klopt in ieder geval weinig van. Als je post, doe het dan goed.

De MOV'er (of AOV'er of ARB) zit niet standaard in een CoPI, laat staan de burgemeester. Deze laatste zit alleen in een BT (GRIP 3).
De CdK komt bijv. ook nooit in een crisisteam van een regio (gelukkig maar), maar blijft in zijn eigen PCC.
CoPI is de landelijk meest gebruikte (en afgesproken) term. Oude termen als CoRT en CTPI verdwijnen iig met de Wet op de Veiligheidsregio's (voor zover ze nog gebruikt worden).
Het CoPI coördineert de inzet in het brongebied, het OT de inzet in een effectgebied. Voor de meeste diensten geldt wel degelijk dat hierin hogere officieren zitten dan in het CoPI (met de daarbij behorende bevelstructuur).
Het OT komt bijeen in een Regionaal Crisis Centrum wat niet per sé dichtbij een AC hoeft te zitten.

De "storing" bij de vliegtuigcrash lag aan een tijdelijke overbelasting van de dichtbijzijnde C2000-zendmast door het gebruik van veel en verschillende diensten en daarbij behorende gespreksgroepen.

Verder denk ik niet dat de uitleg van een gemiddelde crisisorganisatie even snel in een topic van een forum is uitgelegd. De basiscursus crisisbeheersing (OCR) duurt niet voor niets ruim 2 dagen...


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #6 Gepost op: 19 juni 2009, 18:01:27
aanvulling voor het COPI, hierin kunnen ook aanvullende diensten aanschuiven die nodig zijn bij de bestrijding van het incident. Hierbij valt te denken aan de OvD-Rail, OvD-Rijkswaterstaat of een bedrijfsdeskundige (en dat is meestal wat anders dan een BHV'er)


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #7 Gepost op: 19 juni 2009, 23:58:02
Conclusie: Er zijn (veel) verschillen per regio. ::)
343, never forget.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,541
Reactie #8 Gepost op: 20 juni 2009, 19:29:48
Conclusie: Er zijn (veel) verschillen per regio. ::)

Als het goed is niet....


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #9 Gepost op: 20 juni 2009, 19:36:16
Als het goed is niet....

Dan is het dus niet goed...

Er zijn op dit moment inderdaad nog wel verschillen per regio, we zien wel dat met de Wet op de Veiligheidsregio en onderliggende besluiten veel zaken worden vastgelegd.

In het Besluit Veiligheidsregio's, artikel 2.1.2 lid 1

Een commando plaats incident bestaat uit:
- leider copi
- Ovd B
- Ovd G
- Ovd P (of marechaussee)
- informatiemanager copi
- voorlichtingsfunctionaris

Op basis van dit besluit kan dus zelfs geconcludeerd worden dat de gemeente (onder de noemer Bevolkingszorg) niet standaard onderdeel uitmaakt van het copi. Over het betrekken van andere dan bovenstaande actoren wordt niet gesproken in het artikel.