betaald worden als taxi chauffeur

Auteur Topic: betaald worden als taxi chauffeur  (gelezen 34192 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #20 Gepost op: 2 juli 2009, 17:01:32
Goh, Rescue, het zit je wel dwars, of niet? Ik vind dat je ook best wel vervelende opmerkingen maakt, dat het maar een kunstje is. Zoals bijna alles in de zorg is het werk een kunstje, maar het menselijk contact de uitdaging. Heb je enig idee wat het werk van HAP-chauffeur inhoud? Met zo'n mooie naam als 'Rescue' zal je zelf ongetwijfeld in de spoedhulpverlening werkzaam zijn en dan zou ik toch een wat meer collegiale houding verwachten. Hoeft niet, maar zou wel fijn zijn. Nogmaals ben ik het deels wel met je eens, maar moet het zo agressief, met al die scheldwoorden?


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #21 Gepost op: 2 juli 2009, 17:43:54
"betaald worden als taxi chauffeur

Dän is dit helemaal een gemakkelijke opmerking..

Rescue,

Ondanks dat we toevallig geen gele plaat mogen rijden door de wet personenvervoer 2000 zijn we nog geen taxichauffeur.

De chauffeur en huisarts vormen samen een team, en het werk van de chauffeur houdt niet op zodra we de plaats van bestemming hebben bereikt. Niet te vergelijken met het vervoer dat taxi's bieden.

Je snapt het niet, of je wilt het niet begrijpen. Je hebt in ieder geval niet geluisterd naar het voorafgaande, maar bent vooral gevallen over een opmerking. Deze opmerking had inderdaad wat genuanceerder gekunt.

Groeten,
 HapAmbu


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #22 Gepost op: 2 juli 2009, 20:10:59
okee
jullie zijn geen taxi-chauffeurs, jullie werden wel betaald als taxi-chauffeurs  

binnenkort worden jullie niet meer betaald als taxi-chauffeur    dan kan die stempel ook weg

ergens in de onderhandelingen is er door de OR of door de bond accoord gegaan met het schrappen van de toelages.

het is altijd zuur als je minder gaat verdienen maar iemand heeft er toestemming voor gegeven die jullie belangen (behoorde te) behartigd(en)

maar je bent altijd vrij te gaan om naar een andere baas te gaan:  take it or leave it


zijn julie nu in dienst van de HAP?? Of van een "werkgever" (dus taxibedrijf)    

als je in dienst bent van een werkgever dan is het HAP verplicht om het Europees aan te besteden,
dan gaan ze waarschijnlijk naar een goedkoop bedrijf.

1 van de 2 betaald jullie, als het de werkgever is dan staat de HAP inprincipe buiten de CAO afspraken.

Ook al zal de HAP meer willen betalen dan is het nog de vraag of dat geld dan bij de chauffeurs terecht komt.................


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #23 Gepost op: 2 juli 2009, 21:53:43
Ten eerste:

Deze opmerking had inderdaad wat genuanceerder gekun t d.

Ten tweede:

Ik kwam een leuk stuk informatie tegen op www.hapkrant.nl dat aansluit op bovenstaande discussie:

"Taxi
Lang niet alle HAP hebben de chauffeurs – al dan niet via een bv-constructie – in dienst. De HAP Rijnmond bijvoorbeeld koopt het vervoer in bij Medi-Job, een onderdeel van de coöperatieve taxivereniging St Job. ‘Maar dat is lang niet overal het geval. Medi Taxi, Medi expresse en MAI verhuren chauffeurs aan de HAP.  Ze worden betaald volgens de taxi CAO omdat het vervoer van huisartsen door de wetgever wordt gezien als personenvervoer in het kader van de Wet Personenvervoer. Sinds kort is in de CAO vastgelegd dat hiernaast een HAP-toeslag wordt gegeven van circa vijftien procent .

  

Oneerlijke beloning probleem
Paul Giesen, huisarts onderzoeker aan de Radboud Universiteit Nijmegen, vindt de ongelijkheid in beloning een probleem. Een landelijke erkenning van de chauffeurs als mobiel medisch hulpverleners – met een bijpassende beloning – zou op zijn plaats zijn, betoogde hij al eerder in deze krant. ‘Maar sinds die tijd is weinig veranderd’, zegt hij nu. ‘Het werk van de chauffeurs heeft ook nog steeds geen politieke aandacht. En de zorgverzekeraars vragen of die chauffeurs wel nodig zijn. Die zijn zo kostbaar. Daar moeten we als huisartsen echt dwars voor gaan liggen. Het systeem loopt goed, dat moeten we niet meer willen omgooien.’
"

Groeten,

HapAmbu


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #24 Gepost op: 3 juli 2009, 10:59:39
Ik ben het absoluut met Paul Giesen eens..

Ik vind dat HAP chauffeurs een andere erkenning moeten krijgen.. En ik ben zeer collegiaal naar HAP Chauffeurs..

Wat ik zeer zeurderig en kinderachtig vind, De term verwend nest.. komt mij direct op lippen...

Zijn de mensen die wel graag de baan willen, hebben, echter als ze de baan hebben, en alle voorwaarden die daarbij horen kennen, (of konden kennen).. Direct gaan klagen dat ze net zoveel worden betaald als taxi-chauffeur..   Dat wist je van te voren..
Dat je vecht voor een betere CAO, en gelijke beloning prima..    Daar start je een FWG-traject voor..

Maar stop met de verongelijkte toontje.. De meesten van jullie zijn als volwassen mensen hun arbeidscontract aangegaan.. En dat was voor velen zeer recent..  Als je wat op termijn wilt veranderen kies dan een juiste weg, sluit je aan via een bond. start een lobby.. etc..

Dat hebben de collega's in de ambulancesector ook gedaan en daar ging voor velen die werkte bij een particuliere dienst wel een jaar of 10 over een..  20 jaar geleden werd een ambulancepleeg en chauffeurs net betaald als een taxi-chauffeur bij sommige diensten...
Die hebben zich bewezen, met een landelijke opleiding..  De ene hap-chauffeur is echt een veredelde taxi chauffeur, en de andere is al vergroeid tot een echte huisarts assistent..   En dat is per werkgever, en zelfs per opdrachtgever verschillend..

Stop met de versimpeling en geklaag, verdiep je in je vak, en verdiep hoe het werkt met CAO's en dat kom een stap verder.. En anders taxi-chauffeur is ook een leuke baan..
Succes..


DF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #25 Gepost op: 3 juli 2009, 12:01:51
Ook voor de gewone taxichauffeur gaan de toeslagen er vanaf, zoals ehbo toeslag en onregelmatigheidstoeslag. Wie wil er dan nog 's nachts werken? Moeten ze in het ziekenhuis eens doen, jongens vanaf vandaag geen toeslagen meer voor nachturen weekendiensten en diensten op feestdagen. Dan zal ik ook tegen die mensen zeggen, tsja je hebt er zelf voor gekozen en als je het niet eens bent flikker je maar op en ga je maar in een viswinkel werken. Zo werkt dat toch niet. Ik ben tevreden met mijn loon en heb nooit gezeurd om een dubbeltje maar het is toch krom dat de hap chauffeurs die in dienst van een taxibedrijf is en de taxichauffeurs die nachtdiensten rijden toch zo een beetje 200 euro gekort worden op het loon, terwijl het huismoedertje overdag een paar uur op een schoolbus rijd voor dezelfde centen.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #26 Gepost op: 3 juli 2009, 12:38:13
Ook voor de gewone taxichauffeur gaan de toeslagen er vanaf, zoals ehbo toeslag en onregelmatigheidstoeslag. Wie wil er dan nog 's nachts werken? Moeten ze in het ziekenhuis eens doen, jongens vanaf vandaag geen toeslagen meer voor nachturen weekendiensten en diensten op feestdagen. Dan zal ik ook tegen die mensen zeggen, tsja je hebt er zelf voor gekozen en als je het niet eens bent flikker je maar op en ga je maar in een viswinkel werken. Zo werkt dat toch niet. Ik ben tevreden met mijn loon en heb nooit gezeurd om een dubbeltje maar het is toch krom dat de hap chauffeurs die in dienst van een taxibedrijf is en de taxichauffeurs die nachtdiensten rijden toch zo een beetje 200 euro gekort worden op het loon, terwijl het huismoedertje overdag een paar uur op een schoolbus rijd voor dezelfde centen.

Een huismoeder zijn is zware baan, die veel te veel onder betaald is..   Als er een iemand die te klagen heeft, dat is het de huismoeder wel... :P
200 Euro minder in de maand is veel geld minder..  Dat is waar..  En daar is een goede weg voor om dat op te lossen..
Ik vind het vervelend dat jullie in eens 200 euro minder in de maand hebben..  

Waar ik bezwaar tegen maak, de zin van de topic starter "betaald worden als taxi chauffeur",  

Net of een HAP chauffeur veel beter in z'n werk is, dan een taxi-chauffeur.. en jij veel harder moet werken, dan een taxichauffeur..   Een gemiddelde taxichauffeur in een stad, werkt harder dan die HAP chauffeur.. en gemiddelde VIP Chauffeur doet werkt nog veel harder..
Net als VIP Chauffeur heeft de HAP chauffeur contacten met klanten, en de rolstoel busje chauffeur heeft vaak veel moeilijker klanten dan een HAP Chauffeur..
Een HAP chauffeur is meestal een parttime baantje, en ik ken vele studenten die dat naast hun studie doen..   Dus je moet nu ook niet overdrijven..

Een Hap Chauffeur is niets meer en niets minder dan een chauffeur die een huisarts ondersteund.. En daar zitten ook Kanjers tussen, die ik graag in dienst zou nemen, en daar zitten ook klagers tussen, waar ik geen moeite mee zou hebben om afscheid van te nemen..


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #27 Gepost op: 3 juli 2009, 18:16:40
Rescue,

Je punt is duidelijk. Het duurde even voordat het helder op me overkwam. Maar je hebt gelijk om niet denigrerend tegenover andere beroepsgroepen te zijn.

Maar je realiseert nog steeds een aantal zaken niet:

a.) De HAP chauffeur legt tegenwoordig 3 examens af om een certificaat te krijgen. Een rijvaardigheidsexamen op droge en natte baan, een rijexamen op de weg waarbij er wordt getoetst op A1/A2 ritten, en een medische porfcheck. Je denkt: leuk 3 examentjes, maar dat kost in totaal bakken met tijd in de vorm van baantrainingen, wegtrainingen, cursusdagen etc. Dit geldt voor iedere chauffeur in NL, ongeacht wat de werkgever inhoudt, HAP, taxibedrijf, huisartschauffeursbedrijf etc. In 2010 is iedere chauffeur in heel NL op dezelfde manier gecertificeerd.  

b.) Over dat studentenbaantje: Je levert enorm veel tijd in om dit werk te mogen doen. Het aantal diensten dat verplicht is, is minstens 6 dagen per maand. De opleiding kost veel tijd. Kortom een grote verantwoordelijkheid voor de werknemer. Niet iedere student heeft het in zich.

c.) Over kanjers en niet-kanjers: een non-argument. Die hebben ze in iedere beroepsgroep. Altijd zijn er weer mensen die klagen. (Kijk maar naar de taxichauffeurs op CS Amsterdam, en hun heerlijke attitude, harde werkers zijn het....)

Groet,
HapAmbu


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #28 Gepost op: 3 juli 2009, 18:38:18
Er zijn zat werknemers die moeten studeren, examens doen enz enz ook in hun eigen tijd
als je iets graag wilt, dan moet je er iets voor over hebben

goed dat er opleidingen voor zijn.
Wil je het niet, dan doe je het niet

Je kan niet weten wat een ander denkt, dat is een aanname.........

je schrijft "niet elke student heeft het in zich"  elke werknemer dan wel

verplichte aantal werkdagen, heel goed. Ook een student kan dat volhouden.

waarom weer een sneer naar taxi-chauffeurs???


Defflynn

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #29 Gepost op: 3 juli 2009, 21:28:22
Nou zullen hier misschien geen reguliere taxichauffeurs lezen, .....

Ik ben dus een van die reguliere taxichauffeurs ^^.
Ik ben het zo ie zo eens dat HAP chauffeurs niet onder de taxi CAO moeten vallen. Maar dat is nu eenmaal zo. Persoonlijk zie ik liever dat er voor de diverse soorten taxi vervoer verschillende regelingen/CAO's zijn aangezien elke tak van taxivervoer of dit nu HAP chauffeur, ,taxichauffeur of contractvervoer is. Maar dit is een te grote rompslomp. Ik krijg ook het beeld dat er neergekeken wordt op chauffeurs zoals ik. Stap voor de gein is een keer op een rolstoelbus en ga de hele dag rijden of neem een nachtje mijn dienst over als straatchauffeur in Den Haag. Ik ben het eens zoals wat Bigdad zegt dat het voor kan komen dat jullie wat verschikkelijks zien. Dat is het risico van het vak waar je voor gekozen heb. Net zogoed dat ik dus bij elke klant op me hoede moet zijn dat aan het einde van de rit ik me centen krijg en dus niet me portemonnee onder dreiging van een mes of vuurwapen moet afstaan. Dat is het risico waar ik voor gekozen heb. Net zogoed dat een (goede) rolstoelbus chauffeur zodanig zijn rijstijl aanpast dat de persoon achterin die in een rolstoel zit op een veilige en comfortabele zijn eindbestemming bereikt maar ondertussen van je medeweggebruikers de ergste verwensingen krijgt omdat je niet snel genoeg optrekt of een bocht wat ruimer en langzamer moet nemen ivm de lengte van je bus . Ik spreek hier uit ervaring.
Terugkomend op de CAO. Ik kan er niet wakker van leggen dat oa het ort voor de nachten is komen te vervallen. Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat ruim 90% , of zelfs meer, van alle straattaxi chauffeurs hier ook niet wakker over leggen aangezien het grootste deel op provisie werkt. Als ik mijn salaris moet gaan baseren op de Taxi CAO , kan ik net zo goed in een supermarkt werken, daar verdien ik op papier meer. Als het echt zo bezwaarlijk is dat je slecht verdient ga dan ander werk zoeken. Of doe er als HAP chauffeurs samen wat aan. Ik heb begrepen dat er diverse chauffeurs zijn die onder het CAO Huisartsenzorg rijden , en dus wel de beloning krijgen die ze verdienen.

De reden dat ik op deze topic reageer is omdat ik me toch een klein beetje aangevallen voel door de naam van de topic. De tijden van "Geen werk of diploma , word dan maar taxichauffeur" bestaan niet meer. Wij verdienen net zoveel respect zoals ieder ander.


MVG Defflynn