betaald worden als taxi chauffeur

Auteur Topic: betaald worden als taxi chauffeur  (gelezen 34260 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #30 Gepost op: 4 juli 2009, 09:21:42
Ik ben dus een van die reguliere taxichauffeurs ^^.

Je verdient inderdaad respect. Er wordt te vaak een ordeel geveld over een hele groep op basis van een handvol. Het is nu ook duidelijker voor mij waarom het voor de straattaxi minder uitmaakt als de ort vervalt. Bedankt voor je reactie!


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #31 Gepost op: 4 juli 2009, 11:19:11
. Ik krijg ook het beeld dat er neergekeken wordt op chauffeurs zoals ik.

De reden dat ik op deze topic reageer is omdat ik me toch een klein beetje aangevallen voel door de naam van de topic. De tijden van "Geen werk of diploma , word dan maar taxichauffeur" bestaan niet meer. Wij verdienen net zoveel respect zoals ieder ander.


MVG Defflynn

Het toch altijd zo dat men beoordeelt word op
a) hoe men er uit ziet
b) wat voor werk je doet
c) wat opleiding je hebt gedaan

het lijkt net of het niet meer interessant is wie de persoon is.

let maar eens op als nieuwe mensen elkaar ontmoeten wat de vragen zijn:
meestal zijn de eerste twee vragen (behalve je naam) zijn B en C

zie eens hoe mensen op vuilnisophalers, schoonmakers, enz reageren, maar als ze een paar weken niet zijn geweest................
(een vriendelijke groet tegen deze mensen is er niet meer bij)

iedereen van hoog tot laat moet respect krijgen, o nee in Nederland moet je het verdienen.............dat is mij ook gebleken uit meerdere topics.
omgangsvormen worden ons vreemd.  

iedereen is beter dan de ander, want..............

we moeten niet vergeten dat we elkaar nodig hebben, als we dat weer op een voetstuk kunnen plaatsen gaan we elkaar weer meer waarderen maar ik ben bang dat het meer de andere richting op gaat: de IK richting

inderdaad de titel van het topic is vernederend. Maar dat zegt ook wel iets over diegene die de topic heeft geopend

ik ben blij dat er mensen zoals jij er zijn Deffynn: jullie zorgen er voor dat de mensen die anders aan huisgebonden zijn nog veel dingen buitenhuis kunnen doen!!!!
Volgens mij krijg jullie ook veel dankbaarheid van de mensen die julllie vervoeren, neem dat mee en laat de overige maar kletsen!!!

ja ik ben ook blij dat er mensen chirurg e.d zijn maar die zijn niets meer of minder dan een ander


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #32 Gepost op: 5 juli 2009, 14:02:18
Goed laten we de topictitel maar wijzigen  ::)

Feit blijft dat, in het bijzonder de hapchauffeurs die al jaren in dienst zijn, alle recht hebben op een beter loon dan zij nu krijgen.

Toen deze, voornamelijk heren in die tijd, begonnen, brachten zij de arts (al dan niet met optische- en geluidssignalen) van A naar B.

Tegenwoordig is er een heel pakket aan eisen en werkzaamheden bijgekomen, zonder dat deze verzwaring van de werkzaamheden op enige wijze is beloond.

En dat is het hele probleem.

Wat de gemiddelde HAP-chauffeur steekt is de vergelijking met een taxichauffeur. Je kunt nog zo je best doen om recht te lullen wat krom is, maar er zit toch degelijk verschil tussen de werkzaamheden en verantwoordelijkheden van een HAP-chauffeur en een taxibus of taxichauffeur.
Ik denk aan het rijden met optische- en geluidssignalen, de medisch assisterende handelingen, enzovoort.

In die zin liggen hun taken en opleiding veel dichter bij de ambulancechauffeur dan bij welke beroepsgroep dan ook.

En natuurlijk kun je altijd van werkgever/baan veranderen, maar dat is de weg van de gemakkelijkste weerstand. Als je vindt dat er dingen moeten veranderen moet je daarvoor lobbyen, schreeuwen, aktievoeren, onderhandelen, enzovoort. Dus ik ben het niet met Rescue eens.

Een klein zijweggetje: Klein bericht aan alle taxichauffeurs.... Misschien zijn degene die hier lezen wel netjes opgevoed, kennen zij de weg in de stad, spreken zij ABN en Engels, houden ze deur open voor hun klanten, rijden ze veilig en comfortabel, doen ze ook korte ritjes, zijn ze niet onbeschofd, enzovoort. Willen jullie dan zo vriendelijk zijn al die figuren die hier in de Randstad in de grote steden rijden eens op te voeden?   ::)

Ik weet dat er genoeg taxichauffeurs zijn die wel elke dag hun uiterste best doen om hun klanten van dienst te zijn, maar de figuren zoals ik hierboven beschreef, zorgen ervoor dat er op jullie beroepsgroep wordt neergekeken. De trieste waarheid helaas.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #33 Gepost op: 6 juli 2009, 01:47:49
Dit bericht volgend....

Moet ik me inderdaad aansluiten bij dat wat strongbow zegt.

Maar.... Ik hoor eigenlijk weinig over hoe degene die als HAP-chauffeur werken, vinden dat ze rechtmatig beloond worden.
Wat voor ideen leven er ?

CAO huisartschauffeur ?
CAO Taxi maar dan met aanvullende arbeidsvoorwaarden ?

Misschien moeten we daar eens over brainstormen, zodat zei die wel onderhandelen over arbeidsvoorwaarden etc ( OR bv ) , er achter kunnen komen wat de wensen zijn ?


Groet, Rene


bigdad

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #34 Gepost op: 7 juli 2009, 15:32:12
als topic starter was het zeker niet de bedoeling om denigrerend over de taxi chauffeur te doen en zeker niet om zielig over te komen. De bedoeling van de topic is dat er mensen gaan reageren om een indruk te krijgen hoe er in Nederland over wordt gedacht. de titel had ook kunnen zijn "wordt het geen tijd dat hap chauffeurs naar hun functie worden betaald" en zo kun je vele titels bedenken. Er zijn echter nog teveel verschillen in het land betreffende de opleidingen en beloningen. In Limburg waar men in dienst is bij de happost wordt men betaald volgens cao huisartsen zorg zijn die chauffeurs dan beter? of op een andere post worden chauffeurs geleverd door een ambu dienst Zijn die chauffeurs dan beter? waarom niet allemaal gelijke beloningen en opleidingen.Ik doe het werk nu 7 jaar en begrijp ook wel dat het een proces is die uiteindelijk wel zal leiden tot een cao. Maar men neemt nu de toeslagen weg die het mogelijk maken dit werk te mogen blijven doen.

Als men vindt dat ik denigrerend zou doen over het beroep taxi chauffeur dan bied ik daarvoor exuus aan maar  mensen die zich zo druk maken over een titel kunnen misschien beater niet reageren want dan roept het weer discussie,s op die niet ter zake doen.


Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #35 Gepost op: 10 juli 2009, 07:30:22
Is het zonder toeslagen niet mogelijk dit werk te doen ?

Onregelmatigheid in je werk kun je breed zien..... Van ons werk weten we dat dit enkel in de avond/nacht en weekenden is, hebben we dan onregelmatige dienst ? Of is onze onregelmatigheid juist, wanneer we overdag cursus of iets dergelijks moeten volgen ?
Snap je ?

Er is ooit eens bedacht dat bepaalde uren extra beloond moeten worden met ORT. Dit om bv het werk aantrekkelijker te maken of om simpelweg mensen voor een bepaalde job te krijgen. Maar tijden veranderen... Daarnaast leven we steeds meer in een 24-uurs economie, waarmee de verwachting (eis) ook is dat je nagenoeg overal constant terecht kunt. Ik denk dat daarom het niet geheel ondenkbaar is als er nog meer gekort gaat worden op ORT.

Persoonlijk denk ik dat, waarschijnlijk ook afhankelijk per organisatie, dat je pas over een paar maanden echt kunt zeggen wat er voor ons al dan niet veranderd !


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #36 Gepost op: 10 juli 2009, 08:57:56
Die ORT is een vergoeding voor het feit dat jij moet werken op momenten dat anderen vrij zijn, en ook dat je op alle feestdagen niet samen kunt zijn met je familie.
De ORT maakte het loon overigens net iets aantrekkelijker, omdat er ook een lichamelijke belasting op je plaatsvindt vanwege de wisselende werktijden. Het is alom bekend dat je inwendige klok te lijden heeft van onregelmatigheid (wisselingen overdag/avond en nachtdienst).

Inderdaad is het geld een lokkertje geweest om mensen bereid te vinden om het werk te doen: het is namelijk een bevochten recht, net zoals al onze tegenwoordige arbeidvoorwaarden.

Ik vind dit een stap terug. Terug onderweg naar de arbeidsvoorwaarden van het begin van de industriële revolutie: werkdagen van 14 uur, laag loon, ongezond werk en doorwerken totdat je erbij neervalt......overdrijf ik???
Dan kijk maar eens goed naar de uitholling van de arbeidsvoorwaarden in Nederland: waar is de FLO? Waar blijft de ORT? Waar heen gaat de pensioengerechtigde leeftijd? Zie jij het al voor je dat er een verpleegkundige met een rollator je komt verzorgen aan je bed? Gezellig samen waggelen naar de douche en samen de luier verwisselen......

Wil je een pessimistische voorspelling van de toekomst: doorwerken tot je 70e, waarna er verplichte euthanasie plaatsvindt omdat je dan te duur wordt voor de maatschappij (gelijk de vergrijzing opgelost).

Ruud


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #37 Gepost op: 10 juli 2009, 21:26:05
Zie jij het al voor je dat er een verpleegkundige met een rollator je komt verzorgen aan je bed? Gezellig samen waggelen naar de douche en samen de luier verwisselen......

 ;D ;D ;D

Maar ik deel je zorgen wel een beetje. Nog treuriger is natuurlijk dat 'het volk' voor dit beleid 'gekozen heeft'.....


Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #38 Gepost op: 12 juli 2009, 14:54:21
Waar ik me zorgen over maak zijn de ontwikkelingen in de maatschappij. En dat in de breedste zin van het woord....

Waar ik me geen directie zorgen over maak, zijn de arbeidsvoorwaarden voor de HAP-chauffeur. Het bestuur van de verschillende organisaties die huisartsenvervoer doen, zijn momenteel aan het overleggen met de betreffende OR. Voor een aanvaardbaar pakket aanvullende arbeidsvoorwaarden.
Met alle respect, maar ik denk dat hier teveel gereageerd word zonder op de hoogte te zijn van wat er binnen de eigen organisatie speelt. En dit lijkt in de richting van doemdenken en misschien zelfs een stukje demotivering te gaan.

Ik ben niet op de hoogte van de gang van zaken binnen de diverse organisaties. Maar wil iedereen adviseren om bij de eigen organisatie te informeren!
Rond September zal er binnen de organisatie waar ik werk, meer duidelijkheid aan de personeelsleden gegeven worden.

Groet, Rene


p.i.m.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #39 Gepost op: 28 augustus 2009, 13:40:18
Hallo iedereen,

Het wordt eens tijd dat ik me zal melden, het volgende, al vele jaren vrijwilliger nrk en lokale vereniging, veel praktische ervaring (medisch) op straat, rijvaardigheid is oke, kan altijd beter en ik ben al vele jaren taxi-chauf, bekend met de regio klantvriendelijk, hulpvaardig, zorgzaam etc etc. ik rij altijd alle weekenden en sávonds door de week. feit is dat voor de grote groep chauffeurs bij de onderhandelingen een wat beter toekomstpespectief is uitgekomen met een beter loongebouw zie de site fnv taxi en dan lechts de cao tabellen, en veranderingen. De reden hiervan is dat er teveel verloop is en daardoor een te laag kwaliteitsnivo is bij sommige bedrijven. het is laagbetaald werk, dat was vroeger en nu nog, je moet dit werk niet voor het grote geld willen doen maar voor het werk zelf. Dit geldt naar mijn inziens ook voor hap-chauffs, gezien het feit dat men van de hobby beroep heeft kunnen maken, als bijbaan voor studenten in het medische wereldje, al met al de ervaring die je als mens in bieie vakgebieden opdoet dat is de waarde. Voorbeeld, afgelopen weekend komt een vaste klant naar mij toegestrompeld, was bijna opgeladen door de ambu, en wilde naar huis, ik heb met hem staan(hij hing) tegen de wagen staan praten, persoon vertelde dat hij injectie van de ambu-pleeg had gekregen, (nieren) en formulier had getekend geen behandeling en was de ambu uitgestrompeld(ook zijn knie was aardig aan gort) hij kreeg steeds meer pijn en ging steeds slechter, omdat ik persoon al langer ken als klant, heb ik het zover gekregen dat hij zich alsnog bij de seh heeft gemeld,( ik heb hem natuurlijk gebracht) en hij is linea recta opgenomen. Dus ja wat is het verschil tussen een hap-chauf met zijn medische kennis en een taxi-chauff met veel ervaring van straat, mensen, en ehv. Zo kan ik nog aardig wat verhalen zoals hierboven staan vertellen, maar dat vindt ik ongepast, en ja regelmatig heb ik ook wel eens worden met oom agent over wel en niet parkeren, maar als ze jouw kennen  ivm hulp bij een ongeval, dan scheelt dat wel in hun standpunt. pim een taxi chauffeur in brabant. ;)