BHV Pas

Auteur Topic: BHV Pas  (gelezen 13403 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mg

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Reactie #10 Gepost op: 27 juni 2009, 16:38:26
Simpel voorbeeld:

BHV-ers zijn verplicht om te hebben binnen je bedrijf is ons aangeleerd. Je bent geen BHV-er zonder dat je er
(1) een opleiding voor hebt gevolgd en geslaagd
(2) je bent aangewezen door het bedrijf


Mijn werkzaamheden in de ICT zijn het voeren van security audits.
Bij het controleren van de certificaten die wij hebben gehad kon niemand mij vertellen of dat dit juist was. Uitslagen werden namelijk niet bewaard werd mij verteld. En het papier waar men het certificaat op print, stuurt men blanco naar het opleidingsinstituut.

Een pasje (dat geregistreerd is) met foto zorgt in elk geval dat niet iemand anders met een setje certificaten kan komen aanzetten.
De certificaten die wij kregen vermelden slechts eenmaal de naam, en dat op een witte plaats op het certificaat. Hierdoor is het kinderlijk eenvoudig om een andere naam op een certificaat te plaatsen en een goede kleurencopie te maken.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #11 Gepost op: 27 juni 2009, 16:59:54
BHV-ers zijn verplicht om te hebben binnen je bedrijf is ons aangeleerd. Je bent geen BHV-er zonder dat je er
(1) een opleiding voor hebt gevolgd en geslaagd
(2) je bent aangewezen door het bedrijf

Waar staat dat je een opleiding gevolgd moet hebben en daarvoor geslaagd moet zijn ?, Waar staat dat je dat moet aantonen doormiddel van een certificaat ?

Een Bedrijfshulpverlener moet bekwaam zijn.. Je kan dat aantonen van door gebruik te maken van een (veiligheids) paspoort. of andere papiertjes..  Jouw werkgever moet in het ergste geval aantonen dat iemand bekwaam is.. En dat mag ook door interne scholing of externe scholing of een logboekje. of een briefje van een instructeur..


helm

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 27 juni 2009, 18:24:04
mg ik heb je een PM gestuurd.


mg

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Reactie #13 Gepost op: 29 juni 2009, 11:10:20
Waar staat dat je een opleiding gevolgd moet hebben en daarvoor geslaagd moet zijn ?, Waar staat dat je dat moet aantonen doormiddel van een certificaat ?
Dit werd ons verteld tijdens de BHV cursus. Ik heb het nooit terug kunnen vinden in het cursusmateriaal. Het cursusmateriaal behandelde uitsluitend de vaardigheden 'EHBO', 'Brandbestrijding' en 'Communicatie'.

Een Bedrijfshulpverlener moet bekwaam zijn.. Je kan dat aantonen van door gebruik te maken van een (veiligheids) paspoort. of andere papiertjes..  Jouw werkgever moet in het ergste geval aantonen dat iemand bekwaam is.. En dat mag ook door interne scholing of externe scholing of een logboekje. of een briefje van een instructeur..

Is wel erg makkelijk dan, als het ook via interne scholing mag.


Het hebben van BHV-ers is toch wettelijk geregeld?
Bestaan er ook plannen om eisen te stellen aan de certificering? Dus dat daar accreditatie voor plaats moet vinden?
Ik ben nog niet zo thuis in de hele wetgeving rondom BHV zoals jullie merken, maar wil wel zeker weten dat wat we hebben gehad bruikbaar is.

René, dank voor je bericht ik heb gekeken op de websites die je noemde.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #14 Gepost op: 29 juni 2009, 11:35:47
Dit werd ons verteld tijdens de BHV cursus. Ik heb het nooit terug kunnen vinden in het cursusmateriaal. Het cursusmateriaal behandelde uitsluitend de vaardigheden 'EHBO', 'Brandbestrijding' en 'Communicatie'.
Ja, cursus verkopers verkopen graag.. en leggen  graag uit, waarom je een externe cursus en wel hun belangrijke certificerings moet kopen.  Echter daarom is het nog geen wet en mag een werkgever ook op andere wijze zorgen dat zijn BHV-ers competent zijn...  En daar is bijvoorbeeld het veiligheidspaspoort ook een middel toe..

Is wel erg makkelijk dan, als het ook via interne scholing mag.
Het is niet makkelijker en vaak ook niet goedkoper om via het interne scholing mensen een basis training te doen.. Echter competentiebehoud kan heel goed intern..  Een goed gebruik van een logboek of het eerder genoemde veiligheidspaspoort ook een middel daartoe zijn.


Het hebben van BHV-ers is toch wettelijk geregeld?
Ja, lees de Arbo-wet maar eens op na..

Bestaan er ook plannen om eisen te stellen aan de certificering? Dus dat daar accreditatie voor plaats moet vinden?
Ik ben nog niet zo thuis in de hele wetgeving rondom BHV zoals jullie merken, maar wil wel zeker weten dat wat we hebben gehad bruikbaar is. ?

Nee, dat word overgelaten aan de markt..  Enkele marktpartijen proberen te komen tot een "erkende" certificering... Echter dat betekend niet dat het "wet" is...  Zelfs BHV-instructeur is geen beschermt beroep, ondanks dat sommige partijen dat beweren..
Kwaliteitskeurmerken, wil niet automatisch zeggen dat je ook toegepaste kwaliteit voor jouw organisatie krijgt..

De klant, werkgever heeft wat te kiezen in deze markt..  Allleen vele partijen hebben er belang bij om juist onduidelijkheid in de markt te houden.. want dan verkopen ze meer van hun opleidingen en certificaten..


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #15 Gepost op: 29 juni 2009, 12:20:35
Zelfs BHV-instructeur is geen beschermt beroep, ondanks dat sommige partijen dat beweren..


Resque
Is het niet zo dat je voor het LRH gedeelte kader-instructeur moet zijn?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


helm

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 29 juni 2009, 12:27:31
Resque
Is het niet zo dat je voor het LRH gedeelte kader-instructeur moet zijn?

Nee, gelukkig niet, anders zou je daarmee beroepen als verpleegkundige en arts uitsluiten. En dat is de wereld op zijn kop.  ;)


helm

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 29 juni 2009, 12:34:54
Bestaan er ook plannen om eisen te stellen aan de certificering? Dus dat daar accreditatie voor plaats moet vinden?
Ik ben nog niet zo thuis in de hele wetgeving rondom BHV zoals jullie merken, maar wil wel zeker weten dat wat we hebben gehad bruikbaar is.

Als de overheid persoonscertificering eist, dan eisen zij altijd certificaten van RvA geaccrediteerde certificatie-instellingen. Voor BHV'ers eist de overheid via de Arbeidsomstandighedenwet dat er een opleiding gevolgd moet zijn. Zij eisen (helaas  ;) ) geen officiële certificering.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #18 Gepost op: 29 juni 2009, 13:24:01
Resque
Is het niet zo dat je voor het LRH gedeelte kader-instructeur moet zijn?

Kader instructeur is de oude benaming voor het nieuwe begrip eerste hulp instructeur..  

Vroeguh, was de instructeur onderdeel van het "kader" bij het oranje kruis en aangesloten organisaties..

Het is dus afhankelijk voor welke organisatie je actief bent, en welke eisen zij stellen..


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #19 Gepost op: 29 juni 2009, 14:39:40
De BHV-wereld is een schimmige wereld en bevat vele luchtbalonnen die doorgeprikt moeten worden.
De overheid zegt dat er een BHV organisatie moet zijn, BHV-ers moeten bekwaam zijn,  maar laat alles over aan de (commerciele) markt.
Kwaliteitskeurmerken, branche organisatie o.i.d. zijn er niet.
BHV-verzekeringen zijn overbodig. Bedrijven en organisaties zijn verplicht WA verzekerd te zijn tegen aansprakelijkheid.
Eisen aan instructeurs BHV zijn er niet. Iedereen kan en mag het.
Elke instructeur of BHV opleidingsorganisatie kan zijn eigen BHV-pasje uitgeven. Niet noodzakelijk.
Elke instructeur of BHV opleidingsorganisatie kan zijn eigen BHV-lesmaterialen maken.
En zo kan ik nog even door gaan.

De opleiding van een ehbo-instructeur van het Oranje Kruis zegt tegenwoordig niet zo veel meer gezien de afbouw van de instructeursopleiding en lesmaterialen, maar wordt nog steeds  als volwaardig beschouwd. :o
Veel OK instructeurs kiezen bewust uitsluitend voor het BHV/LEH pad, puur uit financieel belang (snel geld).
Zolang er nog grof geld kan worden verdient in de BHV industrie zal er geen kwaliteitsverbetering plaatsvinden en ontvang je een (te) duur pasje.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we