"te weinig ambulances beschikbaar bij een grote ramp"

Auteur Topic: "te weinig ambulances beschikbaar bij een grote ramp"  (gelezen 10232 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Gepost op: 30 juni 2009, 17:54:52
De geneeskundige hulpverlening bij rampen moet beter. Dat zegt de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid.

Volgens de inspectie kan geen enkele regio op geneeskundig gebied een grote ramp zelfstandig aan. En afspraken met omliggende regio's om elkaar te helpen ontbreken vaak. Vooral 's nachts zullen daardoor te weinig ambulances beschikbaar zijn als er een grote ramp gebeurt.

Verschillen
Nederland is opgedeeld in 25 veiligheidsregio’s, de zogenoemde GHOR-regio's. Tussen die regio's bestaan grote verschillen in de tijd die bij een incident nodig is om een groot aantal ernstig gewonde slachtoffers te stabiliseren en af te voeren.

Slechts zes regio's kunnen op basis van hun eigen ambulancecapaciteit ’s nachts in het eerste uur na een incident 25 zwaargewonden aan. In dat 'gouden uur' is de kans op een succesvolle behandeling en herstel het grootste.

Financiering
Andere regio's hebben er vele uren voor nodig, waardoor de kans op overleven sterk afneemt. Drie regio's zullen er ’s nachts zelfs vier uur over doen om 25 zwaargewonden af te voeren.

Dit komt volgens Frank Klaassen, arts en voorzitter van GHOR Nederland, vooral omdat de financiering van het aantal ambulances gebaseerd is op de gemiddelde normale zorg.

"Met andere woorden: wij hebben niet een hele batterij ambulances klaarstaan die we kunnen inzetten bij een ramp", zegt Klaassen.

Oefeningen
Minister ter Horst van Binnenlandse Zaken wil dat de veiligheidsregio's betere afspraken gaan maken om elkaar te helpen bij een grote ramp. Ook moet er meer samen geoefend worden.

Daarnaast wil zij vastleggen welke prestaties de geneeskundige diensten bij een ramp minimaal moeten leveren. Oftewel: hoeveel ambulances moeten er binnen een uur minimaal beschikbaar zijn? Want dat is nu niet duidelijk.

Bron: NOS.nl


Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #1 Gepost op: 30 juni 2009, 17:56:44
Is er bij jullie in de regio een mogelijkheid en/of afspraken om bij grote calamiteiten extra personeel van huis te laten komen?
En hoe gaat dat dan in zijn werk?
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Glenn2

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 30 juni 2009, 18:34:54
Dit is imo gewoon een kwestie van geld. Als de overheid het kraantje opengooit moet het best mogelijk zijn lijkt me.


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #3 Gepost op: 30 juni 2009, 18:39:53
Nou nou, wat een verbazend nieuws ::) Of is het heel erg als ik zeg dat ik dat zo ook wel had kunnen bedenken...
Dit is imo gewoon een kwestie van geld. Als de overheid het kraantje opengooit moet het best mogelijk zijn lijkt me.
Tuurlijk, als je genoeg geld hebt kun je in elk dorpje een ambulancepost inrichten  :P


Bart S

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 1 juli 2009, 07:44:40
Is er bij jullie in de regio een mogelijkheid en/of afspraken om bij grote calamiteiten extra personeel van huis te laten komen?
En hoe gaat dat dan in zijn werk?

Afspraken zijn er niet. De ervaring leert inmiddels dat mensen zich spontaan aanbieden. Bij de 'Poldercrash' heeft de teamcoordinator eerst de mensen het dichtst bij de post gebeld. Daarbij is gekeken naar wie e vrij was, of net dienst had gehad of nog dienst moest doen op korte termijn.


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #5 Gepost op: 5 juli 2009, 11:16:33
In brabant noord, maken we gebruik van de communicator, dat is een belcomputer die bij calamiteiten ingezet kan worden voor het oproepen van extra personeel.
In de computer zitten diverse scenario's (bv 2 extra auto's of 20 extra auto's, een extra ovd, of vollledige opschaling bij grip 3 etc) is er voldoende personeel dan stopt de computer met bellen.  Handig met een druk op de knop....
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #6 Gepost op: 5 juli 2009, 12:40:03
Het gaat niet om extra personeel oproepen maar dat er te weinig ambulances beschikbaar zijn

Mensen hebben we dus voldoende maar nu de ambulances nog


Eigenlijk ben ik ook benieuwd welke regio het goed voor elkaar heeft en welke niet


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #7 Gepost op: 5 juli 2009, 13:31:50
Het gaat niet om extra personeel oproepen maar dat er te weinig ambulances beschikbaar zijn

Mensen hebben we dus voldoende maar nu de ambulances nog

Nou het is eerder juist géén gebrek aan ambulances, maar juist de mensen er bij te vinden.

Er rijden in Haaglanden in de nacht negen wagens, er staan dan zo'n 30 stil.... Bij een groot incident moeten er dus mensen van huis komen om voldoende wagens de straat op te krijgen.

Tot die tijd moet er bijstand worden geleverd van omringende regio's, die 'snachts ook maar een beperkt aantal wagens "op de weg" hebben.

Je zou het kunnen ondervangen door een aantal collega's tijdens de avonden en nachten piketdiensten te laten draaien. Mocht er een zeer groot incident plaatsvinden, dan kunnen deze mensen gepaged worden met het verzoek direct naar één van de garages te komen.
Dat kost natuurlijk wel geld, want in je parate week zal je geen alcohol kunnen nuttigen en binnen afzienbare tijd op één van de opkomstposten aanwezig moeten zijn. Dat gaat men niet voor niets doen...

Maar dit zou een idee kunnen zijn om het één en ander te kunnen ondervangen.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #8 Gepost op: 5 juli 2009, 13:34:36
Afspraken zijn er niet. De ervaring leert inmiddels dat mensen zich spontaan aanbieden. Bij de 'Poldercrash' heeft de teamcoordinator eerst de mensen het dichtst bij de post gebeld. Daarbij is gekeken naar wie e vrij was, of net dienst had gehad of nog dienst moest doen op korte termijn.

Klopt, gelukig is die instelling er. Ik zie vooral in de nachten het grootste probleem. Stel de nachttrein ontspoort met grote gevolgen, probeer dan maar snel mensen het bed uit te krijgen. Het verbaasd me soms nog hoeveel mensen hun telefoon uitzetten 'snachts.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #9 Gepost op: 6 juli 2009, 03:37:14
Ik weet niet hoe e.e.a. wat betreft bereikbaarheid is geregeld.

Maar ik denk dat wanneer er een bijpassende vergoeding én een goed rooster komt, de problemen met beschikbaarheid aanzienlijk zullen verminderen.
Zelf ben ik van mening dat wanneer een werkgever zijn personeel gedurende een bepaalde tijd beschikbaar wil hebben, hier een vergoeding tegenover dient te staan.

En'ja wat betreft een grote calamiteit.... Het wordt allemaal zo mooi gebracht. Maar je kunt nooit volledig voorbereid zijn op alles. Er bestaat dus een risico dat er eens iets voor valt waarbij je gewoon niet voldoende middelen hebt. Dat is gewoon de realiteit.