"te weinig ambulances beschikbaar bij een grote ramp"

Auteur Topic: "te weinig ambulances beschikbaar bij een grote ramp"  (gelezen 10264 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #30 Gepost op: 21 juli 2009, 00:47:14
in duitsland worden veel van deze vrijwilligers van bv rode kruis, johanniter unfall hilfe en malteser hilfsdienst ook ingezet voor de normale hulpverlening.ze draaien een aantal diensten per maand mee op de rettungswagen.op brandweerkazernes in bv essen,keulen en berlijn staan permanent voertuigen van deze diensten.
hierdoor blijven ze geoefend.komt er een inzet is men up to date.
kijk naar menden in het markischer kreis gisteren,in no time 150 hulpverleners ter plaatse.


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #31 Gepost op: 21 juli 2009, 02:58:08
in duitsland worden veel van deze vrijwilligers van bv rode kruis, johanniter unfall hilfe en malteser hilfsdienst ook ingezet voor de normale hulpverlening.

Precies, vrijwilligers op een ambulance is over de hele wereld een gebruikelijk fenomeen en beter een wat minder ervaren hulpverlener die in het gouden uur optreedt dan geen, lijkt mij. Het Nederlandse Rode Kruis lijkt mij een uitstekende organisatie om een en ander te organiseren.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #32 Gepost op: 21 juli 2009, 20:29:04
Gaat geld kosten.

Geld wat het Rode Kruis nu niet heeft en de overheid heeft het momenteel ook niet breed.

Ik zie dit niet gebeuren, behalve als er meer geld wordt opgehaald via de zorgverzekeringen. En lastenverzwaring voor de burger is momenteel ook een vies woord.


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #33 Gepost op: 22 juli 2009, 00:50:24
Gaat geld kosten.

Natuurlijk, maar wij zijn één van de rijkste landen ter wereld en kunnen ons een goede rampenbestrijding veroorloven.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #34 Gepost op: 22 juli 2009, 02:16:29
schrappen we toch wat kinderbijslag voor kinderen die buiten nederland wonen....


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #35 Gepost op: 22 juli 2009, 09:07:42
en ook de aow aan de costa's? ::)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #36 Gepost op: 22 juli 2009, 09:22:31
schrappen we toch wat kinderbijslag voor kinderen die buiten nederland wonen....

Is dit het intelligentie niveau waarbij we met wel heel simplistische kijk op de nederlandse economie en de financiering van de nederlandse rampenbestrijding moeten oplossen..

Citaat
dat vrijwilligers uitkomst kunnen bieden vind ik alleen maar goed en zou dit ook toejuichen. maar ik heb het vage vermoeden dat vrijwilligers dan uitgebuit gaan worden door de veelal geprivatiseerde ambulancedienste. en mag de vrijwilliger komen opdraven omdat de zorgverzekeraars, de ambulancediensten, en MKA's, GHOR, hun zaakjes niet op orde hebben?? want hier zal veel meer tijd in gaan zitten dan vrijwilligers bij het sigma.

Ambulancediensten zitten niet te wachten op vrijwilligers en alle werkzaamheden die daar bij horen.. De meeste ambulancediensten zijn gewoon commerciele bedrijven..


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #37 Gepost op: 22 juli 2009, 23:46:20
Ambulancediensten zitten niet te wachten op vrijwilligers en alle werkzaamheden die daar bij horen.. De meeste ambulancediensten zijn gewoon commerciele bedrijven..

Het is begrijpelijk, wanneer commerciële ambulancediensten tegen vrijwilligers zijn, omdat deze juist baat hebben bij schaarste, maar het maatschappelijk belang is tegenovergesteld. Overigens denk ik dat veel ambulancebedrijven een en ander snel geregeld hebben, wanneer hiervoor een pot met geld beschikbaar komt.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #38 Gepost op: 22 juli 2009, 23:49:14
Misschien werken niet commerciële bedrijven niet altijd even effectief.... Maar bij commerciële bedijven weet je 100% zeker dat er winst moet zijn... Ook die winst komt niet tengoede van de patiënt.

Als een niet commercieel bedrijf 5% ineffectief werkt en een commercieel bedrijf moet minimaal 5% winst maken dan heft dat elkaar aardig op... Ik neem aan dat dezelfde zorg in basis bij beide instelling even veel kost...  ;)


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #39 Gepost op: 23 juli 2009, 00:17:08
Misschien werken niet commerciële bedrijven niet altijd even effectief.... Maar bij commerciële bedijven weet je 100% zeker dat er winst moet zijn... Ook die winst komt niet tengoede van de patiënt.

Als een niet commercieel bedrijf 5% ineffectief werkt en een commercieel bedrijf moet minimaal 5% winst maken dan heft dat elkaar aardig op... Ik neem aan dat dezelfde zorg in basis bij beide instelling even veel kost...  ;)

Ik dacht dat private ondernemingen geen winst mogen maken op het bedrijfsonderdeel ambulancezorg....  ;)
Overigens ben ik zelf ook van mening dat de ambulancezorg ondereen publieke taak is en zodoende niet thuis hoort bij een private onderneming.

Neemt niet weg dat ik zelf werkzaam ben bij een private onderneming die kwalitatief dezelfde zorg bied als de publieke collega, de lijnen en beslisbomen een stuk korter zijn (géén noodzaak tot aanbesteden), maar wij wel een stuk goedkoper zijn dan de publieke collega's. En nee, zelfs over de arbeidsvoorwaarden hebben we weinig te klagen ;)

Maar ik dwaal af  ::)

Vrijwilligers die een ambulance bemensen... Ik ben er niet op tegen, maar ik vraag mij af of dit het ei van Columbus is... Ik neem aan dat de vrijwilligers van een basisniveau zijn met wat extra's, maar ik denk dat zij door een tekort aan ervaring niet het vervoer kunnen behappen van T1 slachtoffers.

Ik zie dan bijvoorbeeld meer in het aanrukken van wat openbaar vervoer bussen, waarbij slachtoffers op een brancard in de bus worden geplaats (en ja dat lukt!), met in die bus bijvoorbeeld bij elke brancard een simalid en bijvoorbeeld 1 ambulanceverpleegkundige in de bus voor de toezicht. Zo kan je direct een stuk of 6 T2 slachtoffers vervoeren.

Het probleem "te weinig ambulances" is immers een probleem van logistieke aard.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur