"te weinig ambulances beschikbaar bij een grote ramp"

Auteur Topic: "te weinig ambulances beschikbaar bij een grote ramp"  (gelezen 10173 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #40 Gepost op: 23 juli 2009, 01:04:58
Ik zie dan bijvoorbeeld meer in het aanrukken van wat openbaar vervoer bussen, waarbij slachtoffers op een brancard in de bus worden geplaats (en ja dat lukt!), met in die bus bijvoorbeeld bij elke brancard een simalid en bijvoorbeeld 1 ambulanceverpleegkundige in de bus voor de toezicht. Zo kan je direct een stuk of 6 T2 slachtoffers vervoeren.

Het probleem "te weinig ambulances" is immers een probleem van logistieke aard.

Het probleem is niet het aantal of het soort voertuigen, maar de bemanning hiervan die binnen het eerste uur zoveel mogelijk slachtoffers moet stabiliseren en naar een ziekenhuis vervoeren.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #41 Gepost op: 23 juli 2009, 01:20:12
Het probleem is niet het aantal of het soort voertuigen, maar de bemanning hiervan die binnen het eerste uur zoveel mogelijk slachtoffers moet stabiliseren en naar een ziekenhuis vervoeren.

Juist en het stabiliseren is een taak die het beste kan rusten bij het ALS personeel ter plaatse.
ik ben van mening dat het stabiliseren van slachtoffers op ALS niveau niet bij vrijwiliigers thuis hoort, puur door het gebrek aan ervaring.

Je moet de slachtoffers zo snel mogelijk weg krijgen, wanneer je dit dan doet door massatransport (een aantal brancards in de bus, met daarbij SIGMAleden / vrijwiliggers en 1 of wat meer ALS verpleegkundigen ben je effectiever bezig.

Natuurlijk kan je ook niet elke regio met elkaar vergelijken. In Zeeland zijn er minder snel ALS ambulances in de nacht ter plaatse en heeft een vrijwilligersambulance weer wel meer nut.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #42 Gepost op: 27 juli 2009, 23:46:07
ik ben van mening dat het stabiliseren van slachtoffers op ALS niveau niet bij vrijwiliigers thuis hoort,

Ik word liever door een vrijwilliger gestabiliseerd, dan helemaal niet...  Overigens kan een vrijwilliger ook iemand zijn die anderszins gekwalificeerd is, zoals een huisarts, een niet praktiserend arts of gedemobiliseerd medisch personeel van de krijgsmacht.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #43 Gepost op: 28 juli 2009, 10:15:26
Ik word liever door een vrijwilliger gestabiliseerd, dan helemaal niet...  Overigens kan een vrijwilliger ook iemand zijn die anderszins gekwalificeerd is, zoals een huisarts, een niet praktiserend arts of gedemobiliseerd medisch personeel van de krijgsmacht.
Zeker de krijgsmacht kan hierin een grote rol spelen. De gemiddelde (stadse) huisarts moet zover mogelijk bij de traumapatiënten vandaan blijven. Helaas blijkt keer op keer dat deze wat betreft de acute kant van de geneeskunde aardig wat steekjes laten vallen.

Kijk, bij grote rampen draait het toch altijd om zelfredzaamheid. Maar wat is volgens jou stabiliseren? Meer dan het creeren van een vrije ademweg, het stelpen van ernstige bloedingen en het fixeren van het hoofd (wel levensreddend, daar ben ik me van bewust  ;)) kan je dan ook niet. Daar hoef je geen ambulances met vrijwilligers paraat voor te hebben. Daar kan je ook leken voor gebruiken.


Ik denk gewoon dat het een vrije dure oplossing is. Let wel, ik ben me er van bewust dat er ook gebieden zijn in Nederland waar de reguliere ambulancezorg al problemen heeft met haar aanrijtijden en capaciteit. Hier kan ik mij wel wat meer vinden in vrijwilligers, maar dan wel helemaal suf getrainde vrijwilligers die weten wat ze doen en, met alle respect naar anderen, er niet helemaal hyper boven opspringen als ze een keer een inzet hebben.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #44 Gepost op: 29 juli 2009, 02:01:56
Ik denk gewoon dat het een vrije dure oplossing is.

Ik weet in elk geval geen goedkopere oplossing. Een dergelijke organisatie kost weinig extra geld, omdat de verzekeringsmaatschappijen de inzet betalen. Alleen extra oefeningen en materiaal komen voor rekening van de overheid. De bescheiden eis van de minister om 25 zwaargewonden in het eerste uur af te voeren (in stabiele toestand neem ik aan) kan een aantal regio's nu niet aan. De uitbreiding van de capaciteit moet komen van snel inzetbare reserves, zoals personeel dat vrij is en vrijwilligers, net zoals de brandweer dat heeft geregeld. Materieel is doorgaans niet het probleem. De geoefendheid en ervaring van vrijwilligers kun je op peil houden door ze regelmatig gewone diensten te laten draaien. Ik heb het dan ook liever over flexibel inzetbare medewerkers, dan over vrijwilligers.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #45 Gepost op: 29 juli 2009, 22:46:54
De gemiddelde (stadse) huisarts moet zover mogelijk bij de traumapatiënten vandaan blijven. Helaas blijkt keer op keer dat deze wat betreft de acute kant van de geneeskunde aardig wat steekjes laten vallen.

Die discussie hebben jij en ik volgens mij al eens eerder gehad, of niet,  ;) .

Maar ongeacht mijn mening, hieronder een drietal links naar aanleiding van de 'handreiking' in samenwerking tussen huisarten(posten) en andere instanties zoals de GHOR bij rampen e.d. Idee is dat er duidelijke afspraken komen wie wat doet. Over het actief inzetten van huisartsen op een rampterrein wordt geen duidelijke uitspraak gedaan, maar de toon lijkt te zijn dat dat niet wenselijk is. Uiteraard wil je de eerste lijn gebruiken om alles wat minder spoedeisend is naar toe te sturen bij gebrek aan capaciteit in de tweede lijn. Lees en reageer, want het is allemaal interessante materie!

http://www.ghor.nl/kr_rgf/paginaSjablonen/raadplegen.asp?display=2&atoom=3871&atoomsrt=2
http://lhv.artsennet.nl/Actueel/Nieuws6/Artikel/Handreiking-Samenwerking-tussen-huisartsen-en-GHOR.htm
http://lhv.artsennet.nl/web/file?uuid=728ec7f7-9ced-47b9-b072-c3224ab51017&owner=000050c6-9832-4c77-a601-45c467c575a3&contentid=62050 Dit is een pfd bestand

bovenstaand bericht even afgesplitst en een eigen topic gegeven: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,31246.0.html


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #46 Gepost op: 30 juli 2009, 09:55:52
Prima, dat afsplitsen. Onderwerp leek me alleen wel op zijn plek in een discussie hoe je het capaciteitstekort bij een ramp opvangt..


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #47 Gepost op: 30 juli 2009, 22:46:18
huisartsen inzetten bij rampen, prima idee, zal ook gedaan worden, tenminste ik zou ze zeer zeker inzetten (als OvdG)
maar niet om de meest zwaar gewonden te helpen maar vooral om de gewonde T3 slachtoffers te zien en zn te behandelen of verwijzen....
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan