Piepertest / proefalarm verplicht?

Auteur Topic: Piepertest / proefalarm verplicht?  (gelezen 9808 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Wouter

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 3 februari 2004, 22:31:08
Citaat
Ik heb niet gezegd dat dit verplicht moet worden, ik vroeg of het verplicht was.

*Waarom zou zoiets verplicht moeten zijn? ???

Of wat dacht je van de ingesproken tekst:

"Goedenavondhhhhh, Dit is het proefalarmmm... voor de Regionale Brandweerrrrrrr... Zuidh Hollandh Zuidh"

En dat al zo een jaar of 8 elke week 3 keer :P


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #11 Gepost op: 3 februari 2004, 22:54:24
*Waarom zou zoiets verplicht moeten zijn? ???

Omdat het al zo lang zo is. Het kan een goede gewoonte zijn, maar evengoed een verplichting opgelegd door BZK ofzo.

Christian


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #12 Gepost op: 4 februari 2004, 02:58:04
De alarmontvangers van de vrijwilligers van de KNRM stations Ouddorp en Stellendam worden elke avond behalve zondag even na zessen getest.

Kees


Arlé

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 205
  • Ennnn uit!
Reactie #13 Gepost op: 4 februari 2004, 11:39:18
Terwijl de alarmontvangers van de KNRM in Hoek van Holland weer 1x per week worden getest. Volgens mij is er geen landelijke regeling voor, maar komt het meer door de traditie en bepaald elke regio zelf hoe en wanneer er een proefalarm wordt gedaan.

Arlé
Met vriendelijke groet, Arlé  


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #14 Gepost op: 4 februari 2004, 18:01:13
De regio Zuid en Midden Kennemerland geeft elke Dinsdag avond rond 18:30 een proefalarm. Sommige korpsen zelfs 2 keer per week ook op vrijdag.

Ik vind dat heel normaal. Ook voor de AC is het een mooie gelegenheid om de apparatuur te testen.  Ik heb het namelijk een keer gehad dat mijn pieper niet reageerde op een alarmering voor mijn korps. Dan zit men wel met een man minder!

Naast de vaste proefalarms  test de AC ook regelmatig de codes zonder de alarmontvangers te alarmeren (een soort stil alarm).
Brandwacht 1e klas + WVD


Wouter

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 4 februari 2004, 19:34:55
Naast de vaste proefalarms  test de AC ook regelmatig de codes zonder de alarmontvangers te alarmeren (een soort stil alarm).

Heuj!? Leg eens uit? Je bedoelt dat het RBS de codes wel genereert maar niet via het zendernetwerk uitzendt ofzo?


Wouter

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 4 februari 2004, 19:40:07
Omdat het al zo lang zo is. Het kan een goede gewoonte zijn, maar evengoed een verplichting opgelegd door BZK ofzo.

Christian

Denk dat het net zoiets is als het dragen van een uniform in de meldkamer, het is maar hoe de pet van de leidinggevende(n) staat... Ik woon in een regio waar de politie bijvoorbeeld heer en meester is op de meldkamer en sindsdien kun je die alleen nog maar bezoeken door door een glazen wand aapjes te gaan kijken... in andere regio's ken je zo binnenwandelen en aanschuiven :P

Groetjes,

Wouter


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 4 februari 2004, 21:13:49
ik weet niet anders dan dat in onze regio (Utrecht) elke week proefalarm is ;)
Maar ik wordt onderhand ook nieuwschierig of dit nu verplicht is


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #18 Gepost op: 4 februari 2004, 22:22:34
Ik hoor geregeld over de scanner de AC de codes doornemen, zonder dat mijn (pieper) alarmontvanger afgaat

De brandweer in Nederland maakt voor het activeren van alarmontvangers en het selectief oproepen en identificeren van voertuigen gebruik van de zogenaamde 5-TVO ofwel 5-toonvolgordesysteem. Zoals de naam al doet vermoeden bestaat iedere "tooncode" uit een vijftal cijfers. Om de uitgifte van de codes in goede banen te leiden heeft de Directie Brandweer van het ministerie van Binnenlandse Zaken een aantal richtlijnen aangegeven voor het opbouwen van de code.

De eerste twee cijfers van de 5-tvo liggen per regio vast, deze zijn door de Directie Brandweer toegewezen.

De volgende drie cijfers geven aan of we te maken hebben met een alarmontvanger of een voertuig. De drie cijfers zeggen ook iets over het soort voertuig, dit nummer wordt in de meeste gevallen ook als "roepnummer" gebruikt.
Bron: vbb

De 5tvo codes activeren dus de alarmontvangers, maar deze zelfde codes draaien ze dus ook proef. Ik denk (ik ben geen centralist) dat de code deels wordt versleuteld of iets dergelijks. Maar de enige die dit definitief uitsluitsel over kan geven is een centralist.
Brandwacht 1e klas + WVD


Wouter

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 4 februari 2004, 22:51:14
Ik hoor geregeld over de scanner de AC de codes doornemen, zonder dat mijn (pieper) alarmontvanger afgaat

Weet je zeker dat de code van jouw alarmontvanger wordt verzonden?

De brandweer in Nederland maakt voor het activeren van alarmontvangers en het selectief oproepen en identificeren van voertuigen gebruik van de zogenaamde 5-TVO ofwel 5-toonvolgordesysteem. Zoals de naam al doet vermoeden bestaat iedere "tooncode" uit een vijftal cijfers. Om de uitgifte van de codes in goede banen te leiden heeft de Directie Brandweer van het ministerie van Binnenlandse Zaken een aantal richtlijnen aangegeven voor het opbouwen van de code.

De eerste twee cijfers van de 5-tvo liggen per regio vast, deze zijn door de Directie Brandweer toegewezen.

De volgende drie cijfers geven aan of we te maken hebben met een alarmontvanger of een voertuig. De drie cijfers zeggen ook iets over het soort voertuig, dit nummer wordt in de meeste gevallen ook als "roepnummer" gebruikt.
Bron: vbb

Geloof me, ik ken het principe ;)

De 5tvo codes activeren dus de alarmontvangers, maar deze zelfde codes draaien ze dus ook proef. Ik denk (ik ben geen centralist) dat de code deels wordt versleuteld of iets dergelijks. Maar de enige die dit definitief uitsluitsel over kan geven is een centralist.

Je zit in Kennemerland he? Die hebben een Co-Channelnetwerk van Radio Holland als ik me niet vergis en in combinatie met het RBS wat ze in die regio gebruiken worden de netwerktesten dacht ik gedaan met een afwijkende 5TVO-standaard, namelijk één die niet alleen met cijfers maar ook met letters werkt... misschien dat je dat zo nu en dan hoort? Die codes klinken voor een kenner heel "anders", er zit nogal een verschil tussen 10210 en 10C10 omdat de frequentie van een C veel lager is...

Doei he?

Wouter