Piepertest / proefalarm verplicht?

Auteur Topic: Piepertest / proefalarm verplicht?  (gelezen 9810 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Wouter

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 4 februari 2004, 22:57:19
Maar ik heb een vraag aan Christian! Hoewel ik nu iets afdwaal, jij bent SIGMA-genezerik he? Loop jij met een Maxer? Hebben jullie wel eens een proefalarmering?

Zoja, is het een verplichte dat je weet? Aangezien volgens mij de aansturing van de SIGMA's weer veel meer in handen is van BZK dan het NRK...?

Groetjes,

Wouter


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #21 Gepost op: 5 februari 2004, 09:56:32
Yep, ik heb een maxer. Meestal krijgen we iedere vrijdagavond om 20.00 uur een proefalarm. Meestal, want heel vaak komt 'ie niet door, maar "daar hoeven jullie je geen zorgen over te maken, want de alarmering gebeurt automatisch. Bij een echte inzet worden jullie handmatig gealarmeerd." ???

Ik weet niet of dat verplicht is, ik vind het echter wel fijn, want dat ding gaat anders nooit. Gelukkig, betekent weinig rampen, maar toch... ;)
De aansturing is mijner inziens meer in handen van de GHOR dan het BZK of NRK.

Christian


Arlé

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 205
  • Ennnn uit!
Reactie #22 Gepost op: 5 februari 2004, 11:21:23
Maar een maxer kan je ook zelf testen. Iedere maxer heeft een 06-nummer, dus als je echt twijfelt kan je hem zelf even uitproberen. En ik weet niet of je alleen een groepsnummer (RICcode) hebt, of ook een eigen RICcode, dan is het namelijk helemaal simpel en kan je hem zelf testen zonder dat andere daarvan meegenieten. En er zijn dan ook nog veel meer mogelijkheden.....

Arlé
Met vriendelijke groet, Arlé  


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #23 Gepost op: 5 februari 2004, 13:45:24
Je zit in Kennemerland he? Die hebben een Co-Channelnetwerk van Radio Holland als ik me niet vergis en in combinatie met het RBS wat ze in die regio gebruiken worden de netwerktesten dacht ik gedaan met een afwijkende 5TVO-standaard, namelijk één die niet alleen met cijfers maar ook met letters werkt... misschien dat je dat zo nu en dan hoort?

Helaas, Kennemerland is van Getronics en gebruikt dus niet de letters B, C, D zoals Radio Holland dat doet. Wat wel apart is in Kennemerland dat na elke alarmering automatisch 1 zender wordt getest. Altijd dus 2 codes extra (als het goed is :) ) in een alarmering.

Verder begrijp ik ook niet helemaal wat "Firefly" bedoelt met stil alarm, daar heb ik nog nooit van gehoord. Het zouden de zendertesten kunnen zijn, maar de opmerking "dat er codes worden verzonden maar zijn pieper gaat niet af" die snap ik niet helemaal...

Groeten, Peter.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #24 Gepost op: 5 februari 2004, 14:45:17
Maar een maxer kan je ook zelf testen. Iedere maxer heeft een 06-nummer, dus als je echt twijfelt kan je hem zelf even uitproberen. En ik weet niet of je alleen een groepsnummer (RICcode) hebt, of ook een eigen RICcode, dan is het namelijk helemaal simpel en kan je hem zelf testen zonder dat andere daarvan meegenieten. En er zijn dan ook nog veel meer mogelijkheden.....

Arlé

Er staat een 06 nummer op mijn Maxer. Dat nummer is alleen van mijn Maxer. Er is uiteraard wel een groepsalarmering mogelijk, maar daar weet ik het nummer niet van.
Ik ga het niet uitproberen, is me te duur. ;)

En Peter, de alarmering die Firefly hoort zijn misschien voor andere onderdelen van het korps, zoals de duikers, HV, bevelvoerders/chauffeurs etc.

Christian


Wouter

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 5 februari 2004, 19:04:48
Helaas, Kennemerland is van Getronics en gebruikt dus niet de letters B, C, D zoals Radio Holland dat doet. Wat wel apart is in Kennemerland dat na elke alarmering automatisch 1 zender wordt getest. Altijd dus 2 codes extra (als het goed is :) ) in een alarmering.

Verder begrijp ik ook niet helemaal wat "Firefly" bedoelt met stil alarm, daar heb ik nog nooit van gehoord. Het zouden de zendertesten kunnen zijn, maar de opmerking "dat er codes worden verzonden maar zijn pieper gaat niet af" die snap ik niet helemaal...

Groeten, Peter.


Hee Peter :D,

Ah Getronics! Tja, jij kan het weten, maar ben ik dan gek of heeft dan de CPA of politie van de MK-Alkmaar een RHE-netwerk?! Of maakt RHE gebruik van dezelfde radiobediensystemen als Getronics?

Groetjes,

Wouter


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #26 Gepost op: 6 februari 2004, 13:38:59
Ah Getronics! Tja, jij kan het weten, maar ben ik dan gek of heeft dan de CPA of politie van de MK-Alkmaar een RHE-netwerk?!
Of maakt RHE gebruik van dezelfde radiobediensystemen als Getronics?

De RBS'en van Getronics en RHE zijn totaal verschillend. Ik denk echter dat jij Noord-Kennemerland verwart met de Hulpverleningsdienst Kennemerland. De laatst genoemde (HDK) omvat de regio's Midden- en Zuid- Kennemerland, is gehuisvest in Haarlem en heeft een Getronics-RBS. In Alkmaar zit de meldkamer Noord-Holland-Noord en gebruikt een RBS van RHE ten behoeve van de regio's Noord-Kennemerland, Kop van Noord-Holland en Westfriesland.

Groeten, Peter.


Smitfire

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 8 februari 2004, 04:30:51
;DWoensdagavond 1900 uur: Goedenavond, dit was het regionaal proefalarm voor de brandweer Haaglanden op kanaal 9 / 12 / 16*. Einde proefalarm en een prettige avond verder. ;D
(* doorhalen na gealarmeerd proefalarm!!)
Handig als er weer eens iets fout gaat; kun je al die codes handmatig gaan zitten alarmeren; ben je anderhalf uur mee bezig (als er geen incidenten tussendoor zijn,.....) En iedereen die tot 1930 uur geen proefalarm heeft gehad maar bellen; "Doet mijn pieper het niet of is er iets anders aan de hand ??? ??? Zucht :-\


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #28 Gepost op: 8 februari 2004, 17:45:13
Je zit in Kennemerland he? Die hebben een Co-Channelnetwerk van Radio Holland als ik me niet vergis en in combinatie met het RBS wat ze in die regio gebruiken worden de netwerktesten dacht ik gedaan met een afwijkende 5TVO-standaard, namelijk één die niet alleen met cijfers maar ook met letters werkt... misschien dat je dat zo nu en dan hoort? Die codes klinken voor een kenner heel "anders", er zit nogal een verschil tussen 10210 en 10C10 omdat de frequentie van een C veel lager is...

Doei he?

Wouter

Jup, ik zit in de regio Zuid en Midden Kennemerland. Ik begeef mij misschien op glad ijs met mijn uitspraken. Ik hoor dat jij er heel wat meer vanaf weet ;)

Toch gaan deze tests van codes gewoon op het normale werkkanaal, namelijk kanaal 8 (168.0900). Tenminste daar ontvang ik deze op via mijn scanner.

Als kijk wordt bij het alarmeren van de herkenningscode 33 in de 5tvo-code gebruikt gemaakt binnen onze regio.

Misschien dat er meer mensen een verklaring hebben.
Brandwacht 1e klas + WVD


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #29 Gepost op: 9 februari 2004, 02:00:31
Toch gaan deze tests van codes gewoon op het normale werkkanaal, namelijk kanaal 8 (168.0900).
Tenminste daar ontvang ik deze op via mijn scanner.

Ik snap eerlijk gezegd nog steeds niet wat je nu precies bedoelt. Je hoort tooncodes maar je pieper gaat niet af? Het lijkt me natuurlijk niet vanzelfsprekend dat jouw pieper af gaat op elke tooncode, maar normaal gesproken wordt dat verklaard door het gesproken woord wat volgt op de alarmering. Verder zijn er geen testcodes en geen versleutelde codes. Wel zender(test)codes, waarmee de zenders op afstand getest kunnen worden en in geval van storing via een tooncode hun status doormelden (als de antenne niet gestolen is ;) ). Dit zou je wellicht kunnen horen, maar dat gebeurt heel erg sporadisch bij de AC54. Deze reeksen zijn op het gehoor goed te herkennen doordat de codes om en om eindigen op een 0 en op een 5.

In de regio Hollands Midden kan iedereen deze codes wel dromen. 3x daags op 3 kanalen worden de zenders getest, je kunt er je klok op gelijk zetten  ;D

Groeten, Peter.