Strandpolitie, de politie met een reddingsbrigade taak (regio Haaglanden)

Auteur Topic: Strandpolitie, de politie met een reddingsbrigade taak (regio Haaglanden)  (gelezen 12501 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Is het niet zo dat de brigade "drijft" op vrijwilligers??

Die moeten het dus ook doen in de vakantie: beroepskrachten kan je altijd inzetten


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Is het niet zo dat de brigade "drijft" op vrijwilligers??

Die moeten het dus ook doen in de vakantie: beroepskrachten kan je altijd inzetten


De Haagse Reddingsbrigade drijft inderdaad volledig op vrijwilligers, en zullen het dus moeten hebben studenten en scholieren of mensen die niet op vakantie gaan. Ik vind het Kustdetachement een hele oplossing, ik vroeg me eerst af of er misschien wrijving ontstond tussen de HVRB en het Kustdetachement, maar dat is niet zo - ze vullen elkaar juist goed aan. Zolang de HVRB niet overgaat op betaalde krachten (waarom niet?) zal dit altijd zo blijven.
343, never forget.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Strandpolitie
Published on Jul 10, 2012 by omroepwest
Samen sterk in de hulpverlening!


guest11765

  • Gast
Als ik mij niet vergis zijn een aantal van de haagse strand politie ook vrijwilliger bij een RB. Dus het mes snijd aan 2 kanten.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
En toch is het raar dat er in tijden van bezuinigen zoveel energie wordt gestoken in een niet politie-taak....
De gemeente Den Haag betaald ook voor de reddingsbrigade lijkt mij?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
En toch is het raar dat er in tijden van bezuinigen zoveel energie wordt gestoken in een niet politie-taak....
De gemeente Den Haag betaald ook voor de reddingsbrigade lijkt mij?
Wel off topic maar de politie zou eens moeten kijken wat haar kerntaken zijn.
Hierbij wel vooropgesteld dat de zwemveiligheid dan door andere partijen gewaarborgd moet zijn.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Wel off topic maar de politie zou eens moeten kijken wat haar kerntaken zijn.
Hierbij wel vooropgesteld dat de zwemveiligheid dan door andere partijen gewaarborgd moet zijn.

Wat een onzin verhaal. Deze valt gewoon onder de noemer openbare orde en veiligheid en varieert van openbare dronkenschap tot en met het redden van.
De reddingsbrigades langs de Haaglandse kuststrook zijn effectief zo'n 6 tot 8 weken op het strand (soms de hele week, soms niet), maar je kan ook in september of oktober nog goed weer hebben.
Gezien de internationale bekendheid van bijv. Scheveningen trekt dat vele toeristen, dagjesmensen en de vele varianten aan surfers.
Ik weet niet of je wel is op een mooie zomerdag (kan je je nu niet voorstellen) op Scheveningen bent geweest, met een verkeerde wind en stroming, dan hebben zowel de RB's de Knrm alsook de strandpolitie hun handen meer dan vol.
Moeten we dan maar zeggen in het kader van de bezuinigingen of omdat het niet volgens andere onze taak is, u heeft pech als u in een muistroom terecht komt?
Geeft een lekker beeld richting die toeristen die op hun beurt weer heel veel geld opbrengen en Haaglanden een internationaal aanzien geven.

Delta00


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #17 Gepost op: 9 september 2012, 21:33:53
Wat een onzin verhaal. Deze valt gewoon onder de noemer openbare orde en veiligheid en varieert van openbare dronkenschap tot en met het redden van.
De reddingsbrigades langs de Haaglandse kuststrook zijn effectief zo'n 6 tot 8 weken op het strand (soms de hele week, soms niet), maar je kan ook in september of oktober nog goed weer hebben.
Gezien de internationale bekendheid van bijv. Scheveningen trekt dat vele toeristen, dagjesmensen en de vele varianten aan surfers.
Ik weet niet of je wel is op een mooie zomerdag (kan je je nu niet voorstellen) op Scheveningen bent geweest, met een verkeerde wind en stroming, dan hebben zowel de RB's de Knrm alsook de strandpolitie hun handen meer dan vol.
Moeten we dan maar zeggen in het kader van de bezuinigingen of omdat het niet volgens andere onze taak is, u heeft pech als u in een muistroom terecht komt?

Het is natuurlijk wel héél erg vreemd dat politie Haaglanden de enige in heel Nederland is die deze taken (nog) uitvoerd. In mijn opinie is dit geen politie-taak. De laatste jaren wordt er (te) veel weggeschreven onder art. 2 van de Politiewet, namelijk het hulpverlenen aan hen die deze behoeven. We brengen toch ook geen dronken mensen thuis omdat zij niet meer kunnen lopen?!

Als je ziet hoe ontiegelijk veel personeel, materieel/materiaal het kust-detachement van Haaglanden heeft en hoeveel uren zij trainen.... Hoe doen ze het in de rest van Nederland dan? Juist, gewoon door een vrijwillige (al dan niet gesubsidieerde) reddingsbrigade die taken uit te laten voeren...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #18 Gepost op: 10 september 2012, 10:07:29
Het is natuurlijk wel héél erg vreemd dat politie Haaglanden de enige in heel Nederland is die deze taken (nog) uitvoerd. In mijn opinie is dit geen politie-taak. De laatste jaren wordt er (te) veel weggeschreven onder art. 2 van de Politiewet, namelijk het hulpverlenen aan hen die deze behoeven. We brengen toch ook geen dronken mensen thuis omdat zij niet meer kunnen lopen?!

Als je ziet hoe ontiegelijk veel personeel, materieel/materiaal het kust-detachement van Haaglanden heeft en hoeveel uren zij trainen.... Hoe doen ze het in de rest van Nederland dan? Juist, gewoon door een vrijwillige (al dan niet gesubsidieerde) reddingsbrigade die taken uit te laten voeren...

Zoals al eerder aangegeven werd is Den Haag veel drukker dan andere stukken strand zoals 's-Gravenzande of monster. Hier is het met vrijwilligers allemaal wel te doen en daar buiten wordt het opgevangen door de KNRM met pieper dienst (ook die komen voor een zwemmer in problemen.)
Hoek van Holland heeft geen eigen Brigade meer en daar ligt de taak nu bij de Strandwacht (afdeling van de Brandweer) die hier ook full time job aan heeft.
Vrijwilligers moet je kunnen krijgen anders moet je er ook betaalde krachten neer zetten en is dat betaalbaar? wel denk ik dat je moet kijken hoeveel meldingen zo'n afdeling per jaar krijgt en of het dan niet anders in gericht kan worden?
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #19 Gepost op: 10 september 2012, 15:00:51
Zoals al eerder aangegeven werd is Den Haag veel drukker dan andere stukken strand zoals 's-Gravenzande of monster. Hier is het met vrijwilligers allemaal wel te doen en daar buiten wordt het opgevangen door de KNRM met pieper dienst (ook die komen voor een zwemmer in problemen.)
Hoek van Holland heeft geen eigen Brigade meer en daar ligt de taak nu bij de Strandwacht (afdeling van de Brandweer) die hier ook full time job aan heeft.
Vrijwilligers moet je kunnen krijgen anders moet je er ook betaalde krachten neer zetten en is dat betaalbaar? wel denk ik dat je moet kijken hoeveel meldingen zo'n afdeling per jaar krijgt en of het dan niet anders in gericht kan worden?

Er zijn ook genoeg brigades die betaalde fulltime krachten hebben rondlopen in de zomer, aangevuld met vrijwilligers. Daarnaast is het zo dat de brigades 's-gravenzande en monster sinds kort ook een 24/7 alarmploeg hebben draaien en daarbij rijdt het stranddet van de poltie voor de gehele regio.

Maar laten we het hier even bij Den Haag houden; strandbewaking en uitruk naar incidenten/drenkelingen is primair de taak van de Reddingsbrigade daar (HVRB), in combinatie met de KNRM en Brandweer. De Politie ondersteunt hierbij buiten hun normale politionele taken om, dit is gezien de drukte gewoon nodig. Daarnaast heb je ook nog het RK op het strand zitten, maar die jongens handelen in principe alleen maar "standaard" EHBO incidenten af.