Strandpolitie, de politie met een reddingsbrigade taak (regio Haaglanden)

Auteur Topic: Strandpolitie, de politie met een reddingsbrigade taak (regio Haaglanden)  (gelezen 12482 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #20 Gepost op: 10 september 2012, 16:01:01
Die Jongens ;) van het NRK hebben een goed draaiende ehbo post bij de pier naast de politiepost omdat de reddingsbrigade links en rechts van de pier een end lopen is.
Er komen minder verdrinkingen wellicht maar verder is het aanbod heel divers, en niet altijd even onschuldig 98uiye
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #21 Gepost op: 12 september 2012, 14:28:52
Die Jongens ;) van het NRK hebben een goed draaiende ehbo post bij de pier naast de politiepost omdat de reddingsbrigade links en rechts van de pier een end lopen is.
Er komen minder verdrinkingen wellicht maar verder is het aanbod heel divers, en niet altijd even onschuldig 98uiye

De laatste zin in je stukje volg ik even niet helemaal? Kan je die uitleggen?
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #22 Gepost op: 12 september 2012, 20:54:52
De laatste zin in je stukje volg ik even niet helemaal? Kan je die uitleggen?

Wat Golly zegt is: De reddingsbrigade krijgt meer watergerelateerde slachtoffers (alhoewel deze soms door de reddingsbrigade worden afgeleverd bij de RK-post). En standaard EHBO is relatief. De EHBO is zeer divers en soms zeer spoedeisend. Het zal niet de eerste keer zijn dat er op een warme dag 4 tot 5 afvoertjes zijn met een reguliere ambulance.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #23 Gepost op: 13 september 2012, 00:21:55
Ik bedoelde met "standaard ehbo" ook meer dat het RK geen functie heeft als first responder, maar ze draaien uiteraard gewoon als volledige ehbo post met alles wat daarbij komt kijken op een druk strand. O0


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #24 Gepost op: 13 september 2012, 19:20:15
Zoals al eerder aangegeven werd is Den Haag veel drukker dan andere stukken strand zoals 's-Gravenzande of monster. Hier is het met vrijwilligers allemaal wel te doen en daar buiten wordt het opgevangen door de KNRM met pieper dienst (ook die komen voor een zwemmer in problemen.)

Ik maakte de vergelijking met de rest van Nederland, niet met alleen 's Gravenzande of Monster ;) Dat het kustdetachement bepaalde taken uitvoerd die men in samenwerking met de reddingsbrigade doet, dat begrijp ik. Het Haagse kust-detachement staat alleen in geen verhouding qua capaciteit, materiaal en training met de rest van de Nederlandse stranden.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Peter

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Citaat van: Jerommeke link=msg=1077349 date=1347556815
Ik maakte de vergelijking met de rest van Nederland, niet met alleen 's Gravenzande of Monster ;) Dat het kustdetachement bepaalde taken uitvoerd die men in samenwerking met de reddingsbrigade doet, dat begrijp ik. Het Haagse kust-detachement staat alleen in geen verhouding qua capaciteit, materiaal en training met de rest van de Nederlandse stranden.
Dat is dan toch een keuze en wellicht manco voor de andere regio's?
Daarnaast is de Brandweer verantwoordelijk voor de veiligheid op het strand (exclusief boulevard en water). Zij hebben óók een opleiding gehad voor het uitvoeren van reddingen en hebben daarvoor zelfs een (bijna) identiek voertuig als de HVRB.

Op Scheveningen kun je als drenkeling door door veel diensten gered worden:
- KNRM
- HVRB
- Politie
- Brandweer
Allen opgeleid in het uitvoeren van reddingen..


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: Peter link=msg=1181027 date=1373017353
Dat is dan toch een keuze en wellicht manco voor de andere regio's?
Daarnaast is de Brandweer verantwoordelijk voor de veiligheid op het strand (exclusief boulevard en water). Zij hebben óók een opleiding gehad voor het uitvoeren van reddingen en hebben daarvoor zelfs een (bijna) identiek voertuig als de HVRB.

Op Scheveningen kun je als drenkeling door door veel diensten gered worden:
- KNRM
- HVRB
- Politie
- Brandweer
Allen opgeleid in het uitvoeren van reddingen..

Recentelijk nog een presentatie bijgewoond van het stranddet. In principe doen zij dit jaar niet meer aan reddingen aangezien zij er primair zijn voor handhaving. Het handhavingsgebied is ook uitgebreid van Wassenaar naar 's Gravenzande. Met een drietal posten: Scheveningen, Kijkduin en (ik geloof) Monster. De reden om nog wel reddend te kunnen optreden heeft te maken met de soms extreme drukte i.c.m. het feit dat je het niet kunt maken om bij een drenkeling door te rijden. Maar handhaving is de primaire taak van het kustdet.

In de afgelopen jaren heb ik deze accentverschuiving ook letterlijk waargenomen.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Shifty

  • Functioneel
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
ze kwamen vandaag bakkie doen, ze hadden een rescuecan achterin de bak.