Voorbeelden Communicatie mishapjes in de hulpverlening nodig

Auteur Topic: Voorbeelden Communicatie mishapjes in de hulpverlening nodig  (gelezen 5243 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Afstudeerder

  • Gast
Mijn simpele vraag aan jullie is of jullie voorbeelden hebben van waar het vaak mis gaat met communicatie tijdens een calamiteit?
Graag hoor ik deze voorbeelden :)

"communicatie tussen hulpverleners ter plaatse of communicatie tussen melder-centrale?" <- Dit soort dingen :)

[edit]
Ik zal mijn vraag in ieder geval iets specificeren, voorbeelden van communicatie tussen hulpverleningsdiensten en waar het op dat gebied mis gaat. Het gaat mij niet om waneer er technisch iets niet werkt, maar meer procedure gerelateerd, waneer iets niet duidelijk is (wie de leiding heeft bijvb.) of waneer iemand niet opkomt dagen terwijl die toch nodig blijken te zijn of er was een berger nodig bij een ongeluk maar deze kwam pas een dag later (ofzo ik weet niet wat reëel gebeurt) graag jullie ervaringen, Ik besef mij dat ik jullie vraag waar het in jullie vakgebied misgaat voor sommige is dat misschien wat gevoelig, in dat geval hoef je niet te reageren natuurlijk
[/edit]




SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #1 Gepost op: 4 juli 2009, 16:44:37
Kun je dat specificeren? Gaat het dan om "Radioverkeer" of communicatie tussen hulpverleners ter plaatse of communicatie tussen melder-centrale of de communicatie tussen HV'er -> betrokkene?


multidisciplinairtje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
  • PolBrAmb
Reactie #2 Gepost op: 4 juli 2009, 18:06:46
Het zou me ernstig verbazen indien je veel reacties gaat krijgen via zoiets informeels als dit forum....Als je erop wil afstuderen zou ik je willen adviseren om je informatie te vergaren via de oficiele kanalen.


Afstudeerder

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 4 juli 2009, 22:12:57
Het zou me ernstig verbazen indien je veel reacties gaat krijgen via zoiets informeels als dit forum....Als je erop wil afstuderen zou ik je willen adviseren om je informatie te vergaren via de oficiele kanalen.
Daar ben ik het zeker met je eens, ik zoek hier dan ook informatie & contact met de "doelgroep" daarvoor is dit forum is een schitterend bron van informatie, maar dat staat los van deze topic.

Ik zal mijn vraag in ieder geval iets specificeren, voorbeelden van communicatie tussen hulpverleningsdiensten en waar het op dat gebied mis gaat. Het gaat mij niet om waneer er technisch iets niet werkt, maar meer procedure gerelateerd, waneer iets niet duidelijk is (wie de leiding heeft bijvb.) of waneer iemand niet opkomt dagen terwijl die toch nodig blijken te zijn of er was een berger nodig bij een ongeluk maar deze kwam pas een dag later (ofzo ik weet niet wat reëel gebeurt) graag jullie ervaringen, Ik besef mij dat ik jullie vraag waar het in jullie vakgebied misgaat voor sommige is dat misschien wat gevoelig, in dat geval hoef je niet te reageren natuurlijk :)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #4 Gepost op: 5 juli 2009, 00:38:51
Iets als in bij een ongeval een berger met platte bak én laadkraan bestellen (voertuig ligt 10 meter van de weg) en dan een berger met lepelwagen ter plaatse krijgen, deze belt zijn collega en gaat zelf weg ... Collega komt met platte bak echter zonder laadkraan waarop de eerste kraan er weer bij gevraagd word ?

Waardoor er dus vier politiemensen 1.5 uur op een berging staan te wachten?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Afstudeerder

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 5 juli 2009, 01:20:54
Iets als in bij een ongeval een berger met platte bak én laadkraan bestellen (voertuig ligt 10 meter van de weg) en dan een berger met lepelwagen ter plaatse krijgen, deze belt zijn collega en gaat zelf weg ... Collega komt met platte bak echter zonder laadkraan waarop de eerste kraan er weer bij gevraagd word ?

Waardoor er dus vier politiemensen 1.5 uur op een berging staan te wachten?

conclusie hieruit: de berger had niet de juiste wagen beschikbaar? fout van de berger lijkt mij :)

hebben er mensen voorbeelden van verkeerde manier van opschaling of dergelijk?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #6 Gepost op: 5 juli 2009, 01:30:07
conclusie hieruit: de berger had niet de juiste wagen beschikbaar? fout van de berger lijkt mij :)

Volgens mij gewoon een communicatie stoornis ... Als je eerst de verkeerde kraan krijgt, vervolgens een volgende waarna de eerste weer terug moet komen zit er iets in de communicatie niet goed ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Afstudeerder

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 6 juli 2009, 16:40:51
Het gaat volgens mij wel vaker mis met de bergers, las ergens in een nieuwe wet dat er afhankelijk van de ongeluk gelijk een berger erop af gestuurd wordt.


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 7 juli 2009, 10:11:07
Misschien een kleine tip.

Neem contact op met de chef meldkamer van een veiligheidsregio of met RWS en vraag of deze tijd beschikbaar heeft voor jouw thema. Op die manier kun je meer gegevens verzamelen en heb je de data rechtstreeks van de bron. De interviews kun je dan gebruiken bij je afstudeerverslag als bijlage.

Op die manier kan je ook helder krijgen waar het in de communicatie mis kan gaan. Je zal merken dat het niet zoiets simpels is als "verkeerd begrepen"

Soms is er ook sprake van informatie die verloren gaat door het communicatie medium of vertaalslag die er gemaakt moet worden. Technische ondersteuning die niet de mogelijkheden heeft tot het specificeren of correct overdragen van informatie.
Daarnaast is er ook een verschil in beeldvorming mogelijk. Politie, brandweer, ambulance en bergingscultuur is onderling heel divers.

Opschaling is daar ook een voorbeeld van. We hebben een afspraak over de GRIP structuur multi disciplinair, maar er bestaat een kans dat een kolom niet op de hoogte is van de afzonderlijke monodisciplinaire die een andere kolom opstart, maar wel van cruciaal belang zijn voor een correcte afhandeling van het incident.

Groeten, Ruud


tatuta

  • NRK - EHBO'er
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 418
  • Geinterreseerde
    • Valvas Multimedia
Reactie #9 Gepost op: 7 juli 2009, 18:14:41
"verkeerd begrepen" kan wel degelijk verkeerd gehoord bestaat wat minder behalve in snelle situaties (politie vs schietpartij)
soms is er een voorkeur voor een hoogwerker en wordt een ladder gestuurd of andersom (ff een voorbeeld)
NRK:                                         District ’s-Hertogenbosch e.o.       EHBO’er