Cell broadcast: NL-Alert

Auteur Topic: Cell broadcast: NL-Alert  (gelezen 201877 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

rob dierenambulanc

  • Gast
Gepost op: 3 februari 2004, 11:31:45
Gisteren hebben ze een expiriment gedaan in Vlaardingen om het alarmeren van de  bevolking via de sms te doen. Maar hoe weet men wie er in het gebied zit? En hoe weten ze dan het telefoon nr om te SMSen?
Kwam even in mij op deze vragen.




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 3 februari 2004, 20:16:57
volgens mij moet jeje eigen opgeven voor deze mogelijkheid


Arlé

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 205
  • Ennnn uit!
Reactie #2 Gepost op: 4 februari 2004, 02:20:44
Klopt, als ik het goed heb moet je jezelf aanmelden en kan je 6 postcodes doorgeven. Wanneer er iets gebeurt binnen deze 6 postcodes wordt je automatisch gealarmeerd door een SMS. Momenteel bevindt het zich nog in een proeffase en zijn er in februari 94 ambtenaren gealarmeerd. In maart zal de test 3000 mensen in Vlaardingen moeten bereiken. Wanneer dit een succes blijkt te zijn zal het uitgebreid worden.

Arlé
Met vriendelijke groet, Arlé  


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 4 februari 2004, 17:09:45
het laatste nieuws van de smsjes,van de 94 proefpersonen in Vlaardingen hebben er 90 binnen een half uur gereageert.En nu gaan ze inderdaad 3000 mensen ervoor benaderen ;)


Rolf

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 4 februari 2004, 22:55:04
Bij mij vorige werkgever werden we per SMS voor een storing opgeroepen buiten kantoor uuren de centrale tikt in het systeem in:
datum-tijd-volgnummer-storing verwarming HV-forum svp bellen met Dhr.Peter D
De monteur moet binnen 20 minuten deze melding ongewijzigd terug zenden richting centrale anders krijgt de centralist een melding dat de storing nog niet geacepteerd is door de monteur.
Werkt prettig alleen vinden mensen je hinderlijk als je de GSM aan hebt staan waar anderen hem wel uitzetten en als je dan ook nog eens een SMS-je gaat zitten lezen is men helemaal boos op je ;D

Groetjes Rolf


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 5 februari 2004, 19:17:35
Bij mij vorige werkgever werden we per SMS voor een storing opgeroepen buiten kantoor uuren de centrale tikt in het systeem in:
datum-tijd-volgnummer-storing verwarming HV-forum svp bellen met Dhr.Peter D
De monteur moet binnen 20 minuten deze melding ongewijzigd terug zenden richting centrale anders krijgt de centralist een melding dat de storing nog niet geacepteerd is door de monteur.
Werkt prettig alleen vinden mensen je hinderlijk als je de GSM aan hebt staan waar anderen hem wel uitzetten en als je dan ook nog eens een SMS-je gaat zitten lezen is men helemaal boos op je ;D

Groetjes Rolf
waarom moeten ze mij bellen ??? ??? ;D ;D ;D ;D ;)


Rolf

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 5 februari 2004, 22:53:52
Citaat
waarom moeten ze mij bellen  

Moet toch iemand de schuld krijgen en er viel me zo snel geen fantasie naam in  ::)


firemanr

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 6 februari 2004, 16:06:50
Moet toch iemand de schuld krijgen en er viel me zo snel geen fantasie naam in  ::)
Vindt ut wel leuk beredeneerd..... ;D ;D


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 6 februari 2004, 18:48:49
Moet toch iemand de schuld krijgen en er viel me zo snel geen fantasie naam in  ::)
tis weer fraai hoor ;D ;D ;D ;D


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #9 Gepost op: 20 april 2010, 23:36:13
Eindelijk hebben ze het licht gezien en stappen ze af van SMS alarmering waarvoor je je aan moet melden....  ;)


http://www.minbzk.nl/actueel/@126351/nieuw

'NL Alert' via telefoon aanvulling op alarmsirenes
20 april 2010

Als begin volgend jaar 'NL Alert' wordt ingevoerd als nieuw systeem om op mobiele telefoons te waarschuwen bij een ramp, blijven de vertrouwde alarmsirenes gewoon bestaan. Zeker tot 2018 loeien de sirenes als iedereen naar binnen moet, ramen en deuren moet dichtdoen en naar de radio moet luisteren. Maar daarnaast komt er een bericht met informatie op alle mobiele telefoons in een rampgebied.

Met NL Alert kunnen tekstberichten over een ramp gestuurd worden naar alle mobiele telefoons in een bepaald gebied. Dat kan een klein gebied zijn (een buurt of stad), een hele regio of een bepaald deel van het land. In hetzelfde gebied kunnen dan de sirenes afgaan.

Een alarmbericht via NL Alert heeft veel voordelen:

    * Mensen worden niet alleen gealarmeerd dát er iets aan de hand is, maar ze krijgen ook informatie over wát er loos is. Ook krijgen zij instructies over wat zij moeten doen.
    * Het is niet nodig vooraf 06-nummers van mensen te verzamelen, want een alarmbericht van NL Alert gaat gewoon door de lucht naar alle mobiele telefoons in een bepaald gebied. Het systeem maakt namelijk geen gebruik van de sms-techniek, maar van 'cell broadcast': het uitzenden van een bericht naar alle telefoons binnen één of meer cellen van het gsm-netwerk.
    * Als het mobiele telefoonverkeer plat gaat doordat iedereen gaat bellen en sms'en, blijft het systeem in de lucht.
    * Het systeem is snel: iedereen in het rampgebied krijgt tegelijkertijd het alarmbericht.
    * Doven en slechthorenden - die de sirenes niet horen - krijgen ook informatie.
    * Gespecialiseerde gsm-toestellen kunnen tekstberichten omzetten in spraakberichten. Zo kunnen ook blinden en slechtzienden de informatie krijgen.
    * Het is de bedoeling dat aan de tekstberichten een speciale ringtone wordt gekoppeld, zodat het alarmbericht altijd door komt, dus ook als de telefoon in de trilstand of op 'stil' staat.

De introductie van NL Alert - begin volgend jaar - zal gepaard gaan met zorgvuldige voorlichting over wat mensen van het systeem mogen verwachten en wat zij zelf moeten doen om de alarmberichten te kunnen ontvangen op hun mobiele telefoon.

Nederland loopt wereldwijd voorop met de toepassing van dit systeem voor het alarmeren en informeren van burgers in crisissituaties, maar in Europees verband willen ook andere landen meedoen. Er worden afspraken gemaakt om ervoor te zorgen dat in alle landen die meedoen de hulpdiensten, telefoonproviders en telefoonfabrikanten hetzelfde of een vergelijkbaar systeem gaan gebruiken.