Cell broadcast: NL-Alert

Auteur Topic: Cell broadcast: NL-Alert  (gelezen 201777 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #100 Gepost op: 7 november 2012, 19:03:14
Wel jammer dat dit systeem geen Alert naar telefoons stuurt die van het G3 netwerk gebruik maken. Wat een flop!
Geen enkel android of iOS toestel kan het ontvangen... In mijn ogen een verspilling van geld.

Ik heb zelf een Android van Samsung en kan het gewoon in stellen dus geen enkel klopt absoluut niet.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #101 Gepost op: 7 november 2012, 19:05:31
Zowel via de site van http://instelhulp.nlalert.nl als mede op het toestel van mijn Samsung Galaxy S3 is het niet mogelijk / niet te vinden.

Volg de link, het toestel is wel geschikt, maar misschien je provider niet.

http://instelhulp.nlalert.nl/samsung/i9300-galaxy-s-iii/


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #102 Gepost op: 8 november 2012, 04:43:29
Heel vreemd zag van de week toch echt staan dat het bij de S3 niet kon en nu wel.
Zit bij Vodafone en dat kan nu nog niet. Wacht het wel af wanneer het in 2013 wel kan.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #103 Gepost op: 8 november 2012, 16:59:08
Mobiel internet gaat over het zelfde netwerk en gaat juist eerder plat als GSM.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #104 Gepost op: 8 november 2012, 17:38:59
Hier wordt ik toch even stil van:
http://www.nu.nl/internet/2953715/rampsmsjes-nog-niet-alle-toestellen.html
Citaat
Rampsms'jes nog niet op alle toestellen
AMSTERDAM - De sms’jes over rampinformatie die vanaf donderdag via NL-Alert verstuurd worden, werken nog niet voor alle klanten van Vodafone en T-Mobile.


Dat blijkt uit een persbericht van het ministerie van Veiligheid en Justitie.
NL-Alert is vanaf donderdag in gebruik genomen. Tijdens rampen kunnen via het systeem een soort sms’jes verstuurd worden. Omdat het geen échte sms'jes zijn, kunnen de meldingen ook verstuurd worden als het mobiele netwerk niet bereikbaar is.
Eerder werd al bekend dat diverse telefoons de meldingen niet ondersteunen. Bijvoorbeeld de iPhone kan de sms’jes niet ontvangen. "Op dit moment werkt NL-Alert al op meer dan de helft van de mobiele telefoons", aldus het ministerie.
2G en 3G
Nu is duidelijk dat de netwerken van Vodafone en T-Mobile de meldingen pas begin volgend jaar volledig zullen ondersteunen. Er zijn toestellen die de meldingen alleen over 3G kunnen binnenkrijgen.
Bij KPN wordt die functie al ondersteund, bij de andere twee providers nog niet. Daar werken de meldingen alleen bij toestellen die 2G-meldingen accepteren. T-Mobile stelt dat het er dus vooral om gaat dat de fabrikanten hun toestellen updaten.
Via een speciale webpagina kunnen mensen controleren of hun eigen telefoon ook noodsms'jes kan ontvangen. Bij de meeste toestellen moeten daarvoor handmatig instellingen worden veranderd
Regio's
Voor het systeem is Nederland onderverdeeld in 5000 regio's. De overheid kan gericht aan één of meerdere van die regio's berichten sturen in geval van nood. NL-Alert wordt alleen ingeschakeld in situaties waarbij levens of de volksgezondheid op het spel staan. In de sms'jes staat dan wat er aan de hand is en wat mensen het best kunnen doen.

Ze kondigen het groots aan en dan blijken 2 van de 3 providers het nog niet eens te ondersteunen.

Verklaart wel waarom ik steeds foutmeldingen op mijn gsm kreeg toen ik het wilde instellen.


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #105 Gepost op: 8 november 2012, 20:37:36
Gaan ze dit dan, tegelijk met de WAS-palen, ook één keer per maand testen?


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #106 Gepost op: 8 november 2012, 21:25:34
Zou eigenlijk wel kunnen, gewoon op dat moment meteen het bericht meesturen.

Dit is een test van NL-Alert en de WAS palen.


Is NL-alert trouwens ingezet in Nijmegen vandaag naar aanleiding van de explosie in de energie centrale. Er is immers het advies gegeven ramen en deuren te sleuten ivm dat isolatie materiaal. Klinkt als een situatie waarin NL alert nut heeft.


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #107 Gepost op: 8 november 2012, 21:39:33
Belachelijk hoe "groots" ze vandaag komen met NL-alert en dat het vanaf vandaag van start is gegaan. Meerdere meldkamers zijn nog lang niet zover dat zij gebruik kunnen maken van NL-alert, en dat zal nog wel eventjes duren ook.

De indruk wordt nu gewekt dat het in heel NL al operationeel is en gebruikt wordt.

Waarom niet eerst zorgen dat alle providers/telefoons er klaar voor zijn, álle meldkamers uitrusten en opleiden, en dán pas de "aftrap" geven?
Wordt een beetje moe van de berichtgeving naar de burger toe die keer op keer maar niet klopt....  :-X Zorg eerst dat je als overheid er zélf klaar voor bent en ga dan pas de burger informeren. Waarom altijd zo half-bakken van start gaan?


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #108 Gepost op: 9 november 2012, 00:16:28
NL-Alert in gebruik, maar niet voor iedereen
Published on Nov 8, 2012 by rtvrijnmond
Slechts de helft van alle mobiele telefoons is geschikt voor het nieuwe NL-Alert-systeem, dat mensen bij noodsituaties een bericht van de overheid bezorgt. Toch werd vanmiddag het NL-Alert officieel gelanceerd door minister Opstelten van Veiligheid in de Rotterdamse meldkamer van de hulpdiensten. Lees meer: NL-Alert werkt niet bij alle mobieltjes
Samen sterk in de hulpverlening!


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #109 Gepost op: 9 november 2012, 01:01:30
TNO blijkt het dus al achterhaald te vinden.

Ben even gaan zoeken naar de bron bij TNO. Ik denk hem gevonden te hebben:
http://www.tno.nl/downloads/Tussenrapportage_programma_activering_van_burgers.pdf

maar weet het niet 100% zeker of het hier in zal staan, cell broadcast wordt maar 1x genoemd. Morgen lees ik het even door als ik thuis ben. Nu ga ik mezelf echter even in een horizontale positie brengen....