Cell broadcast: NL-Alert

Auteur Topic: Cell broadcast: NL-Alert  (gelezen 202957 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #120 Gepost op: 3 december 2012, 18:43:14
Zonde dat niet alle regio's dit hebben gedaan, dit was de eerste maandelijkse test sinds de introductie en het was een prima promo geweest O0


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #121 Gepost op: 15 december 2012, 01:44:27
Eerste NL Alert voor Tolbert

ANP Toegevoegd: vrijdag 14 dec 2012, 17:11
Update: vrijdag 14 dec 2012, 17:36

Het alarmeringssysteem NL Alert is vanochtend voor het eerst gebruikt. Bij een grote brand in het Groningse Tolbert bleven gevaarlijke rookwolken hangen die gevaar opleverden voor bewoners in de omgeving.

Met NL Alert werd een bericht naar mobieltjes van omwonenden gestuurd.

Opstelten

Begin december werd het alarmmiddel officieel in gebruik genomen door minister Ivo Opstelten van Justitie. Nog niet iedereen wordt met het systeem bereikt. Iets meer dan de helft van de mobiele telefoons is geschikt om het alert te ontvangen.

Bij de brand in Tolbert ging een woon- en cadeauwinkel volledig in vlammen op.
Samen sterk in de hulpverlening!


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #122 Gepost op: 15 december 2012, 07:46:33
FF verder kijken dan je neus lang is, na het klikken op "verder" komt volgende tekst in beeld:
Uit tests in een gecontroleerde omgeving blijkt dat deze mobiele telefoon NL-Alert niet kan ontvangen. Steeds meer toestelfabrikanten ondersteunen NL-Alert in hun nieuwe mobiele telefoons, of brengen software-updates uit voor bestaande mobiele telefoons.

De S3 ontvangt dit dit niet, mooi van NL-alert een gloednieuw toestel van enkele maanden op de markt is niet geschikt, bravo.

Ruud

Als ik verder klik komt die volgende tekst die jij noemt bij mij niet in beeld dus wat bedoelje met FF verder kijken dan je neus lang is ???

Wat bedoel je met :" mooi van NL-alert een gloednieuw toestel van enkele maanden op de markt is niet geschikt, bravo."
Het ligt echt aan de toestelfabrikant als de NL-Alert functionaliteit niet werkt en niet aan NL-Alert.
Want de fabrikant heeft de functionaliteit niet ingebouwd en NL-Alert kan daar niets aan doen.

En dat is ook precies de reden dat de sirene's niet mogen verdwijnen niet iedereen beschikt over een mobiele telefoon of over een geschikte telefoon.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #123 Gepost op: 15 december 2012, 08:11:40
[Sarcasemodus]Kijk, dit vind ik fijn. Thuis 3 merken telefoons en ze ondersteunen het niet. Kan ik tenminste ziek zijn zonder telefoon aan mijn nek, want in dat zeldzame geval gaat hij toch echt uit bij mij.
[/sarcasmemodus]

Ik vind dit geen goed idee. De sirenes hoor ik regelmatig niet, maar mijn telefoon zit ook niet 24/7 in mijn hand. En dan ben ik toch een fanatiek telefoonmens. Ik douche wel, mijn Iphone niet, soms vergeet ik hem en zit hij eenzaam in jaszak en soms staat door het werk geluid en trillen uit en ben ik dat vergeten in te schakelen. Ook in de auto en op de fiets lees ik geen berichten.

Laat het dan naast elkaar bestaan, ter aanvulling, maar niet ter vervanging.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #124 Gepost op: 20 januari 2013, 15:06:30
NL-Alert is ingezet:

Afbeelding: Judith Hulleman / http://pic.twitter.com/Lbih3BPS

Mark van der Veen ‏@S4nM4rkos
Krijg een nl alert via sms. Grote brand in meppel met rookontwikkeling, deuren en ramen sluiten. Nu de vraag, hoe komen ze aan mijn nummer?
20 januari 13 om 15:00 's middags

3R!K ‏@3rik_lol
sms gekregen alle deuren en ramen sluiten grote brand in meppel
20 januari 13 om 3:00 's middags

Martin Bouwhuis ‏@martinbouwhuis
#nlalert bedankt rijden der net langs! #setheweg meppel pic.twitter.com/W4PBu0kr
20 januari 13 om 3:01 's middags

zie ook: NL-Alert ingezet: GRIP 1 Zeer grote brand (bedrijfspand) Setheweg - Meppel 20-01-2013
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #125 Gepost op: 28 januari 2013, 15:25:31
Veiligheidsregio Kennemerland zendt op 4 februari het eerste NL-Alert controlebericht uit

http://www.haarlemmermeer.nl/Actuele_informatie/Nieuwsberichten/Nieuwsberichten_2013/Veiligheidsregio_Kennemerland_zendt_op_4_februari_het_eerste_NL_Alert_controlebericht_uit

Controleer op nl.alert.nl of je mobiel al geschikt is voor NL-Alert
 
Op maandag 4 februari rond 12.00 uur wordt het eerste NL-Alert controlebericht uitgezonden, tegelijk met de maandelijkse sirenetest. Aan de hand van dit controlebericht kunnen mensen in de veiligheidsregio Kennemerland nagaan of hun mobiel juist is ingesteld voor NL-Alert. In het bericht is duidelijk aangegeven dat het om een controlebericht gaat en dat je niets hoeft te doen. In 2013 volgen nog twee controleberichten: op 6 mei en op 4 november.

Waarom NL-Alert?
Iedereen kent de sirene die de eerste maandag van de maand gaat. Als de sirene gaat tijdens een noodsituatie moet je naar binnen en ramen en deuren sluiten. Daarom is er nu NL-Alert. Dit is een aanvullend alarmmiddel voor de mobiele telefoon.
Stel er breekt een grote brand uit waarbij veel rook vrijkomt. Als jij je in een rampgebied bevindt en je hebt je mobiel ingesteld op NL-Alert, dan ontvang je een tekstbericht. Hierin staat precies wat er aan de hand is. En wat je het beste kunt doen. Zo kunnen meer mensen worden bereikt en worden mensen beter geïnformeerd.

Stel je mobiele telefoon nu in
Op dit moment werkt NL-Alert al op circa 60% van alle mobiele telefoons in Nederland. Dat betekent dat ruim 11 miljoen mobiele telefoons NL-Alert kunnen ontvangen. De komende tijd zal dit aantal verder oplopen. Er komen steeds meer toestellen op de markt die automatisch zijn ingesteld op NL-Alert. Dat maakt dit nieuwe alarmmiddel een waardevolle aanvulling op de bestaande middelen, zoals de sirene, de rampenzender en de website crisis.nl.
 
Heb jij je mobiel nog niet ingesteld? Op de website www.nl-alert.nl kun je nagaan of je toestel al geschikt is om NL-Alert te ontvangen. Hier staat ook beschreven hoe je jouw mobiel instelt op NL-Alert. Als je op 4 februari het controlebericht ontvangt, ben je er zeker van dat jouw mobiel juist is ingesteld om NL-Alert te ontvangen. In geval van een noodsituatie weet jij daardoor direct wat er aan de hand is en wat je moet doen.

Hoe werkt NL-Alert?
Vanuit de meldkamer van de hulpdiensten wordt een tekstbericht over een (dreigende) ramp uitgezonden naar alle mobiele telefoons in de directe omgeving van de noodsituatie. Het bericht bereikt de mobiele telefoons binnen enkele seconden. De berichten zijn geen sms-berichten, maar zogenaamde cell broadcastberichten, vergelijkbaar met een radiosignaal. Zij worden verzonden via de zendmasten van de mobiele telefonieaanbieders. Daardoor werkt NL-Alert óók als het netwerk overbelast is. Het is volledig anoniem en helemaal gratis. Kijk dus nu op www.nl-alert.nl om na te gaan of jouw mobiel al geschikt is.
Samen sterk in de hulpverlening!


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #126 Gepost op: 28 januari 2013, 15:27:43
Ik hoorde op de radio vanmorgen in een reclameblok dat het landelijk zou zijn?


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #127 Gepost op: 28 januari 2013, 15:28:38
Veiligheidsregio NHN ‏@vrnhn

(Dreigende) noodsituatie? De overheid waarschuwt en informeert met #NLAlert. Kijk nu op http://www.nl-alert.nl  of uw mobiel al geschikt is.
28 januari 13 om 15:20
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #128 Gepost op: 28 januari 2013, 15:29:42
Controleberichten NL-Alert

http://www.nederlandveilig.nl/nl-alert/actueel/15/2012-12-05/controleberichten-nl-alert

In 2013 wordt drie keer een landelijk NL-Alert controlebericht verstuurd. Met behulp van het controlebericht kunnen mensen controleren of hun telefoon (nog) juist is ingesteld. Het eerste controlebericht van 2013 wordt medio februari verstuurd. De andere twee volgen later in het jaar.
Vooralsnog is het de bedoeling slechts een beperkt aantal maal per jaar NL-Alert controleberichten te versturen.

Belangrijke overweging hierbij is dat het ontvangen van een NL-Alert via de mobiele telefoon direct invloed heeft op de persoonlijke levenssfeer van mensen. Indien dit met een (te) hoge frequentie gebeurd, ontstaat het risico dat mensen hun telefoon ongeschikt maken voor NL-Alert. Een ontwikkeling die gezien het doel van NL-Alert – direct informatie bij een noodsituatie – onwenselijk is. Dit alles is een duidelijk verschil met het maandelijks af laten gaan van de sirene. Die staat letterlijk en figuurlijk verder van mensen af, heeft daardoor minder impact op de eigen levenssfeer en kan ook niet door mensen worden uitgezet.

In aanloop naar het versturen van de controleberichten worden mensen hierover geïnformeerd via hun eigen veiligheidsregio en via de landelijke media. Uiteraard staat in het controlebericht duidelijk benoemd dat het om een controlebericht gaat en dat er geen sprake is van een noodsituatie.
Samen sterk in de hulpverlening!


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #129 Gepost op: 28 januari 2013, 16:04:54
Heel vreemd zag van de week toch echt staan dat het bij de S3 niet kon en nu wel.
Zit bij Vodafone en dat kan nu nog niet. Wacht het wel af wanneer het in 2013 wel kan.

Zojuist weer geprobeerd met mijn toestel en het instellen is gelukt. (Samsung Galaxt S3)
Hoop dat andere Vodafonegebruikers het nu ook kunnen met hun toestel.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen