Cell broadcast: NL-Alert

Auteur Topic: Cell broadcast: NL-Alert  (gelezen 202896 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #130 Gepost op: 28 januari 2013, 16:09:39
De S3 is na software-update wel in staat om CB berichten te ontvangen; update naar adroidversie 4.1.2.

Ruud


Probie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #131 Gepost op: 28 januari 2013, 19:15:05
Ik kwam gisteren zelfs tot de conclusie dat het al automatisch aanstaat toen ik het wilde instellen bij mijn S3 met Vodafone abonnement


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #132 Gepost op: 29 januari 2013, 23:58:44
29 januari 2013 - Maandag 4 februari eerste landelijke controlebericht NL-Alert

http://www.nederlandveilig.nl/nl-alert/actueel/18/2013-01-29/maandag-4-februari-eerste-landelijke-controlebericht-nl-alert

Maandag 4 februari rond 12.00 uur zendt de overheid het eerste NL-Alert controlebericht uit in heel Nederland. Aan de hand van dit controlebericht kunnen mensen nagaan of zij hun mobiel goed hebben ingesteld om NL-Alert te ontvangen.
In het bericht is duidelijk aangegeven dat het om een controlebericht gaat en dat mensen niets hoeven te doen. Dit jaar zendt de overheid in totaal drie controleberichten uit: op 4 februari, 6 mei en 4 november.

NL-Alert is een nieuw aanvullend alarmmiddel voor de mobiele telefoon. Met NL-Alert kan de overheid mensen in de directe omgeving van een noodsituatie met een tekstbericht informeren. In het bericht staat specifiek wat er aan de hand is en wat mensen op dat moment het beste kunnen doen. Zo kunnen meer mensen worden bereikt en worden zij ook beter geïnformeerd.

NL-Alert werkt op basis van cell broadcast en niet met sms-berichten. Daardoor werkt NL-Alert óók als het netwerk overbelast is. NL-Alert is gratis en anoniem. Op dit moment werkt NL-Alert al op meer dan de helft van alle mobiele telefoons in Nederland. Dit aantal loopt de komende tijd snel op. Op www.nl-alert.nl staat hoe mobiele telefoons moeten worden ingesteld en of de eigen mobiele telefoon al geschikt is om NL-Alert te ontvangen.

Campagne
Om in aanloop naar het uitzenden van het controlebericht zoveel mogelijk mensen bewust te maken van NL-Alert start vandaag een publiekscampagne. Via televisie- en radiospotjes, een online campagne en advertenties in kranten worden mensen gewezen op het controlebericht van 4 februari. Tegelijkertijd worden zij opgeroepen om nu te controleren of hun eigen mobiele telefoon al geschikt is voor NL-Alert en om hem in te stellen als dit het geval is.

Eerste operationele inzet reeds een feit
Sinds de landelijke introductie op 8 november jl. is NL-Alert al ingezet in Tolbert (Groningen) en in Meppel (Drenthe). In beide gevallen betrof het een grote brand waarbij veel rook vrij kwam.



Maandag 4 februari eerste controlebericht NL-Alert

http://www.politie.nl/nieuws/2013/januari/28/08-maandag-4-februari-eerste-controlebericht-nl-alert.html
Laatste update: 28-01-2013 | 11:54

Middelburg - Maandag 4 februari rond 12.00 uur zendt de overheid het eerste NL-Alert controlebericht uit in heel Nederland. In onze regio wordt dit bericht uitgezet vanuit de meldkamer brandweer van Veiligheidsregio Zeeland. Aan de hand van het controlebericht kunnen ook inwoners in Zeeland nagaan of hun telefoon goed is ingesteld om NL-Alert te ontvangen. In het bericht is duidelijk aangegeven dat het om een controlebericht gaat en dat lezers van het bericht niets hoeven te doen.

Sinds november 2012 is NL-Alert een nieuw aanvullend alarmmiddel voor de mobiele telefoon. Met NL-Alert kan de overheid mensen in de directe omgeving van een noodsituatie met een tekstbericht informeren. In het bericht staat specifiek wat er aan de hand is en wat mensen op dat moment het beste kunnen doen. Zo kunnen meer mensen worden bereikt en worden mensen beter geïnformeerd.

Als u het controlebericht ontvangt, is uw mobiel juist ingesteld voor NL-Alert. Zo bent u er zeker van dat u op de hoogte bent als u zich in de directe omgeving van een noodsituatie bevindt. In 2013 zendt de overheid drie controleberichten uit: op 4 februari, 6 mei en 4 november.

Controleer op nl-alert.nl of uw mobiel al geschikt is
NL-Alert werkt op basis van cell broadcast en niet met sms-berichten. Daardoor werkt NL-Alert óók als het netwerk overbelast is. NL-Alert is gratis en anoniem. Op dit moment werkt NL-Alert al op meer dan de helft van alle mobiele telefoons in Nederland. Dit aantal loopt de komende tijd snel op. Wie wil weten of zijn mobiel NL-Alert al kan ontvangen, kan dat nagaan op www.nl-alert.nl.

Veel mensen met een oudere generatie telefoon, denken dat NL-Alert op hun toestel niet mogelijk is. Het tegengestelde is echter waar, dus ook als u een ouder toestel heeft, is het zinvol om via www.nl-alert.nl uw toestel in te schakelen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #133 Gepost op: 30 januari 2013, 00:19:56
Ik vraag me af waarom ze niet gewoon elke eerste maandag een SMS sturen, gelijktijdig met de sirenetest...?


Probie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #134 Gepost op: 30 januari 2013, 00:28:14
Ik heb ergens gelezen dat het dan als "gewoon" zou worden ervaren na verloop van tijd net als de sirene iedere eerste maandag van de maand


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #135 Gepost op: 30 januari 2013, 07:04:17
Ik heb ergens gelezen dat het dan als "gewoon" zou worden ervaren na verloop van tijd net als de sirene iedere eerste maandag van de maand
Dat werd gisteren ook zo op de radio vermeld. De sirenes kun je niet uitzetten en NL Alert wel. Men is bang dat als het elke maand komt, dat mensen zich gaan irriteren en het uitschakelen.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #136 Gepost op: 30 januari 2013, 14:39:46
Burgernet NL Alert algemeen

Burgernet NL Alert algemeen
L1·  
Gepubliceerd op 30 jan 2013
Citaat
Commercial Limburgse campagne Veiligheidsregio's Noord- en Zuid-Limburg. Productie: L1 Reclameproducties. Meer info? Mail naar reclame@l1.nl

zie ook: Topic: Burgernet / SMS Alert ([url=http://www.burgernet.nl]www.burgernet.nl) [/url]
Samen sterk in de hulpverlening!


elbee1972

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #137 Gepost op: 3 februari 2013, 23:33:04
Als je een issue report voor een feature request van Cell Broadcast op je telefoon een ster geeft (en daarmee volgt) dan is er een kans dat Google meer prioriteit geeft aan het aanpassen. Misschien zal de organisatie achter NL-ALERT ook hun best doen om het op zo veel mogelijk mobieltjes te laten werken, maar of en hoe ze dit doen is door mij niet bekend.

Op http://code.google.com/p/android/issues/detail?id=45474 kan je CB support voor galaxy nexus ondersteunen met een ster.

Als je meer plekken op Internet vindt waar gevraagd word om CB/NL-ALERT support voor galaxy nexus (i9250), post dan svp deze link met verzoek het te sterren.


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #138 Gepost op: 3 februari 2013, 23:52:57
Ben benieuwd morgen. Mijn zakelijke C2-01 wordt volgens de instelhulp niet ondersteund, maar heb het wel kunnen instellen. Ben benieuwd hoe het om 12 uur gaat.


guest14264

  • Gast
Reactie #139 Gepost op: 4 februari 2013, 01:11:36
Citaat
Roel Smits ‏@Brandjuh
@vodafoneNL Krijg ik morgen netjes een NL-Alert?

Citaat
Vodafone Webcare ‏@vodafoneNL
@Brandjuh Dat ligt er aan, is je toestel ingesteld en bevind je je op een 2G-netwerk, dan wel. Alle info vind je op nl-alert.nl. ^SG

Citaat
Roel Smits @Brandjuh
@vodafoneNL Op NL-alert staat dat vodafone het niet ondersteund.

Citaat
Vodafone Webcare @VodafoNL
@Brandjuh Vodafone ondersteunt het nu nog niet op 3G. Maar de verwachting ligt er wel voor het komende jaar, zoals de site aangeeft. ^DB

Citaat
Roel Smits @Brandjuh
@vodafoneNL Waarom pas volgend jaar? Is dit zo moeilijk in te maken? Beetje jammer dat dit nu niet is. #rampen #levens.

Vanmiddag een korte vraag gesteld aan Vodafone of ik morgen netjes mijn NL-Alert ontvang.
Op de laatste tweet helaas geen reactie meer gekregen, jammer genoeg staan de 4G masten in Eindhoven al klaar en heeft het dus al geen zin om het voor volgend jaar te activeren.
Ben benieuwd of ik het morgen krijg.