Cell broadcast: NL-Alert

Auteur Topic: Cell broadcast: NL-Alert  (gelezen 201837 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #30 Gepost op: 31 maart 2011, 17:03:25
Waar halen jullie vandaan dat je jezelf moet aanmelden voor deze NL-ALERT?

Ik heb het niet gezien op de site's van de overheid.
www.nederlandveilig.nl
Hier staat zelfs dat je jezelf niet hoeft aan te melden want de berichten krijg je sowieso wel.

Citaat:
Wat is het verschil met andere Alert-systemen?
Andere systemen zoals Amber-Alert, SMS-Alert en Burgernet zijn diensten die op vrijwillige basis om hulp vragen bij de opsporing van bijvoorbeeld vermiste kinderen. Dit zijn persoonsgebonden diensten (vooraf abonneren). NL-Alert is gericht op het waarschuwen en alarmeren onder extreme omstandigheden voor uw eigen veiligheid. Berichten kunnen worden verzonden in een geografisch geselecteerd gebied om over incidenten, rampen en noodsituaties te berichten. Voor NL-Alert hoef je je niet te abonneren.Einde citaat.

Volgens mij is 4422 gewoon een ordinaire geldverslindende SMS dienst.
(hou je telefoonrekening maar in de gaten)  98uiye
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #31 Gepost op: 31 maart 2011, 17:27:38
Ik had me aangemeld omdat ik dan een SMS zou krijgen zodra de instellingen voor mijn telefoon beschikbaar zouden komen.
Het is dus ook geen abonnement zoals jij het schetst, maar wel dubieus genoeg om me maar weer af te melden :)

Telefoonrekening valt nog mee, bij T-Mobile is die bijna real-time in de gaten te houden :)


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #32 Gepost op: 31 maart 2011, 17:39:26
Ok, duidelijk Hunter.  ;)

Maar dan toch nog even de vraag waar je dat dan vandaan gehaald hebt? (die aanmelding bij 4422)
Ik kwam het nergens tegen.  :)

Is daar een reclame voor geweest of zo, of heb je het van horen zeggen? Of was er ergens een melding dat je bij 4422 een berichtje kon krijgen voor de activering van NL-Alert.

Als dat laatste waar is dan zijn ze slim bezig bij 4422, geld vragen voor iets wat gratis is.
Een waarschuwing om dit vooral niet te doen lijkt mij dan wel op zijn plaats. (door de overheid)
Het zal je nu geen bergen met geld kosten maar een argeloos iemand die zich wel aanmeldt en niet meer afmeldt krijgt naar verloop van tijd wel een verhoogde telefoonrekening.

Gelukkig zijn hier al enkelen erachter gekomen dat dit niet de gewenste SMS dienst is.  ;)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #33 Gepost op: 31 maart 2011, 17:57:18
Maar dan toch nog even de vraag waar je dat dan vandaan gehaald hebt? (die aanmelding bij 4422)
Ik kwam het nergens tegen.  :)

Uh, een paar berichten hierboven staat een link naar een instelhulp :)


rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Reactie #34 Gepost op: 31 maart 2011, 18:09:53
Via http://www.crisis.nl kom je op de site http://www.nederlandveilig.nl/noodsituaties/
Als je dan op NL Alert klikt, dan kom je bij de link http://www.nederlandveilig.nl/noodsituaties/nl-alert/

Klik je dan op het gele kader op de tekst online instructie, dan kom je aan op de site:
http://instelhulp.nlalert.nl/
Deze site is van Postbus 51 Rijksoverheid.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #35 Gepost op: 31 maart 2011, 22:05:03
Ik heb denk ik een week geleden of misschien 2 weken geleden ook gebruik gemaakt van die instelhulp.
Toen kreeg ik geen smsje, vanavond wel na opnieuw aanmelden.
En ja hoor, ook dus met als afzender 4422.

Vreemd dat een overheid gebruik maakt van een bekend telefoonnummer waar vele andere sms diensten geleverd worden.
Toch maar besloten om geen vervolgaktie te doen en dus geen sms terug gestuurd.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


IkWilbert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,495
  • BHV'er
Reactie #36 Gepost op: 1 april 2011, 09:20:24
Ik had me aangemeld omdat ik dan een SMS zou krijgen zodra de instellingen voor mijn telefoon beschikbaar zouden komen.
Het is dus ook geen abonnement zoals jij het schetst, maar wel dubieus genoeg om me maar weer af te melden :)

Telefoonrekening valt nog mee, bij T-Mobile is die bijna real-time in de gaten te houden :)

Hoe heb je je precies afgemeld?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #37 Gepost op: 1 april 2011, 09:45:16
Ik heb me aangemeld bij NL-Alert, ik zou een sms krijgen wanneer de instructies voor mijn telefoon klaar zijn. Nu krijg ik elke keer test smsjes van nummer 4422...
Dit gaat me toch geen geld kosten??

Gaat om deze link: http://instelhulp.nlalert.nl/

Of komt dit door mijn cell broadcast instellingen... heb kanaal 920 en 919 ingesteld.

Dit is een SMS dienst, en zeker geen Cell Broadcast Dienst.. !!!!  Voor cell broadcast dienst, hoef je niet aan te melden via een website of SMS, maar alleen instellingen hoef je alleen op je telefoon in te stellen, en never iets bij een provider..

Cellbroadcast dienst is een tekstberichtje, die gestuurd word naar iedereen, van een GSM mast, en pas als de ontvangers SMS net als bij een radio op het kanaal hebben afgestemd, dan ontvangen ze het bericht..


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #38 Gepost op: 1 april 2011, 13:12:34
Voor cell broadcast dienst, hoef je niet aan te melden via een website of SMS

Daar is ook helemaal geen sprake van geweest.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #39 Gepost op: 5 april 2011, 00:13:29
Sony Ericsson zet burgeralarm NL-Alert in nieuwe smartphones

http://tweakers.net/nieuws/73614/sony-ericsson-zet-burgeralarm-nl-alert-in-nieuwe-smartphones.html
Door Arnoud Wokke, zaterdag 2 april 2011 14:01, views: 17.643

Sony Ericsson levert vanaf april al zijn nieuwe telefoons met de app Burgeralarmen. De app is een frontend voor waarschuwingssysteem NL-Alert, waarmee de overheid burgers kan waarschuwen bij rampen en dreigend gevaar.

Het systeem achter NL-Alert is nog niet actief, maar zou vanaf eind 2011 ingezet kunnen worden. Inmiddels adviseren Nederlandse providers aan mobieltjesmakers om een frontend voor het systeem in te bouwen in telefoons, al kunnen alle toestellen automatisch de meldingen ontvangen. De meldingen kunnen gaan over zaken als branden waarbij asbest vrijkomt; de lokale overheid kan daarbij alle telefoons binnen een bepaald gebied automatisch een berichtje sturen met het advies ramen en deuren te sluiten.

Het systeem werkt via cell broadcast. Met cell broadcast is het mogelijk om via het netwerk van de operators een tekstbericht op alle mobiele telefoons in een bepaald gebied af te leveren. Om het gebied nauwkeurig te kunnen definiëren is Nederland hiervoor onderverdeeld in 5000 cellen. Hoewel de techniek achter cell broadcast een afgeleide is van het bekende sms-bericht, worden cell broadcast-berichten via een apart kanaal in het netwerk afgeleverd. Voordeel daarvan is dat het bericht ook wordt afgeleverd als door een ramp het normale sms-verkeer platligt.

Sony Ericsson levert bij nieuwe telefoons in de firmware de app Burger-alarmen. De app geeft automatisch een dringende notificatie als een melding komt, zegt technisch product manager Marcel Maspaitella tegen Tweakers.net. "Hij blijft trillen en signalen afgeven totdat de eigenaar de melding heeft gelezen. Bovendien staat de app gewoon in het hoofdmenu, waardoor mensen doorhebben dat de functie bestaat. Dat vinden wij een voordeel."

De Zweeds-Japanse joint-venture is voor zover bekend de eerste telefoonmaker die een app voor NL-Alert met toestellen meelevert. De app staat op de Xperia Play en Xperia Arc, de twee Android-smartphones die de fabrikant deze week in Nederland uitbracht.

De app is nodig, omdat cell broadcast niet automatisch werkt op moderne smartphones. Bij telefoons waar het wel mogelijk is, zal het bijvoorbeeld automatisch geactiveerd zijn", zei woordvoerder Frans Wassenaar van het ministerie van Economische Zaken in september vorig jaar tegenover Tweakers.net. "In gevallen waar cell broadcast niet mogelijk is, proberen we het zo te regelen dat het instellen zo eenvoudig mogelijk wordt, bijvoorbeeld door voor de iPhone een standaardapplicatie mee te leveren."

Samen sterk in de hulpverlening!